• Saltsjöbanan ersätts med bussar 2023-2024

Den 1 januari stängs Saltsjöbanan av ända fram till början av 2024. Bland annat ska SL bygga dubbelspår i Tattby och Fisksätra för att tågen ska kunna gå i tätare trafik. Under avstängningen kan du som resenär välja mellan fyra busslinjer.

Kollektivtrafik
  • Samverkan för ökad lokal livsmedelsproduktion i Stockholms län

Livsmedelsförsörjningen står inför stora utmaningar både lokalt och globalt. Lokalt producerad mat blir allt viktigare för att bygga robusta och klimattåliga samhällen. För att klara av olika utmaningar krävs samverkan och därför bjuder Region Stockholm och Länsstyrelsen Stockholm idag in till en regional hållbarhetskonferens i Norrtälje.

HållbarhetRegional utveckling
  • Nya regionråd och ny regionstyrelse

Nu har regionfullmäktige valt regionråd för de styrande partierna Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet de gröna, fastställt deras respektive ansvarsområden och valt oppositionsregionråd. Fullmäktige har även valt en ny regionstyrelse för mandatperioden.

• 18 oktober: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 264 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 40 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Nytt styre för Region Stockholm presenterat

Nu finns en överenskommelse om vilka partier som ska styra i Region Stockholm. Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet har kommit överens om att styra tillsammans och har samtidigt inlett ett samarbete med Vänsterpartiet.

Organisation och styrning
  • Vägen mot en budget för 2023 – vad händer nu?

Den 18 oktober kommer det nya regionfullmäktige att ha sitt första möte. Då samlas alla ledamöter i fullmäktige för första gången av mandatperioden som varar i fyra år.

Ekonomi och budgetOrganisation och styrning
  • 11 oktober: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 304 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 19 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 4 oktober: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 323 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 27 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Uppgraderingen av tunnelbanans C20-vagnar pågår för fullt

Varje månad rullar tio upprustade tunnelbanevagnar ut från lokverkstaden i Västerås. Här uppgraderas och moderniseras SL-trafikens 271 vagnar av C20-typ för bibehållen vagnkvalitet och förbättrad resenärsupplevelse.

Kollektivtrafik
  • Medieriktlinjerna ses över

I de nuvarande medieriktlinjerna för Region Stockholm understryks meddelarfriheten och alla medarbetares rätt att, anonymt eller öppet fritt uttrycka egna åsikter till medier. I dokumentet finns också en formulering om att det ska framgå att man uttalar sig som privatperson. Den behöver korrigeras och dokumentet behöver ses över.

• 27 september: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 296 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 17 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

Hälso- och sjukvård
  • Regionens chefsjurist: du har alltid rätt att uttala di

I samband med uppgifter som framkommit i medier gällande riktlinjer och instruktioner finns anledning att göra följande klargörande: du som medarbetare i Region Stockholm har alltid rätt att framföra dina åsikter till journalister. Tryckfrihet, rätten till yttrandefrihet och meddelarskydd är hörnstenar

• Anna Gerber Ekblom blir ny vd för Södertälje sjukhus AB

Styrelsen för Södertälje sjukhus AB har utsett Anna Gerber Ekblom till ny verkställande direktör. Anna Gerber Ekblom arbetar idag som verksamhetsområdeschef vid Södersjukhuset.

Organisation och styrningHälso- och sjukvård
  • Live Nation nominerad till Stora Turismpriset 2022

Live Nation och dess festival Lollapalooza Stockholm är Stockholms läns nominering till Stora Turismpriset i samverkan mellan Region Stockholm och Visit Stockholm. Priset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism till en aktör som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till att utveckla besöksnäringen. Vinnaren utses den 30 november.

Regional utveckling