• Budget 2023: Nya linjer med pendelbåtar

För att knyta samman Stockholm än mer ska pendelbåtstrafiken byggas ut. Linje 83 till Vaxholm och linje 84 till Värmdö ska därför bli permanenta pendelbåtslinjer. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

KollektivtrafikOrganisation och styrning
  • Budget 2023: Nollutsläpp 2035 och offensiv regional utveckling

Alla invånare i Stockholms län måste ha möjlighet att ställa bilen och resa kollektivt i hela Stockholmsregionen. Kollektivtrafiken ska byggas ut och bli mer attraktiv. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

Ekonomi och budgetHållbarhetOrganisation och styrningKollektivtrafik
  • Budget 2023: Ökade satsningar på forskning om folksjukdomar

De stora folksjukdomarna ska vara prioriterade och forskningsmedlen ska utökas inom detta område. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

Forskning och innovationOrganisation och styrningEkonomi och budget
  • Utdelade forskningsmedel 2022

Region Stockholm och Karolinska Institutet delar gemensamt ut årligen cirka 80 miljoner kronor till forskning inom medicin och hälsa. Syftet är att bidra till utveckling av hälso- och sjukvården, att forskningens resultat ska komma patienterna till nytta och att universitetssjukvårdens verksamheter ska nå hög kvalitet.

Forskning och innovation
  • Stockholms landsbygd behöver statligt bredbandsstöd

Region Stockholm befarar att det statliga bredbandsstödet kan komma att strypas för Stockholms län och har därför vänt sig till regeringen för att vädja om fortsatt statligt stöd.

Regional utveckling
  • Budget 2023 i sammanfattning

Regionfullmäktige har den 7 december beslutat om budget 2023. Här finns en sammanfattning av innehållet.

• 29 november: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 343 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 58 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

Hälso- och sjukvård
  • Resultat och prognos efter årets första tio månader

Region Stockholm redovisar ett resultat på 5 572 miljoner kronor per oktober 2022, vilket är 4 923 miljoner kronor högre jämfört med budget. Större poster som påverkat resultatet positivt under perioden är skatteintäkter och generella statsbidrag, riktade statsbidrag samt lägre avskrivnings- och finansiella kostnader.

• 22 november: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 285 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 12 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Tempechips vann Ät!Stockholm 2022

Idag gick matinnovationstävlingen Ät!Stockholm av stapeln. Tävlingen syftar till att uppmärksamma nya, innovativa och hållbara livsmedelsprodukter som baseras på svenska råvaror.

Regional utveckling
  • Region Stockholm åter i normalläge

På grund av snöovädret har Region Stockholm sedan måndagsmorgonen varit uppe i stabsläge och regionens särskilda sjukvårdsledning (RSSL) har nära följt läget i hälso- och sjukvården.

• Ny prognos för förlossningsvården

Nu finns en reviderad prognos över antalet förlossningar och ett förslag till kapacitetsplanering per förlossningsenhet för kommande år. Det ska skapa förutsättningar för framtidens förlossningsvård i åttapunktsprogrammet och med en ny förlossningsklinik ökar kapaciteten.

Hälso- och sjukvård
  • Nytt avtal för patientsäker uppföljning av läkemedelsförskrivning

Den 1 januari 2023 kommer ett nytt avtal om arbetsplatskod för privata vårdgivare utan vårdavtal med Region Stockholm att börja gälla. Det nya avtalet ger regionen bättre förutsättningar att vidta åtgärder när förskrivning av läkemedel misstänks brista i patientsäkerhet eller vara olaglig.

• 25 oktober: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 265 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är en person fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Region Stockholms delårsrapport 2022

Prognostiserat resultat för hela året 2022 uppgår i delårsrapporten till 2 146 miljoner kronor, vilket är 2 004 miljoner kronor högre än budget. Det framgår av Region Stockholms delårsrapport för 2022 som behandlas av regionstyrelsen den 25 oktober och av regionfullmäktige den 15 november.

• Klart med tidtabellsförändringarna för 2023

Den 20 oktober informerades Trafiknämnden om de förändringar som sker när SL-trafiken börjar gå enligt 2023 års tidtabeller den 11 december.