• Utökat stöd till mottagare av Verksamhetsstöd 2022

Stockholmsregionens kulturliv är fortsatt i en fas av återstart efter pandemin samtidigt som kostnader ökar till följd av det ekonomiska läget. För att stötta länets aktörer har kulturnämnden beslutat om att ge kulturförvaltningen i uppdrag att inom ramen för befintlig budget hitta utrymme för att fördela extra stöd till de aktörer som har Verksamhetsstöd.

• Musikterapi för barn på BUP Norrtälje

BUP i Norrtälje har två musikterapeuter anställda så att barn och ungdomar kan erbjudas behandling med musikterapi.

Hälso- och sjukvårdKulturKultur och hälsa
  • Många möten med unga på spaning efter sitt framtida yrke

Över 20 000 studenter hittade till Sacos studentmässa i Kista i början av december. Vid Region Stockholms monter var intresset stort och representanter från många av vårdens yrken var på plats för att möta de ungdomar som kan bli framtida kolleger.

Organisation och styrning
  • Ny webbutbildning stärker länets biografer

Visar du film i Stockholms län? Nu har Region Stockholm tillsammans med Riksföreningen Biograferna tagit fram en webbutbildning för biografmaskinister.

• 13 december: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 522 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 97 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Region Stockholm skänker sjukvårdsutrustning till Ukraina

Region Stockholm skänker utrustning till den ukrainska sjukvården för att hjälpa nödställda i kriget. Det handlar bland annat om anestesistationer och handdesinfektion. Utrustningen doneras efter beslut i regionstyrelsen.

• Emma Lennartsson ny regiondirektör

Regionrådsberedningen föreslår regionstyrelsen att utse Emma Lennartsson till ny regiondirektör i Region Stockholm. Ärendet behandlas på regionstyrelsens sammanträde den 13 december.

Organisation och styrning
  • Budget 2023: Vårdcentralen ska bli kontaktpunkten för fler

Fler vårdcentraler i områden där det idag finns för få husläkare. Färre patienter per läkare på sikt. Den som ringer till en vårdcentral ska kunna få en tid samma dag, om det behövs. Störst behov av vård ska styra var vårdcentraler byggs upp eller stärks. Detta är inriktningen i en satsning på primärvården, det vill säga vårdcentralerna. Steg för steg ska vården förändras så att den som har störst vårdbehov också ska få vård lättare och snabbare än idag. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

Hälso- och sjukvårdEkonomi och budgetOrganisation och styrning
  • Budget 2023: Fler ska lockas att arbeta inom vården

Fler personer ska stanna kvar i vårdyrken och arbeta inom någon av Region Stockholms verksamheter. Med hjälp av rekrytering, kompetenssatsningar och utbildningar ska bemanningen bli bättre så att fler invånare kan få den vård de behöver. Lönemodeller, arbetsvillkor och fortbildning av läkare ska också bli bättre. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

Organisation och styrningEkonomi och budget
  • Budget 2023: Arbetsmiljösatsningen inom förlossningsvården fortsätter 2023

Under nästa år kommer förlossningssatsningen kring medarbetarnas arbetsmiljö att fortsätta och fördjupas. Medarbetarnas idéer och förslag är fortsatt viktiga inslag i utvecklingsarbetet framåt. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

Hälso- och sjukvårdOrganisation och styrningEkonomi och budget
  • Regional strategi ska utveckla länets idrottsliv

Kulturförvaltningen i Region Stockholm har i uppdrag att ta fram en idrottsstrategi. Strategin ska ange en riktning för det övergripande arbetet med idrottsfrågor och främja fysisk aktivitet.

• Budget 2023: Ny vision för Region Stockholm

En ny långsiktig vision för Region Stockholm har tagits fram. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6–7 december.

Ekonomi och budgetOrganisation och styrning
  • Budget 2023: Tuffa ekonomiska förutsättningar i en orolig tid

Region Stockholm går in i 2023 med ett utmanande ekonomiskt läge. Hälso- och sjukvården och kollektivtrafiken ska utformas utifrån invånarnas behov och resurserna ska användas där de gör mest nytta. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6–7 december.

Ekonomi och budgetOrganisation och styrning
  • 6 december: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 425 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 82 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.