• Förberedelser inför flytt av bussterminalen i Slussen

Förberedelserna inför flytten av den tillfälliga bussterminalen börjar märkas på plats i Slussen. Den 9 juni stänger Pressbyrån och senare i juni försvinner hållplatsläge S.

Projekt inom buss
  • Från Sápmi till Fridhemsplan

Britta Marakatt-Labba visar detaljrika broderier på Fridhemsplans tunnelbanestation i en av höstens Konstväxlingar. Hennes verk gestaltar olika delar av Sápmis landskap, kultur och historia.

KollektivtrafikKulturOffentlig konst
  • Förhandlingar om samhällsfarlighet pågår

Region Stockholm bedömer att en utökad strejk som omfattar bland annat närakuter och vårdcentraler är samhällsfarlig. Därför har Vårdförbundet kallats till lokala förhandlingar som inleddes onsdagen den 5 juni.

• Följ med på en digital resa till Brottö skärgårdsjordbruk

Upptäck kulturreservatet Brottö i en ny digital utställning av Stockholms läns museum. Här kan du utforska livet på gården idag genom filmen Brottö – ett skärgårdsjordbruk eller resa bakåt i tiden i filmen om Brottö gårds historia.

• Höstens kalendarium fylls på

Nu är vi på Regionbibliotek Stockholm i full gång med att planera och spika höstens kalendarium. Många programpunkter är redan färdiga och andra kompletteras allt eftersom.

• Bällstavägen avstängd nattetid 9-15 juni

Från 9 juni till 15 juni kommer Bällstavägen stängas av mellan ca kl. 22 och kl. 05 för arbete med asfaltering av nya på- och avfartsramper.

Projekt inom lokalbana-spårvagnKollektivtrafik
  • Vårdförbundets strejk inledd

Vårdförbundets strejk inleddes den 4 juni klockan 11.00. I Region Stockholm berörs Danderyds sjukhus, Karolinska Universitetssjukhuset och Södersjukhuset.

• Region Stockholms tertialrapport 2024

Region Stockholm redovisar ett resultat per april 2024 på minus 3 336 miljoner kronor, vilket är 1 051 miljoner kronor bättre än det budgeterade resultatet.

Ekonomi och budget
  • Handlingsplan ska förlänga turistsäsongen i skärgården

Region Stockholm beslutade i april om en ny handlingsplan som ska göra det möjligt att förlänga turistsäsongen i skärgården med en månad från och med 2030. Nu har ett första uppstartsmöte hållits på Sandhamn.

Regional utvecklingRUFS - regional utvecklingsplan
  • Möte med SPF Seniorerna Stockholmsdistrikt

I slutet av maj var Region Stockholm inbjudna till SPF Seniorerna Stockholmsdistriktets konferens för att presentera det pågående arbetet med den nya regionala utvecklingsplanen.

RUFS - regional utvecklingsplan
  • Nya sommaräventyr på Saltkråkan – Film Stockholm samproducerar

Nu startar SVT:s nyinspelning av en av Sveriges mest älskade tv-serier, Astrid Lindgrens klassiska sommarberättelse ”Vi på Saltkråkan”. Den nya serien spelas in i Stockholms skärgård med den regionala filmfonden Film Stockholm som samproducent.

• Flera samhällsfarliga strejkvarsel dras tillbaka eller mildras

Region Stockholm har varnat för att det strejkvarsel som Vårdförbundet lagt på regionen är direkt samhällsfarligt och drabbar bland annat barn, cancerpatienter och hjärtpatienter. Efter förhandling drar Vårdförbundet nu tillbaka flera av varslen.

• Besök en filminspelning hos Film Stockholm på Järvaveckan

Järvaveckan pågår för fullt och den regionala filmfonden Film Stockholm medverkar på Jobbtorget på lördag den 1 juni där besökarna kommer ha möjlighet att hälsa på en filminspelning ledd av regissören Ahmed Abdullahi.

• Fler får tillgång till förebyggande behandling mot hiv

Mottagningar inom Vårdval sexuell hälsa kommer från och med 1 september 2024 att erbjuda personer i riskgrupper läkemedelsbehandling för att förebygga hivinfektion.

Hälso- och sjukvårdOrganisation och styrning
  • Ny plan för att möta äldres vårdbehov

En ny plan för vård av äldre har antagits av primärvårdsnämnden (PVN) och hälso- och sjukvårdsnämnden (HSN). Planen omfattar den samlade vården som möter äldre och tar avstamp i att vårdbehovet kommer att öka med en växande andel äldre.

• Projektstöd till 59 kulturaktörer i länet

Allt fler aktörer söker Projektstöd och i den andra ansökningsomgången ökade ansökningarna med 25 procent mot året innan. Totalt 59 aktörer får nu stöd för att genomföra kulturprojekt i länet.

• Geriatrisk vård får ny struktur för ökad jämlikhet

Som ett led i att göra vården av äldre i länet mer jämlik och minska kostnadsutvecklingen ska den geriatriska vården få en ny struktur. Det blir delvis nya avtalsformer samt förändringar kring var vården ska finnas geografiskt.

Hälso- och sjukvård
  • Studier visar på konstens konkreta hälsoeffekter

Max Liljefors är en av de skribenter som medverkar i en ny bok om konsten på Södersjukhuset där några av de över 5 000 konstverk som finns på sjukhuset presenteras.

Kultur och hälsaKulturHälso- och sjukvård