• Tätare samarbete i förlossningsvården i sommar

På sommaren föds ofta många barn samtidigt som vårdens medarbetare har sina sommarledigheter. För att kunna ta emot alla blivande sommarmammor har de sju förlossningsklinikerna i Stockholms län arbetat tätare tillsammans. Det har gjort sommarens förlossningsvård mer stabil och förutsägbar, även de dagar då många barn föddes samtidigt.

• Maria Ohlson Andersson ny närsjukvårdsdirektör och förvaltningschef för SLSO

Regionstyrelsen har idag beslutat att tillsätta Maria Ohlson Andersson som närsjukvårdsdirektör och förvaltningschef för Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO). Hon kommer närmast från en roll som primärvårdschef i Region Skåne. Maria Ohlson Andersson tillträder sin roll den 11 december.

• Pia Bornevi ny chef för patientnämndens förvaltning

Regionstyrelsen har idag beslutat att tillsätta Pia Bornevi som ny förvaltningschef för patientnämndens förvaltning. Hon kommer närmast från en roll som förvaltningschef på vård- och omsorgskontoret i Sollentuna kommun.

• Katarina Back ny chefsjurist i Region Stockholm

Regiondirektören har beslutat att utse Katarina Back till ny chefsjurist i Region Stockholm. Katarina Back kommer närmast från rollen som högsta tjänstemannachef inom Utbildningsdepartementet där hon ansvarar för departementets juridiska frågor och råd till statsråden.

• Zilla Jonsson ny HR-direktör i Region Stockholm

Nu är det klart att Zilla Jonsson utses till ny HR-direktör i Region Stockholm. Zilla Jonsson kommer närmast från en tjänst som HR-direktör på Danderyds Sjukhus AB.

Organisation och styrning
  • Med anledning av höjningen av terrorhotnivån

Region Stockholm ansvarar för att hälso- och sjukvården och kollektivtrafiken fungerar även i en krissituation. Oavsett vilken terrorhotnivå som gäller i Sverige arbetar regionen kontinuerligt med beredskap inför allvarliga händelser och samhällsstörningar. Det finns en väl etablerad organisation och planering samt en nära samverkan med myndigheter och övriga aktörer.

• Nu är sommarens arbeten på Söderströmsbron klara

De planerade arbetena på Söderströmsbron är nu färdiga. Sommarens arbeten gick som planerat och tunnelbanetrafiken går som vanligt mellan Slussen och Gamla stan igen.

Kollektivtrafik
  • Sommarrapport om läget i vården vecka 33

På veckans chefläkarmöte framgick att läget fortsatt är stabilt på akutsjukhusen. Till och från är läget mer ansträngt men det är hanterbart.

• Mats Andersson blir chefsförhandlare i Region Stockholm

Mats Andersson har anställts som chefsförhandlare. Rollen innebär bland annat att representera Region Stockholm i förhandlingar, exempelvis kring infrastruktursatsningar som Sverigeförhandlingen eller Stockholmsöverenskommelsen.

• Pontus Holm ny koordinator för Life science-programkontor

Region Stockholm har anställt Pontus Holm som ny programkoordinator Life science i Region Stockholm. Han kommer närmast från en roll som departementssekreterare vid klimat- och näringslivsdepartementet och arbetar idag i regeringens Life science-kontor med särskilt fokus på industriaspekter. Pontus Holm börjar sin anställning på Region Stockholm den 5 oktober.

• Victoria Hörnedal ny VD för Locum AB

Styrelsen för Locum har utsett Victoria Hörnedal till ny VD för Locum AB. Victoria Hörnedal kommer närmast från Region Västmanland och uppdraget som förvaltningsdirektör och programchef för byggnationen av det nya akutsjukhuset i Västerås.

• Sommarrapport om läget i vården vecka 32

På veckans chefläkarmöte framgick att situationen på akutsjukhusen i region Stockholm är förhållandevis stabil. Nu öppnas också successivt fler vårdplatser efter sommaren.

• Sommarrapport om läget i vården vecka 31

På veckans chefläkarmöte, för vecka 31, konstaterades att läget fortsatt är stabilt på akutsjukhusen. Akutmottagningarna har stundtals högt tryck men det är hanterbart. Jämfört med förra sommaren är situationen överlag lugnare.

• Sommarrapport om läget i vården vecka 30

På veckans chefläkarmöte, för vecka 30, konstaterades att läget fortsatt är stabilt på akutsjukhusen. Akutmottagningarna har stundtals högt tryck men det är hanterbart. Jämfört med förra sommaren är situationen överlag lugnare.

• Sommarrapport om läget i vården vecka 29

På veckans chefläkarmöte konstaterades att läget just nu är stabilt på akutsjukhusen. Trots överbeläggningar på en del håll är situationen hanterbar. Under helgen sökte sig fler till akutsjukhusen men under veckan har läget stabiliserats.

• Nu går Gröna linjen på Söderströmsbron igen

Tågen på Gröna linjen går nu åter på Söderströmsbron efter en veckas avstängning. Nattarbeten på bron fortsätter påverka Gröna och Röda linjen.

Kollektivtrafik
  • Hiv- och syfilistestning i Pride Park

Med start onsdagen den 2 augusti kan besökare i Pride Park på Östermalms IP kostnadsfritt testa sig för hiv och syfilis i nätverket Preventhivs tält. Där finns även personer som kan svara på frågor om säkrare sex och sexuell hälsa.

• 15 juli uppmärksammas tornedalingarnas dag

Den 15 juli är det tornedalingarnas dag och då hissar Region Stockholm Meänflaku, tornedalingarnas flagga, utanför landstingshuset. Tornedalingar är en av Sveriges fem nationella minoriteter och deras språk heter meänkieli.

Hållbarhet
  • Sommarrapport om läget i vården vecka 28

På veckans chefläkarmöte konstaterades att läget just nu är stabilt på akutsjukhusen. Trots överbeläggningar på en del håll är situationen hanterbar. Under helgen var trycket högre men det har under veckan avtagit.