• Nytt näringslivsråd möter Stockholmsregionens utmaningar

Stockholmsregionen är Sveriges ledande tillväxt- och kunskapsregion men styrkorna kan inte tas för givna. För att ytterligare stärka näringslivets förutsättningar och den internationella konkurrenskraften bildades idag Stockholmsregionens näringslivsråd.

Regional utvecklingOrganisation och styrning
  • Besked om förlängning av kliniska forskartjänster

Region Stockholm utlyser varje år kliniska forskartjänster i samarbete med Karolinska Institutet. Tjänsterna finansierar forskning på halvtid i två år, med möjlighet till förlängning i ytterligare två år. Nu har 31 kliniska forskare fått besked om förlängning av sina tjänster.

Forskning och innovation
  • Positiv utveckling i Region Stockholms medarbetarundersökning

En stor del av Region Stockholms medarbetare tycker att de har ett meningsfullt arbete och ser fram emot att gå till jobbet. Det visar det samlade resultatet från årets medarbetarundersökning. Förbättringar syns i samtliga bolag och förvaltningar.

Organisation och styrning
  • Ny prognos för förlossningsvården

Nu finns en reviderad plan för förlossningsvården i Region Stockholm för år 2024–2026 med en prognos över antalet förlossningar och ett förslag till kapacitetsplanering per förlossningsklinik.

Hälso- och sjukvård
  • Innovation i Region Stockholm i poddversion

Hur kommer AI påverka mammografiundersökningar? Och vad kommer drönare innebära för sjukvården? Lyssna på podden Innovationslandet där Clara Hellner, forsknings- och innovationsdirektör på Region Stockholm och Fredrik Engströmer, innovationschef på Region Stockholm är gäster.

Forskning och innovationOrganisation och styrning
  • Norra Danviksbrons klaff lyfts bort

Efter veckor av förberedelser var det äntligen dags för det största och mest komplicerade arbetsmomentet i nedmonteringen av Norra Danviksbron. Under natten mot 18 november lyfte vi bort broklaffen i ett helt stycke och körde iväg den via kanalen.

Kollektivtrafik
  • Samverkansövning Meteor 2023

Under vecka 46 genomför Region Stockholm, Polismyndigheten, Försvarsmakten och räddningstjänsten en samverkansövning på flera olika platser i Stockholms län.

Hälso- och sjukvård
  • Ny lägesbild: Kapaciteten i länets elnät måste förstärkas rejält till 2030

Effektbehovet för el förväntas öka med 30 procent till 2030 i Stockholms län. Utbyggnadsplaner finns men osäkerheterna kring genomförandet är många. Nu krävs bred samverkan så att förstärkningar i elnätet kan färdigställas i tid.

Regional utvecklingOrganisation och styrningHållbarhet
  • Regionarkivet om Färg och form

Välkomna in i arkivet! Sedan 1998 har Arkivens dag arrangerats den andra lördagen i november med olika teman varje år. Regionarkivet firar traditionsenligt Arkivens dag med en digital utställning, där du får följa med in i arkivet.

• Vandringsutställningen Ofiltrerat visar bilder från hela länet

I november och december besöker Stockholms läns museum tre platser runt om i länet med fotoutställningen Ofiltrerat. Först ut är Roslagsmuseet i Norrtälje därefter Torekällberget i Södertälje och ValstaKonst i Sigtuna.

• Sök projektstöd inom kultur

Den 1 december öppnar ansökan för aktörer som vill söka projektstöd inom kultur. Stödet kan sökas för tidsbegränsade kulturprojekt som ska genomföras i länet.

• Budget 2024 i sammanfattning

Budget för 2024 har rubriken Ansvar i kris och tar sikte på att hantera ett allvarligt ekonomiskt läge. Den innebär tuffa ekonomiska ramar, vissa besparingar och åtgärder som ökar intäkterna.

Ekonomi och budgetOrganisation och styrning
  • Budget 2024: Budgeten i siffror

Budgeten uppgår till 133 miljarder kronor 2024. Det vill säga, så stora är de totala budgeterade intäkterna.

Ekonomi och budgetOrganisation och styrning
  • Budget 2024: Kulturlivet ska bli mer jämlikt

Jämlik tillgång till kultur är en central fråga för Region Stockholm. Det framgår av budget 2024 som debatteras och beslutas den 7–8 november.

Ekonomi och budgetKulturOrganisation och styrning