Din sökning gav 88 nyheter

• Järfälla kommun får Region Stockholms cykelpris 2023

Järfälla kommun tilldelas priset ”Årets cykelprestation 2023” för ett långsiktigt och ambitiöst arbete med att främja ökad cykling. Kommunen har bland annat byggt ut 1,4 kilometer av det regionala cykelvägnätet, arbetat för ökad vintercykling och satsat på nya cykelparkeringslösningar.

HållbarhetRegional utveckling
  • Myndighetsdialog med Länsstyrelsen Stockholm

Den 17 april hölls en digital myndighetsdialog med Länsstyrelsen Stockholm. Region Stockholm var på plats och presenterade samrådsförslaget för en ny regional utvecklingsplan.

• Dialogmöte med Värmdö kommun

Representanter från Värmdö kommuns olika förvaltningar samlades nyligen för ett dialogmöte med Region Stockholm. På agendan stod diskussion och presentation av förslaget till en ny regional utvecklingsplan som är ute på remiss till den 30 september.

• Tempechips vann Ät!Stockholm 2022

Idag gick matinnovationstävlingen Ät!Stockholm av stapeln. Tävlingen syftar till att uppmärksamma nya, innovativa och hållbara livsmedelsprodukter som baseras på svenska råvaror.

• Region Stockholm initierar regional cykelförhandling

Cykeln ska stå för 20 procent av alla resor i Stockholmsregionen år 2030. Det är målet i den regionala utvecklingsplanen, RUFS 2050, och innebär en fördubbling av dagens andel. För att bidra till att målet nås initierar Region Stockholm nu en regional cykelförhandling. Inbjudan att delta i förhandlingen presenterades idag på årets regionala cykelkonferens för länets kommuner, Trafikverket och cykelorganisationer.

• Gröna Lund nominerat till årets Stora Turismpris

Gröna Lund är Stockholms Läns nominering till Stora Turismpriset i samverkan mellan Region Stockholm och Visit Stockholm. Priset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism till en aktör som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till att utveckla besöksnäringen. Årets alla nominerade är aktörer som lyckats ställa om verksamheten i spåren av pandemin. Vinnaren utses den 24 november.

Regional utveckling
  • En av tio stockholmare är trångbodd

Av Stockholms läns en miljon hushåll bedöms 134 000 vara trångbodda. Det motsvarar drygt en av tio stockholmare. Majoriteten av dessa är barnfamiljer. Det visar Regions Stockholms rapport Hushållens tillgång till godtagbara bostäder i Stockholmsregionen som publiceras idag.

• Södertörnskommunernas nätverksträff

Den 14 mars deltog representanter från Region Stockholm på Södertörnskommunernas nätverksträff och presenterade samrådsförslaget för ny regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen.