Din sökning gav 88 nyheter

• Länets kommuner bjuds in till samtal om förbättrad folkhälsa

Länets aktörer behöver ha ett tätt och gott samarbete för att säkerställa en god hälsa i befolkningen, och för att hälsoskillnaderna i befolkningen ska minska. Region Stockholm bjuder in ledande tjänstepersoner från länets kommuner till dialogmöten under hösten om hur samverkan kan vässas ytterligare.

• Region Stockholm tecknar samarbetsavtal med franska Région Île-de-France

Sveriges och Frankrikes huvudstadsregioner stärker banden med ett samarbetsavtal kring innovation, digital omvandling och en hållbar framtid för invånarna. Region Stockholm har ingått avtalet med Île-de-France som är Frankrikes huvudstadsregion, och inkluderar Paris.

• Yrkes-SM 2026 till Stockholm

Nu står det klart att Yrkes-SM 2026 kommer till Stockholm. Mästerskapet där ungdomar inom ett 50-tal yrken kommer att tävla mot varandra under tre dagar.

Regional utveckling
  • Stockholms landsbygd behöver statligt bredbandsstöd

Region Stockholm befarar att det statliga bredbandsstödet kan komma att strypas för Stockholms län och har därför vänt sig till regeringen för att vädja om fortsatt statligt stöd.

• Läget i Stockholmsregionen 2022

Stockholmsregionen har under 2022 utvecklats i positiv riktning och återhämtat sig efter pandemin. Regionen ligger också fortsatt bra till i internationella jämförelser. Men bostadstillgången, energiförsörjningen, klimatomställningen, kompetensförsörjningen och de inomregionala skillnaderna är kritiska områden för en fortsatt positiv utveckling. Det visar Region Stockholms årliga rapport ”Läget i Stockholmsregionen” som idag godkändes av regionstyrelsen.

Regional utveckling
  • Dubblat anslag för hållbar upphandling

Sveriges regioner fördubblar anslagen till det nationella kansli som samordnar arbetet med hållbara upphandlingar. Region Stockholm står värd för kansliet.

HållbarhetRegional utveckling
  • Ny servicestuga för skärgårdsbesökare

Idag invigdes en ny typ av servicestuga på Utö i Stockholms skärgård. Stugan är öppen dygnet runt och kommer underlätta för besökare till Utö. Byggnaden har bland annat låsbara bagageskåp, verktyg för enklare cykelservice och möjlighet att ladda till exempel mobil eller elcykel.

• Kompetensbrist väntas inom flera branscher i Stockholms län

Stor brist på yrkesutbildad kompetens väntas inom flera branscher i Stockholmsregionen under de närmaste 10 åren. Störst väntas bristen bli inom vård- och omsorgsyrkena där underskottet prognostiseras till 17 000 personer år 2035.

• Ny flyttstudie: Stockholm lockar med arbete och studier

Stockholm växer. Förra året blev vi 23 000 fler. Samtidigt är det fler som flyttar ut än in till Stockholmsregionen från övriga Sverige. Vad är det då som gör att människor väljer att flytta? Region Stockholm har fått svar från 4 000 flyttare om den viktigaste anledningen till att de kom till vår region eller lämnade den.

Regional utveckling
  • Stockholmsregionen blir europeisk knutpunkt för innovation inom life science

Stockholmsregionen har blivit utnämnd till en regional knutpunkt för innovation inom EU. Det är en satsning som ska stärka regionala samarbeten inom forskning, innovation och teknik i EU. Utnämnandet gäller inom området life science.

Forskning och innovationRegional utveckling
  • Nytt samverkansavtal med Handelshögskolan

Region Stockholm ingår ett samverkansavtal med Handelshögskolan i Stockholm. Samarbetet handlar om forskning, utbildning, innovation och utveckling inom Region Stockholms kärnverksamhetsområden.

Forskning och innovationRegional utvecklingHälso- och sjukvård