Din sökning gav 163 nyheter

• Skrivtävling för unga i sommar

I sommar arrangerar Regionbibliotek Stockholm en skrivtävling för unga i åldrarna 14-21 år i samarbete med tidskriften ponton.

• Nu fördelas Projektstöd till 62 av länets kulturaktörer

Intresset för att söka Projektstöd i första omgången för 2024 har varit stort och antalet ansökningar ökade med 43 % jämfört med föregående år. Nu fördelas stöd till 62 olika kulturprojekt.

KulturStöd
  • Ny bok sammanfattar forskning om biblioteksverksamhet för barn

Barn och unga är en prioriterad målgrupp för folkbiblioteken. En ny forskningsöversikt sammanställd av Regionbibliotek Stockholm sammanfattar de senaste årens forskning om biblioteksverksamhet för och med barn och unga.

• Höstens kalendarium fylls på

Nu är vi på Regionbibliotek Stockholm i full gång med att planera och spika höstens kalendarium. Många programpunkter är redan färdiga och andra kompletteras allt eftersom.

• Digital stadsvandring i Sollentuna

Stockholms läns museum digitala utställningen Sollentuna stories är utformat som en digital stadsvandring som bjuder in besökarna att upptäcka hemliga lager av Sollentuna genom invånarnas egna tankar, minnen och bilder från en plats i förändring.

• Ny webbutbildning stärker länets biografer

Visar du film i Stockholms län? Nu har Region Stockholm tillsammans med Riksföreningen Biograferna tagit fram en webbutbildning för biografmaskinister.

• Konstnären Ulla Wiggens verk visas på Gärdet

En av årets mest omtalade konstnärer ställer ut på Gärdets tunnelbanestation - så görs konsten tillgänglig för alla.

KulturKollektivtrafikKonstnär och kulturutövareOffentlig konst
  • De får konstnärliga gestaltningsuppdrag på Danderyds sjukhus

Kulturförvaltningen har fattat beslut om tilldelning av 6 konstnärliga gestaltningsuppdrag. De beräknas att installeras i ny byggnad år 2025. Mellan 385-402 ansökningar har inkommit till de olika utlysningarna.

Hälso- och sjukvårdKultur
  • Interregionalt samarbete för konstformen cirkus

Genom samverkan kring utlysning av residens i tre regioner genererades tre spännande samarbeten, och möjlighet för cirkuskonstnärer att arbeta med sina projekt.

• Magnus Huss gör satsning på dans för äldre

Att dansa kopplar ihop hjärna och kropp, kan leda till en förbättring av motoriska funktioner och  påverkar vårt autonoma nervsystem och immunsystem i positiv riktning.

Hälso- och sjukvårdKultur
  • Levande musik i barnsjukvården - ett välkommet avbrott

I ett musikaliskt pilotprojekt på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset vid Södersjukhuset har barn och deras anhöriga fått uppleva levande musik under sin sjukhusvistelse. Nu genomförs följeforskning om musik i barnsjukvården.

KulturKultur och hälsaHälso- och sjukvård
  • Film i Österåker lånar ut teknik

I Österåker kan du låna utrustning, delta i filmverkstäder med professionella filmare, gå på bio med skolan och delta i den årliga filmgalan i kommunen. Film i Österåker syftar till att förmedla film framförallt för, med och av unga och äldre i kommunen.

• Gestaltade rum för stillhet och för avsked

För många är den kommande Alla helgons dag en helgdag att minnas nära och kära. Många gravplatser fyller höstmörkret med rader av levande ljus. För den som inte kan ta sig utanför sjukhuset vill vi uppmärksamma några öppna rum för stillhet.

På sjukhus finns även vårdens rum för avsked med möjlighet för anhöriga att ta ett sista farväl. Med stor omsorg gestaltas dessa olika rum.

KulturKultur och hälsaOffentlig konst
  • Färgexplosion i ny konstväxling på Odenplan

Den 14 april 2023 öppnar utställningen ”Rigid Room” av konstnären Niels Munk Plum. Han tog examen från Malmö Konsthögskola 2022. Utställningen pågår fram till 2 juli 2023.

KulturKonstnär och kulturutövareOffentlig konstKollektivtrafik
  • Invigning av Hagaplan 30 september

Hagaplan är Stockholms nya torg i Hagastaden. Det ligger vid Karolinska Universitetssjukhuset Solna. Välkommen till en festlig invigningsdag med tal från representanter från Solna stad, Region Stockholm och Stockholms stad, samt invigning av en ny konstnärlig gestaltning.

KulturOffentlig konst