Din sökning gav 163 nyheter

• Ny konstväxling på Skanstulls tunnelbanestation

Från lördag 1 april visas ny videokonst i Skanstulls tunnelbanestation av Jasmin Daryani. Utställningen "Ljusskygg" pågår fram till 30 juni 2023.

KollektivtrafikKulturKonstnär och kulturutövareOffentlig konst
  • Idrottstrategi för Stockholmsregionen ut på remiss

Kulturförvaltningen i Region Stockholm har på uppdrag av regionfullmäktige tagit fram ett förslag till idrottsstrategi för Stockholms län. Strategin ska ange en riktning för det övergripande arbetet med idrottsfrågor och syftet är att främja fysisk aktivitet hos invånarna i länet.

• Film Stockholms samproduktion utsedd till svensk Oscarskandidat

Filmen Paradiset brinner är en av tre kandidater som kan bli Sveriges bidrag till en Oscar för Bästa internationella film. Paradiset brinner är samproducerad av den regionala filmfonden Film Stockholm AB och får världspremiär på Venedigs filmfestival.

• Utökat stöd till mottagare av Verksamhetsstöd 2022

Stockholmsregionens kulturliv är fortsatt i en fas av återstart efter pandemin samtidigt som kostnader ökar till följd av det ekonomiska läget. För att stötta länets aktörer har kulturnämnden beslutat om att ge kulturförvaltningen i uppdrag att inom ramen för befintlig budget hitta utrymme för att fördela extra stöd till de aktörer som har Verksamhetsstöd.

• Nu startar slöjdresidens i Norrtälje

Två personer tilldelas residenset Plats för förmedling i Norrtälje: Daniel Evaeus och Emil Geschwind får var sin plats.

• Nu lanseras Folkbildningsstrategi för Stockholmsregionen

Regionfullmäktige har fattat beslut om en folkbildningsstrategi för Region Stockholm. Folkbildningsstrategin ska ge riktning för det övergripande arbetet med folkbildningsfrågor i Stockholmsregionen och bidra till ökad kunskap, dialog och samsyn mellan regionala och lokala aktörer och folkbildningens aktörer.

• Ida ”Inxi” Holmlund blir koreograf för Platsverkstan Dans i Sollentuna

Koreografen Ida ”Inxi” Holmlund har valts ut att gestalta platsen Rotebro och dess invånare, inom ramen för dansresidenset Platsverkstan Dans i Sollentuna. Hon vill utgå från det ”vardagliga” i människors berättelser – familj och relationer – och utveckla det i rörelse.

• Fler elever ser film under skoltid tack vare skolbiosubvention

Under vårterminen har Region Stockholms skolbiosubvention nått ut till nio kommuner i länet och bidragit till 96 skolbiovisningar. Därigenom har 15 000 elever fått besöka sin lokala biograf och uppleva film på stor duk.

KulturArrangera kultur
  • Från Sápmi till Fridhemsplan

Britta Marakatt-Labba visar detaljrika broderier på Fridhemsplans tunnelbanestation i en av höstens Konstväxlingar. Hennes verk gestaltar olika delar av Sápmis landskap, kultur och historia.

KollektivtrafikKulturOffentlig konst
  • Nya sommaräventyr på Saltkråkan – Film Stockholm samproducerar

Nu startar SVT:s nyinspelning av en av Sveriges mest älskade tv-serier, Astrid Lindgrens klassiska sommarberättelse ”Vi på Saltkråkan”. Den nya serien spelas in i Stockholms skärgård med den regionala filmfonden Film Stockholm som samproducent.

• Regionarkivet om Färg och form

Välkomna in i arkivet! Sedan 1998 har Arkivens dag arrangerats den andra lördagen i november med olika teman varje år. Regionarkivet firar traditionsenligt Arkivens dag med en digital utställning, där du får följa med in i arkivet.

• Subvention för skolbio blir permanent

Det tillfälliga utvecklingsmedel som skolbioarrangörer kunnat söka för att stimulera en återstart av skolbio efter pandemin, har nu blivit en permanent subvention.

• Konstnären Ulla Wiggens verk visas på Gärdet

En av årets mest omtalade konstnärer ställer ut på Gärdets tunnelbanestation - så görs konsten tillgänglig för alla.

KulturKollektivtrafikKonstnär och kulturutövareOffentlig konst