Din sökning gav 163 nyheter

• Sommarens Konstväxling på Odenplan

På Odenplans tunnelbanestation presenterar Region Stockholm utställningar med konstnärer som nyligen utexaminerats från någon av konsthögskolorna i Norden. Resenärer får var tredje månad möta verk av en ny konstnär, konsthantverkare eller formgivare.  Fram till 30 september 2022 visas Laura Königs utställning "Fyra nyanser av väntan".

KulturKollektivtrafikOffentlig konstKonstnär och kulturutövare
  • Musik- och sånglek på barnavårdscentraler

Skillnaderna i hälsa i Stockholms län är stora. Målet för Region Stockholms verksamheter är att nå en jämlik och förbättrad folkhälsa och bidra till att sluta hälsogapet. Forskning visar att i grupper med stor ohälsa har kulturinsatser allra störst påverkanskraft. Tidigt stöd till barn med psykosocial ohälsa ökar chanserna för en positiv utveckling.

KulturKultur och hälsa
  • Satsning på kultur

Beroendecentrum satsar på att integrera kulturinsatser även i beroendevården och ett samarbete med Kompetenscentrum för kultur och hälsa vid Region Stockholm.

Hälso- och sjukvårdKultur och hälsa
  • Ny biograf i Älvsjö – Bio Park!

Älvsjö är ett område i länet som tidigare har saknat biograf eller annan lokal att se och visa film i. Nu har Bio Park öppnat i Folkets Hus.

• Projektstöd till 59 kulturaktörer i länet

Allt fler aktörer söker Projektstöd och i den andra ansökningsomgången ökade ansökningarna med 25 procent mot året innan. Totalt 59 aktörer får nu stöd för att genomföra kulturprojekt i länet.

• Verksamhetsstöd till 94 kulturaktörer i länet

Nu har 94 av länets aktörer inom kulturområdet fått beviljat verksamhetsstöd för 2024. Den totala fördelningen av stöd uppgår till drygt 69 miljoner kronor.

• Stöd om 34 miljoner till länets studieförbund

Region Stockholm fördelar nu stöd till studieförbunden i Stockholms län. Studieförbund som har sin verksamhet i Stockholms län och är statsbidragsberättigade kan omfattas av stödet.

KulturStöd
  • Välkommen till vår nya webbplats!

I början av februari lanserade Region Stockholm en ny webbplats som är gemensam för hela organisationen. I samband med det flyttade även Regionbibliotek Stockholm in på Region Stockholms nya webb.

Bibliotek
  • Drygt 10 miljoner i utökat stöd till mottagare av Verksamhetsstöd 2022

Stockholmsregionens kulturliv är fortsatt i en fas av återstart efter pandemin samtidigt som kostnader ökar till följd av det ekonomiska läget. För att stötta länets aktörer har kulturnämnden beslutat att tilldela ytterligare 10,5 miljoner kronor till aktörer som hade Verksamhetsstöd för 2022.