Din sökning gav 163 nyheter

• Många nya aktörer i länet tar del av utökat projektstöd

För att stötta kulturlivets återstart är kulturnämndens budget för Projektstöd i år utökad med två miljoner. I denna sista omgång av Projektstöd 2022 fördelar kulturförvaltningen 5 790 000 kronor till 63 olika aktörer i Stockholms län.

• Lyssna på Cirkuspodden

Nu kan du lyssna på sex poddavsnitt med material från Cirkusflätans kurs i cirkuspedagogik och didaktik.

• Dubbla residens inom cirkus och dans i Gula Villan

Gula Villans cirkusresidens har tilldelats Klara Mossberg och Lisa Angberg. Dansresidenset tilldelades Veronica Hammarlund och Catrin Jonasson, koreografer i gruppen Framework.

• Kartläggning av litteraturområdet i Stockholmsregionen

Hur ser förutsättningarna ut för litteraturområdet i Stockholmsregionen? Det är temat för en ny rapport som beskriver och kartlägger konstområdet litteratur i länet för att bidra till kunskap och synliggöra områdets hela struktur.

• Biolabb #4: Talanglabb för biografer under Bergmanveckan 2022

Under Bergmanveckan på Fårö genomfördes Sveriges första talanglabb för biografer. Labbet är en del av satsningen Biolabb, en utvecklingsplattform för Sveriges biografer, och arrangerades av filmkonsulenterna i Region Stockholm tillsammans med Film i Skåne och Film i Sörmland.

• Nytt dansresidens på Gula Villan i Södertälje kommun

Under våren utlystes ett produktionsresidens på Gula Villan med fokus på street-stilar. Residenset tilldelades Savanna Hanneryd och Justin Herbin. De delar grund i freestyle och experimenterande och bildar en duo som vill tänja på gränserna för vad stil och teknik är.

Kultur
  • Magnus Huss-mottagningen gör en satsning för äldre patienter och testar kurs i kravlös dans.

Magnus Huss-mottagningen gör en satsning för äldre patienter och testar nu en kurs i kravlös dans. Dansen hålls i samarbete med Balettakademin och Kompetenscentrum för kultur och hälsa. Balettakademin har under några år arbetat enligt metoden Dans för Parkinson som bygger på att deltagarnas fokus sätts på fantasi, kreativitet, eget uttryck och glädje. Alla ska kunna känna sig välkomna oberoende av dagsform.

Hälso- och sjukvårdKultur och hälsa
  • Enormt intresse för Odla 1 kvadratmeter lin

Alla kan odla lin! Allt du behöver är frö och en kvadratmeter. Så var uppmaningen för invånare i länet när hemslöjdskonsulenterna uppmanade till intresseanmälan för att få en odlingspåse hemskickad. Det kommer säker ett par hundratal för ett så stort län som vårt, gissade Charlotte Hellsten Husman vid Region Stockholm. Över 1.200 fröpåsar skickades ut!

Kultur
  • Granskning av vårdgivares överblivna vaccindoser

I en intern granskning som Region Stockholm genomfört framgår att en vårdgivare under det första kvartalet kasserat runt 1 700 vaccindoser, alltså cirka tre doser per dag på totalt 13 mottagningar. Anledningen till att doser kasserats är att Region Stockholm följt den rådande prioriteringsordningen i fas 1, som innebär att doserna endast ska ges till vissa målgrupper. Totalt har det i Region Stockholm registrerats 368 417 vaccinationer, varav Vaccindirekt registrerat cirka 67 000 av dessa.

Kultur
  • Nio miljoner i extra stöd till studieförbunden i Stockholms län

Det pågående ekonomiska läget med ökade kostnader har stor påverkan på länets aktörer inom kultur, föreningsliv och folkbildning. Nu fördelar Region Stockholm ett extra stöd om nio miljoner riktat till nio studieförbund i länet för att underlätta den ekonomiska situationen.

Kultur
  • Tre kommuner samverkar med kulturaktörer i kommunresidens

Med start i september kommer invånare i Värmdö, Botkyrka och Skarpnäck, Stockholms stad att möta kulturaktörer och delta i cirkus, musik, dans och slöjd. 26 grupper ansökte till de tre kommunresidensen, som nu är tillsatta.

KulturArrangera kulturKonstnär och kulturutövare
  • Ny rapport om kulturens betydelse för hälsa och välbefinnande

I rapporten "Kulturens betydelse för hälsa och välbefinnande – En sammanfattning av en kartläggande litteraturöversikt" lyfter Folkhälsomyndigheten kulturens välgörande inverkan på hälsan.

KulturKultur och hälsaHälso- och sjukvård
  • Konstväxling på Skanstull inspirerad av Susan Sontag

På Skanstulls tunnelbanestation har det visats konstvideofilm i 20 år! Här får resenärer se svenska och internationella konstnärer i kurerade konstprogram. Filmerna byts ut var tredje månad. Nu växlar vi konst på Skanstull.

KollektivtrafikKultur