Din sökning gav 163 nyheter

• Fortbildning för lärare i att leda filmsamtal

Är du pedagog och vill ha metoder för att leda filmsamtal med barn och unga? Anmäl intresse för vår digitala fortbildning, som ger dig verktyg för att arbeta med elevers upplevelser och reflektioner kring filmer de ser på skolbio eller i klassrummet.

KulturArrangera kultur
  • Nybörjarkurs för biografmaskinister

Vill du lära dig att visa film på biograf? Eller vill du fördjupa dina kunskaper? Anmäl dig till Region Stockholms nybörjarkurs för biografmaskinister.

KulturArrangera kultur
  • Sök projektstöd inom kultur

Den 1 december öppnar ansökan för aktörer som vill söka projektstöd inom kultur. Stödet kan sökas för tidsbegränsade kulturprojekt som ska genomföras i länet.

• Transforma blir kommunkoreografer i Södertälje 2025

Under 2025 får boende i Södertälje möta dans i vardagen med Louise Kvarby och Anna Lord som kommunkoreografer. Genom dans och film kommer koreograferna under namnet Transforma möta en bredd av invånare i Södertälje kommun.

Konstnär och kulturutövareArrangera kultur
  • Så kan kravlös dans bidra till främjad hälsa för unga tjejer

Genom att fokusera på kroppens rörelser och samspela med varandra, kan dans bidra till stärkt självförtroende och ökad social sammanhållning. Kravlös dans för unga tjejer bidrar till en ökad tilltro till den egna förmågan och en känsla av gemenskap.

Kultur och hälsaKulturHälso- och sjukvård
  • Invigning av ny elevkonst i Tensta

Under våren har mellanstadiebarn från Askebyskolan arbetat med en konstutställning till Tensta tunnelbanestation. Den 24 maj invigde trafikförvaltningen tillsammans med flera samarbetspartners konsten under högtidliga former, med 150 elever på plats.

KollektivtrafikKultur
  • 200 unga sommarjobbar med kultur

I sommar kommer omkring 200 unga att sommarjobba med kultur i 14 kommuner i Stockholms län, genom ett samarbete mellan kommunerna och Region Stockholm.

KulturArrangera kulturKonstnär och kulturutövare
  • Besök en filminspelning hos Film Stockholm på Järvaveckan

Järvaveckan pågår för fullt och den regionala filmfonden Film Stockholm medverkar på Jobbtorget på lördag den 1 juni där besökarna kommer ha möjlighet att hälsa på en filminspelning ledd av regissören Ahmed Abdullahi.

• Premiär i SVT för Film Stockholms samproduktion "Smärtpunkten"

På fredag den 19 april får den regionala filmfonden Film Stockholms samproduktion “Smärtpunkten” premiär i SVT. David Dencik spelar dramatikern Lars Norén i serien som berättar om arbetet med pjäsen “Sju tre” och konsekvenserna av uppsättningen.

• Intresseanmälan öppnar för nya kommunresidens

Under 2024/2025 finns det möjlighet för fyra kommuner i länet att arbeta kring communitykultur i samarbete med Region Stockholms konsulenter inom konstformerna cirkus, dans, slöjd och musik. Residensen kommer att lysas ut till kulturutövare senare i vår.

• Ny bok ska inspirera till skrivande

Regionbibliotek Stockholm lanserar nu en inspirations- och metodbok som riktar sig till dig som arbetar på folkbibliotek och som är intresserad av skrivande.

BibliotekKultur
  • Musikterapin når direkt till känslorna

Genom musikterapi kan familjer på Södersjukhusets neonatalvårdsavdelning få stöd i att knyta an till varandra. Musikterapin ger föräldrarna en möjlighet att för en stund släppa oron och bara vara här och nu med barnen.

KulturKultur och hälsa
  • Arrangera kultursommarjobb 2024

Vill din kommun erbjuda kultursommarjobb för unga? Då kan ni ta del av handledarersättning som kan bidra till att anlita en professionell kulturutövare.

• Kultursommarjobb till 200 unga i 15 kommuner

Inför sommaren 2023 har Region Stockholm förmedlat handledarersättning för kultursommarjobb till 15 kommuner i länet. Syftet med satsningen är att unga ska få möjlighet att prova ett yrke inom ett konstnärligt område.

• Regional strategi ska utveckla länets idrottsliv

Kulturförvaltningen i Region Stockholm har i uppdrag att ta fram en idrottsstrategi. Strategin ska ange en riktning för det övergripande arbetet med idrottsfrågor och främja fysisk aktivitet.