Din sökning gav 163 nyheter

• Vandringsutställningen Ofiltrerat visar bilder från hela länet

I november och december besöker Stockholms läns museum tre platser runt om i länet med fotoutställningen Ofiltrerat. Först ut är Roslagsmuseet i Norrtälje därefter Torekällberget i Södertälje och ValstaKonst i Sigtuna.

• Budget 2024: Kulturlivet ska bli mer jämlikt

Jämlik tillgång till kultur är en central fråga för Region Stockholm. Det framgår av budget 2024 som debatteras och beslutas den 7–8 november.

Ekonomi och budgetKulturOrganisation och styrning
  • Ny utställning på Odenplans t-bana

Fram till 29 september 2023 visas utställningen ”Waterwalk Encounters” på Odenplans tunnelbanestation. Konstnären Anastasia Savinova tog examen från Umeå Konsthögskola 2022 och är den som fått separatutställningen under sommaren inom ramen för Konstväxlingar. För Savinova är vatten den röda tråden som sammanlänkar hennes skulpturer med frågor som präglar vår samtid.

KulturOffentlig konstKonstnär och kulturutövare
  • Ny Konstväxling på Mariatorget öppnar 18 februari

Nyutexaminerad fotokonstnär från HDK Valand i Göteborg intar Mariatorgets tunnelbanestation med färg och blinkningar till konsthistorien i ny Konstväxling.

KulturKonstnär och kulturutövareOffentlig konst
  • Region Stockholms månadsrapport per september

Resultatet för Region Stockholm till och med september 2021 var 1 358 miljoner kronor. Det är en negativ avvikelse mot budget på 354 miljoner kronor. Jämfört med resultatet per augusti är det en förbättring, då utfallet var 392 miljoner kronor lägre än budget.

• App kan bidra till delaktighet för barn inom vården

Den interaktiva appen IACTA riktar sig till barn mellan 3–5 år som ska genomgå en läkarundersökning eller provtagning. Syftet med appen är att öka barnens förståelse för vad som kommer att hända samt minska eventuell rädsla och på så sätt göra det möjligt för barnen att vara delaktiga i vårdsituationen.

Hälso- och sjukvårdKultur
  • Klart med vd för Film Stockholm AB

Vd för Film Stockholm AB blir Kristina Colliander. Hon kommer närmast från Svenska Filminstitutet där hon är chef för avdelningen Filmstöd. Kristina har en gedigen och mångårig chefserfarenhet från olika delar av film och TV-sektorn. Kristina börjar sitt uppdrag den 2 augusti.

KulturOrganisation och styrning
  • Nominera till ny referensgrupp för Subventionsstöd barn och unga

Vem tycker du ska vara med i den nya referensgruppen för bedömning av ansökningar om Subventionsstöd barn och unga? Nu söker vi efter personer som kommer arbeta tillsammans med kulturförvaltningen i bedömningen av ansökningar.

KulturStöd
  • Se konsten i tunnelbanan

Vissten du att det visas utställningar under mark? På sju stationer växlar vi konst varje år av både yngre och etablerade konstnärer, svenska och internationella, och i olika tekniker som fotografi, rörlig bild, installation och teckning.

KulturKollektivtrafikOffentlig konstKonstnär och kulturutövare
  • En guide in i konsten för patienter och personal

Konstblick är en enkel guide som tagits fram på initiativ av Kompetenscentrum för kultur och hälsa, för att öka intresset för konstverken i Region Stockholm och på så sätt öka välbefinnandet för patienterna.

KulturKultur och hälsa
  • Följ med på en digital resa till Brottö skärgårdsjordbruk

Upptäck kulturreservatet Brottö i en ny digital utställning av Stockholms läns museum. Här kan du utforska livet på gården idag genom filmen Brottö – ett skärgårdsjordbruk eller resa bakåt i tiden i filmen om Brottö gårds historia.