• Transforma blir kommunkoreografer i Södertälje 2025

Under 2025 får boende i Södertälje möta dans i vardagen med Louise Kvarby och Anna Lord som kommunkoreografer. Genom dans och film kommer koreograferna under namnet Transforma möta en bredd av invånare i Södertälje kommun.

Konstnär och kulturutövareArrangera kultur
  • Sommartips om kulturupplevelser i länet

Upplev länet genom kulturen i sommar! Runtom i Stockholms län finns ett stort utbud av kultur och intressanta utflyktsmål. Här har vi samlat några av våra bästa tips.

• Tre kommuner samverkar med kulturaktörer i kommunresidens

Med start i september kommer invånare i Värmdö, Botkyrka och Skarpnäck, Stockholms stad att möta kulturaktörer och delta i cirkus, musik, dans och slöjd. 26 grupper ansökte till de tre kommunresidensen, som nu är tillsatta.

KulturArrangera kulturKonstnär och kulturutövare
  • Så kan kravlös dans bidra till främjad hälsa för unga tjejer

Genom att fokusera på kroppens rörelser och samspela med varandra, kan dans bidra till stärkt självförtroende och ökad social sammanhållning. Kravlös dans för unga tjejer bidrar till en ökad tilltro till den egna förmågan och en känsla av gemenskap.

Kultur och hälsaKulturHälso- och sjukvård
  • Fler elever ser film under skoltid tack vare skolbiosubvention

Under vårterminen har Region Stockholms skolbiosubvention nått ut till nio kommuner i länet och bidragit till 96 skolbiovisningar. Därigenom har 15 000 elever fått besöka sin lokala biograf och uppleva film på stor duk.

KulturArrangera kultur
  • Nya ledamöter till referensgrupper för kulturstöd

Nu har nya ledamöter valts i referensgruppen för Verksamhetsstöd och Projektstöd. En helt ny referensgrupp har också tillsatts för bedömning av det nya stödet Subventionsstöd barn och unga.

• Från Sápmi till Fridhemsplan

Britta Marakatt-Labba visar detaljrika broderier på Fridhemsplans tunnelbanestation i en av höstens Konstväxlingar. Hennes verk gestaltar olika delar av Sápmis landskap, kultur och historia.

KollektivtrafikKulturOffentlig konst
  • Följ med på en digital resa till Brottö skärgårdsjordbruk

Upptäck kulturreservatet Brottö i en ny digital utställning av Stockholms läns museum. Här kan du utforska livet på gården idag genom filmen Brottö – ett skärgårdsjordbruk eller resa bakåt i tiden i filmen om Brottö gårds historia.

• Höstens kalendarium fylls på

Nu är vi på Regionbibliotek Stockholm i full gång med att planera och spika höstens kalendarium. Många programpunkter är redan färdiga och andra kompletteras allt eftersom.

• Nya sommaräventyr på Saltkråkan – Film Stockholm samproducerar

Nu startar SVT:s nyinspelning av en av Sveriges mest älskade tv-serier, Astrid Lindgrens klassiska sommarberättelse ”Vi på Saltkråkan”. Den nya serien spelas in i Stockholms skärgård med den regionala filmfonden Film Stockholm som samproducent.

• Besök en filminspelning hos Film Stockholm på Järvaveckan

Järvaveckan pågår för fullt och den regionala filmfonden Film Stockholm medverkar på Jobbtorget på lördag den 1 juni där besökarna kommer ha möjlighet att hälsa på en filminspelning ledd av regissören Ahmed Abdullahi.

• Projektstöd till 59 kulturaktörer i länet

Allt fler aktörer söker Projektstöd och i den andra ansökningsomgången ökade ansökningarna med 25 procent mot året innan. Totalt 59 aktörer får nu stöd för att genomföra kulturprojekt i länet.

• Studier visar på konstens konkreta hälsoeffekter

Max Liljefors är en av de skribenter som medverkar i en ny bok om konsten på Södersjukhuset där några av de över 5 000 konstverk som finns på sjukhuset presenteras.

Kultur och hälsaKulturHälso- och sjukvård