Din sökning gav 125 nyheter

• Se konsten i tunnelbanan

Vissten du att det visas utställningar under mark? På sju stationer växlar vi konst varje år av både yngre och etablerade konstnärer, svenska och internationella, och i olika tekniker som fotografi, rörlig bild, installation och teckning.

KulturKollektivtrafikOffentlig konstKonstnär och kulturutövare
  • Hundrastgården stängs när Norra Danviksbron renoveras

Torsdag den 5 oktober stänger vi av hundrastgården Saltsjöqvarn som ligger intill Norra Danviksbron. Där hundrastgården ligger kommer en väg för byggtrafiken att anläggas. När renoveringen är klar kommer hundrastgården att öppna igen.

• 270 tunnelbanevagnar av modell C20 färdigrenoverade

Den 27 februari lämnade den sista ombyggda C20-vagnen verkstaden i Västerås för att trafikera Stockholms tunnelbana igen. Det innebär att Region Stockholm har rustat upp alla 270 vagnar av modell C20 med ny inredning och modern teknik.

• Norra Danviksbrons klaff lyfts bort

Efter veckor av förberedelser var det äntligen dags för det största och mest komplicerade arbetsmomentet i nedmonteringen av Norra Danviksbron. Under natten mot 18 november lyfte vi bort broklaffen i ett helt stycke och körde iväg den via kanalen.

• 4 januari 2024 öppnar en ny entré på Katarinavägen

Den 4 januari 2024 öppnar vi en ny ingång till tunnelbanan på Katarinavägen. Katarinavägsentrén kommer att vara öppen under cirka ett år medan vi bygger om huvudentrén på Ryssgården.

KollektivtrafikProjekt inom bussProjekt inom tunnelbana
  • Invigning av ny elevkonst i Tensta

Under våren har mellanstadiebarn från Askebyskolan arbetat med en konstutställning till Tensta tunnelbanestation. Den 24 maj invigde trafikförvaltningen tillsammans med flera samarbetspartners konsten under högtidliga former, med 150 elever på plats.

KollektivtrafikKultur
  • Nu kan du tycka till om var vi ska bygga Roslagsbanan

Roslagsbanan ska förlängas från Universitetet till T-Centralen via Odenplan, i en järnvägstunnel genom norra och centrala Stockholm. Nu börjar samrådet om var tunneln mellan Universitetet och Odenplan ska gå.

KollektivtrafikProjekt inom lokalbana-spårvagn
  • Tilldelningsbeslut för nytt bussavtal inom SL

Keolis Sverige AB har fått uppdraget att köra SL:s busstrafik i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna från augusti 2024. Det beslutade trafiknämnden den 25 april.

• Utökad finansiering till bussterminal i Katarinaberget

Trafiknämnden föreslog den 22 mars att regionfullmäktige fattar beslut om utökad budget fram till och med november 2023 och ett förnyat genomförandebeslut för projekt Bussterminal Slussen.

Kollektivtrafik
  • Pristak för resor med betalkort under en dag

Allt fler blippar betalkortet för att köpa enkelbiljetter med SL. Nu är det bestämt att tjänsten ska utvecklas med ett pristak så att resenären, när den kommit upp i pristaket, inte debiteras för efterföljande blipp med betalkortet samma dag.

• Ukrainskt pass gäller som biljett i SL-trafiken

Region Stockholms trafiknämnd beslutade under onsdagen att ukrainskt pass ska gälla som biljett i kollektivtrafiken. Beslutet gäller omgående och tills annat meddelats.

• Höjt pris på passagebiljett till Arlanda flygplats

Den 1 mars höjs priset på passagebiljetten som alla över 18 år behöver för att ta sig mellan tågstationen Arlanda C och flygplatsen. Det gäller enkelbiljetter.

• Se filmen om Arninges nya station

12 december börjar både tåg och bussar att gå till nya Arninge station och bussterminal. En ny knutpunkt för kollektivtrafiken i Nordost.