Din sökning gav 125 nyheter

• Grönt SL-kort hos SL:s ombud och spärrkiosker från 10 maj

Från 10 maj får den som köper biljett hos SL:s ombud och spärrkiosker biljetten på ett nytt grönt SL-kort. Det innebär samtidigt att ombuden inte längre laddar på de gamla Access-korten. Reskassa som finns kvar på kortet går att använda ända fram till mars 2023.

• Bussar för ukrainska flyktingar

Region Stockholms trafikförvaltning har en beredskap för att sätta in bussar för att hjälpa ukrainska flyktingar att ta sig från Nynäshamns färjeläge till länets sjukhus.

• Tilldelningsbeslut för nya bussavtal inom SL

Nobina har fått uppdraget köra SL:s busstrafik i Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka/Söderort från april 2023. Det beslutade trafiknämnden den 19 oktober.

• Budget 2024: En bättre fungerande kollektivtrafik för pendlare

75 miljoner kronor avsätts permanent från 2024 för att finansiera insatser för en tryggare, säkrare och bättre fungerande pendeltågstrafik. Det framgår av budget 2024 som debatteras och beslutas den 7–8 november.

Ekonomi och budgetKollektivtrafik
  • Färgexplosion i ny konstväxling på Odenplan

Den 14 april 2023 öppnar utställningen ”Rigid Room” av konstnären Niels Munk Plum. Han tog examen från Malmö Konsthögskola 2022. Utställningen pågår fram till 2 juli 2023.

KulturKonstnär och kulturutövareOffentlig konstKollektivtrafik
  • Nya tåg i trafik på Roslagsbanan

Det är över 30 år sedan nya tåg introducerades på Roslagsbanan men nu äntligen är det dags igen. Den 31 oktober var det premiär för det första X15p-tåget i ordinarie trafik.

• Ekonomiskt läge i kollektivtrafiken påverkar tidtabellsplanering inför 2024

Årets trafikförändringsremiss till kommunerna präglas av ett historiskt tufft ekonomiskt läge för kollektivtrafiken. Förslagen på förändringar till 2024 års tidtabeller måste ta hänsyn till följdeffekter från både pandemin och en orolig omvärld.

KollektivtrafikEkonomi och budget
  • Ny rapport visar att 97 av 100 betalar för sin resa med SL

Under pandemin steg andelen resor som görs med SL utan att man betalar för sig. Men 2022 gick fuskandet ner till samma nivå som 2019. Det visar en rapport från trafikförvaltningen.

KollektivtrafikEkonomi och budget
  • I år kan ungdomarna ha sommarlovsbiljetten i mobilen

Även i år får ungdomar resa kostnadsfritt med SL under sommarlovet. Ungdomarna får brev med en personlig värdekod och kan hämta biljetten till sin mobil eller ett SL-kort.

• Fokus på hållbar kollektivtrafik när EU-representanter besökte Stockholm

Som en del av Sveriges ordförandeskap i EU anordnade Region Stockholm en båttur runt Slussen för omkring 100 generaldirektörer och EU-representanter som arbetar med samhällsutveckling. Från båten kunde de blicka ut över det pågående tunnelbaneutbygget, som väntas vara klart 2030.

HållbarhetKollektivtrafik
  • Budget 2023: Nya linjer med pendelbåtar

För att knyta samman Stockholm än mer ska pendelbåtstrafiken byggas ut. Linje 83 till Vaxholm och linje 84 till Värmdö ska därför bli permanenta pendelbåtslinjer. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

KollektivtrafikOrganisation och styrning
  • Budget 2023: Nollutsläpp 2035 och offensiv regional utveckling

Alla invånare i Stockholms län måste ha möjlighet att ställa bilen och resa kollektivt i hela Stockholmsregionen. Kollektivtrafiken ska byggas ut och bli mer attraktiv. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

Ekonomi och budgetHållbarhetOrganisation och styrningKollektivtrafik
  • Ungdomar åker fritt med SL i sommar

I maj börjar SL skicka ut gröna SL-kort till omkring 170 000 ungdomar i Stockholms län – med biljetten på kortet åker de fritt med SL under hela sommarlovet. Det gäller även ungdomar som reser med färdtjänsten.

• Resorna med SL märks med Bra Miljöval

Alla SL-resor med buss, tåg och spårvagn märks nu med Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra Miljöval. Det betyder att SL:s resor uppfyller märkningens nya och hårdare krav på persontransporter. De gäller till exempel spårbarhet för elbussbatterier och redovisning av farliga kemikalier i nya fordon.

• Nattarbeten i Rissne 23-24 juni

Natten mellan söndag 23 juni och måndag 24 juni kommer vi att lyfta in räls längs Kavallerivägen i Rissne.  För dig som bor nära kan det innebära att det låter mycket. Men vi gör vad vi kan för att minimera störningarna.

KollektivtrafikProjekt inom lokalbana-spårvagn
  • Svetsarbeten i Slussen

Region Stockholm/SL bygger om entrén till Slussens tunnelbanestation för att passa framtidens resande. Just nu pågår svetsarbeten för de nya hissarna.

KollektivtrafikProjekt inom bussProjekt inom tunnelbana