Din sökning gav 125 nyheter

• Planer för mer spårtrafik

Var behövs det mer kollektivtrafik och är spårväg eller tunnelbana bäst? Nu är första utredningen om fortsatt utbyggnad av kollektivtrafik på spår klar. Ett förslag om att fortsätta utreda 12 olika sträckor är överlämnat till regionens politiker.

• Östermalmstorgs tunnelbanestation rustad för 50 år framåt

Nu är arbetena klara med att byta ut det tätskikt som utgör delar av taket över biljetthallen på Östermalmstorgs tunnelbanestation. Därmed har trafikförvaltningen förlängt livslängden på stationen med cirka 50 år och säkrat fortsatt trafik på Röda linjen.

• Ny pendelbåtlinje kör med 100-procent förnybart bränsle

Den 15 april var det premiär för en helt ny pendelbåtlinje i SL-trafiken. Linje 84 går mellan Ålstäket på norra Värmdö och Strömkajen. Hela sträckan tar 70 minuter och är ett miljövänligt alternativ till bilar med förbränningsmotorer.

• Tvärbanans utbyggnad: Bullrande arbeten i Rissne

Från och med idag 6 maj till och med fredag 10 maj kommer vi att utföra borrningsarbeten längs med Kavallerivägen i Rissne. Arbetena sker dagtid under ordinarie arbetstider.

KollektivtrafikProjekt inom lokalbana-spårvagn
  • Delårsrapport: Resandet med kollektivtrafiken under budgeterad nivå men trafikförvaltningen gör ändå plusresultat

Trafiknämnden har den 23 maj godkänt trafikförvaltningens och förvaltning för utbyggd tunnelbanas rapporter för första tertialet 2023. Resultatet för trafikförvaltningen fram till och med april uppgår till 126 miljoner kronor, vilket är bättre än förväntat. Det beror delvis på viten som betalats in på grund av störningar i SL-trafiken och lägre kostnader för drivmedel.

• Ny konstväxling på Skanstulls tunnelbanestation

Från lördag 1 april visas ny videokonst i Skanstulls tunnelbanestation av Jasmin Daryani. Utställningen "Ljusskygg" pågår fram till 30 juni 2023.

KollektivtrafikKulturKonstnär och kulturutövareOffentlig konst
  • Arbeten på Slussens tunnelbanestation

Från den 17 juni och resten av sommaren kommer Region Stockholm/SL att arbeta kvällar och nätter på Slussens tunnelbanestation. Arbetet är en del av ombyggnationen av tunnelbaneentrén.

Projekt inom tunnelbanaProjekt inom buss
  • Från Sápmi till Fridhemsplan

Britta Marakatt-Labba visar detaljrika broderier på Fridhemsplans tunnelbanestation i en av höstens Konstväxlingar. Hennes verk gestaltar olika delar av Sápmis landskap, kultur och historia.

KollektivtrafikKulturOffentlig konst
  • Helgarbeten i Slussen

Region Stockholm/SL arbetar helgen 26-28 april i den stängda tunnelbaneentrén på Ryssgården. Det är delar av det gamla betonggolvet som ska tas bort.

Projekt inom tunnelbana
  • Knutpunkt för kollektivtrafiken växer fram i Barkarby

För att möta behovet av en attraktiv kollektivtrafik när Stockholmsregionen växer byggs en helt ny knutpunkt i Barkarby. Här ser du hur långt man har kommit och hur det kan komma att se ut när allt är klart.

Projekt inom tunnelbanaProjekt inom pendeltågProjekt inom bussKollektivtrafik
  • Uppgraderingen av tunnelbanans C20-vagnar pågår för fullt

Varje månad rullar tio upprustade tunnelbanevagnar ut från lokverkstaden i Västerås. Här uppgraderas och moderniseras SL-trafikens 271 vagnar av C20-typ för bibehållen vagnkvalitet och förbättrad resenärsupplevelse.

• Konstnären Ulla Wiggens verk visas på Gärdet

En av årets mest omtalade konstnärer ställer ut på Gärdets tunnelbanestation - så görs konsten tillgänglig för alla.

KulturKollektivtrafikKonstnär och kulturutövareOffentlig konst