Din sökning gav 125 nyheter

• Hur kan hälso- och sjukvården se ut i Stockholm 2040?

Slutrapporten från långtidsutredningen Hälso- och sjukvården 2040 har lämnats till hälso- och sjukvårdsnämnden. Utredningen består av framtidsanalyser och fokusområden som ska ge en vägledning för det fortsatta arbetet med att utveckla hälso- och sjukvården. Med detta som underlag kan uppdrag och beslut formuleras, till exempel om strategier och konkreta förändringar inför framtiden.

• Äntligen! Nu går tågen till Kårsta igen

12 december avslutas den sex månader långa trafikavstängningen på Kårstagrenen och tågen kör återigen hela vägen till Kårsta.

Kollektivtrafik
  • Blippa betalkortet blir möjligt för rabatterade biljetter

Den 13 september utökar trafikförvaltningen möjligheten att blippa betalkortet för att köpa enkelbiljett till att gälla även rabatterade biljetter för pensionärer, studenter och ungdomar.

• Helgarbeten vid Solvalla och Bällsta

Både vid påfartsrampen vid Sundbybergskopplet/Bällstavägen och på Solvallabron sker arbeten under 1 maj.

Projekt inom lokalbana-spårvagn
  • Sommar i kollektivtrafiken

Under sommaren reser ungdomar kostnadsfritt och trafiken anpassas till hur resandet förändras. När många är lediga genomförs också flera trafikpåverkande arbeten i kollektivtrafiken.

• Nu är sommarens arbeten på Söderströmsbron klara

De planerade arbetena på Söderströmsbron är nu färdiga. Sommarens arbeten gick som planerat och tunnelbanetrafiken går som vanligt mellan Slussen och Gamla stan igen.

Kollektivtrafik
  • Fem konstnärer i årslånga utställningar i tunnelbanan

Miljontals resenärer möter varje år konsten i tunnelbanan. Allt från måleri, digitala kollage, fotografi och videokonst visas på stationerna Fridhemsplan, Gärdet, Mariatorget, Odenplan, Skanstull, Slussen och Zinkensdamm. Konstväxlingar är ett koncept med 13 utställningar per år.

KulturKollektivtrafikOffentlig konstKonstnär och kulturutövare
  • Kollektivtrafikens hållbarhetsredovisning 2022: Elektrifiering och energieffektivisering nästa steg för att minska klimatpåverkan

I regionens hållbarhetsredovisning för kollektivtrafiken 2022 kan du läsa vad som gjorts inom områdena miljö, energi, trygghet, tillgänglighet och buller. För att kunna nå utsläppsmålen till år 2030 startades under året uppdraget Grön omställning, där målet är att ta fram en handlingsplan som bidrar till att effektivisera energianvändandet.

HållbarhetKollektivtrafik
  • Sommarens Konstväxling på Odenplan

På Odenplans tunnelbanestation presenterar Region Stockholm utställningar med konstnärer som nyligen utexaminerats från någon av konsthögskolorna i Norden. Resenärer får var tredje månad möta verk av en ny konstnär, konsthantverkare eller formgivare.  Fram till 30 september 2022 visas Laura Königs utställning "Fyra nyanser av väntan".

KulturKollektivtrafikOffentlig konstKonstnär och kulturutövare
  • Test med påstigning i alla dörrar på stombusslinje 4

I augusti startar ett längre försök att förbättra framkomligheten för stombusslinje 4. Under ett helt år ska resenärerna få gå på vid samtliga dörrar på linjen. Det informerades Trafiknämnden om den 26 april.

• Markundersökningar för Roslagsbanan till city

Nu startar Roslagsbanan till city de markundersökningar som behövs för att ta reda på mer om förutsättningarna till den planerade tunneln för järnvägen. Undersökningarna kommer påbörjas i Nationalstadsparken och ger oss underlag till bra planering för rätt läge och byggteknik.

Kollektivtrafik
  • Vad är det som händer på Söderströmsbron?

Den 11 - 17 juli är Gröna linjen avstängd mellan Slussen och T-Centralen. Halvvägs in i avstängningen är det tydligt varför, det saknas spår vid plattformarna i Gamla stan.

• Nattarbeten på Ulvsundaleden 17 juni till 7 juli

Från och med idag 17 juni och cirka fyra veckor framåt utför vi nattarbeten på Ulvsundaleden i höjd med Sundbybergskopplet. Det kommer vara framkomlighet under hela perioden.

KollektivtrafikProjekt inom lokalbana-spårvagn
  • Förberedelser inför flytt av bussterminalen i Slussen

Förberedelserna inför flytten av den tillfälliga bussterminalen börjar märkas på plats i Slussen. Den 9 juni stänger Pressbyrån och senare i juni försvinner hållplatsläge S.

Projekt inom buss
  • Budget 2024: Priset på SL-kortet och Waxholmskortet höjs

Åtgärder som ökar intäkterna krävs för att Region Stockholm fortsatt ska kunna hantera den allvarliga ekonomiska situationen. Därför höjs priset på SL-kortet och Waxholmskortet. Det framgår av budget 2024 som debatteras och beslutas den 7–8 november.

Ekonomi och budgetKollektivtrafik