Din sökning gav 144 nyheter

• Budget 2023: Nollutsläpp 2035 och offensiv regional utveckling

Alla invånare i Stockholms län måste ha möjlighet att ställa bilen och resa kollektivt i hela Stockholmsregionen. Kollektivtrafiken ska byggas ut och bli mer attraktiv. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

Ekonomi och budgetHållbarhetOrganisation och styrningKollektivtrafik
  • Ungdomar åker fritt med SL i sommar

I maj börjar SL skicka ut gröna SL-kort till omkring 170 000 ungdomar i Stockholms län – med biljetten på kortet åker de fritt med SL under hela sommarlovet. Det gäller även ungdomar som reser med färdtjänsten.

• Resorna med SL märks med Bra Miljöval

Alla SL-resor med buss, tåg och spårvagn märks nu med Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra Miljöval. Det betyder att SL:s resor uppfyller märkningens nya och hårdare krav på persontransporter. De gäller till exempel spårbarhet för elbussbatterier och redovisning av farliga kemikalier i nya fordon.

• Invigning av ny elevkonst i Tensta

Under våren har mellanstadiebarn från Askebyskolan arbetat med en konstutställning till Tensta tunnelbanestation. Den 24 maj invigde trafikförvaltningen tillsammans med flera samarbetspartners konsten under högtidliga former, med 150 elever på plats.

KollektivtrafikKultur
  • Konst i tunnelbanan inspirerar biblioteket till workshops för barn och unga

Regionbibliotek Stockholm har intervjuat Tranströmerbiblioteket som fick inspiration till att arbeta utifrån den nya konstutställningen på Slussens tunnelbanestation: Böcker ur ett växande arkiv (1968-2024) av konstnären Marja-Leena Sillanpää.

BibliotekOffentlig konstKollektivtrafik
  • Nattarbete på Ulvsundaleden under vecka 39 och 40

I natt påbörjar Region Stockholm/ SL arbeten på Ulvsundaleden i riktning mot Stockholm.  Arbetena kommer pågå under vecka 39 och 40 och är en del av Tvärbanans utbyggnad till Helenelund.

• Nattarbeten i Bällsta fortsätter vecka 37

Arbetet på Bällstabron fortsätter den här veckan. Vi kommer att arbeta under två nätter. Natten mellan tisdag och onsdag (10-11 september) och natten mellan onsdag och torsdag (11-12 september).

KollektivtrafikProjekt inom lokalbana-spårvagn
  • Nu kan du tycka till om var vi ska bygga Roslagsbanan

Roslagsbanan ska förlängas från Universitetet till T-Centralen via Odenplan, i en järnvägstunnel genom norra och centrala Stockholm. Nu börjar samrådet om var tunneln mellan Universitetet och Odenplan ska gå.

• Tilldelningsbeslut för nytt bussavtal inom SL

Keolis Sverige AB har fått uppdraget att köra SL:s busstrafik i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna från augusti 2024. Det beslutade trafiknämnden den 25 april.

• Utökad finansiering till bussterminal i Katarinaberget

Trafiknämnden föreslog den 22 mars att regionfullmäktige fattar beslut om utökad budget fram till och med november 2023 och ett förnyat genomförandebeslut för projekt Bussterminal Slussen.

Kollektivtrafik
  • Pristak för resor med betalkort under en dag

Allt fler blippar betalkortet för att köpa enkelbiljetter med SL. Nu är det bestämt att tjänsten ska utvecklas med ett pristak så att resenären, när den kommit upp i pristaket, inte debiteras för efterföljande blipp med betalkortet samma dag.

• Ukrainskt pass gäller som biljett i SL-trafiken

Region Stockholms trafiknämnd beslutade under onsdagen att ukrainskt pass ska gälla som biljett i kollektivtrafiken. Beslutet gäller omgående och tills annat meddelats.

• Höjt pris på passagebiljett till Arlanda flygplats

Den 1 mars höjs priset på passagebiljetten som alla över 18 år behöver för att ta sig mellan tågstationen Arlanda C och flygplatsen. Det gäller enkelbiljetter.

• Se filmen om Arninges nya station

12 december börjar både tåg och bussar att gå till nya Arninge station och bussterminal. En ny knutpunkt för kollektivtrafiken i Nordost.

Kollektivtrafik
  • Så blir kollektivtrafiken nästa år

Nu är arbetet med 2022 års tidtabell klar. Den 19 oktober fick Region Stockholms trafiknämnd veta hur trafiken kommer gå nästa år.