• I år kan ungdomarna ha sommarlovsbiljetten i mobilen

Även i år får ungdomar resa kostnadsfritt med SL under sommarlovet. Ungdomarna får brev med en personlig värdekod och kan hämta biljetten till sin mobil eller ett SL-kort.

• Fokus på hållbar kollektivtrafik när EU-representanter besökte Stockholm

Som en del av Sveriges ordförandeskap i EU anordnade Region Stockholm en båttur runt Slussen för omkring 100 generaldirektörer och EU-representanter som arbetar med samhällsutveckling. Från båten kunde de blicka ut över det pågående tunnelbaneutbygget, som väntas vara klart 2030.

HållbarhetKollektivtrafik
  • Ekonomiskt läge i kollektivtrafiken påverkar tidtabellsplanering inför 2024

Årets trafikförändringsremiss till kommunerna präglas av ett historiskt tufft ekonomiskt läge för kollektivtrafiken. Förslagen på förändringar till 2024 års tidtabeller måste ta hänsyn till följdeffekter från både pandemin och en orolig omvärld.

KollektivtrafikEkonomi och budget
  • Ny rapport visar att 97 av 100 betalar för sin resa med SL

Under pandemin steg andelen resor som görs med SL utan att man betalar för sig. Men 2022 gick fuskandet ner till samma nivå som 2019. Det visar en rapport från trafikförvaltningen.

KollektivtrafikEkonomi och budget
  • Tilldelningsbeslut för nytt bussavtal inom SL

Keolis Sverige AB har fått uppdraget att köra SL:s busstrafik i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna från augusti 2024. Det beslutade trafiknämnden den 25 april.

• Ny konstväxling på Skanstulls tunnelbanestation

Från lördag 1 april visas ny videokonst i Skanstulls tunnelbanestation av Jasmin Daryani. Utställningen "Ljusskygg" pågår fram till 30 juni 2023.

KollektivtrafikKulturKonstnär och kulturutövareOffentlig konst
  • Färgexplosion i ny konstväxling på Odenplan

Den 14 april 2023 öppnar utställningen ”Rigid Room” av konstnären Niels Munk Plum. Han tog examen från Malmö Konsthögskola 2022. Utställningen pågår fram till 2 juli 2023.

KulturKonstnär och kulturutövareOffentlig konstKollektivtrafik
  • Utökad finansiering till bussterminal i Katarinaberget

Trafiknämnden föreslog den 22 mars att regionfullmäktige fattar beslut om utökad budget fram till och med november 2023 och ett förnyat genomförandebeslut för projekt Bussterminal Slussen.

• Så går Roslagsbanan vid en förlängning till city

Den 22 mars 2023 fattade trafiknämnden beslut om lokaliseringsutredningen för Roslagsbanan som slår fast att banan bör gå via Odenplan vid en förlängning till city.

Kollektivtrafik
  • Bussdepåer görs redo för fler elbussar

Inom de närmaste åren kommer ett stort antal elbussar introduceras i SL-trafiken när nya trafikavtal träder i kraft. För att kunna ta hand om elbussarna behöver depåerna byggas om. Först ut blir Nybodadepån och depån i Gubbängen i södra Stockholm.

• Östermalmstorgs tunnelbanestation rustad för 50 år framåt

Nu är arbetena klara med att byta ut det tätskikt som utgör delar av taket över biljetthallen på Östermalmstorgs tunnelbanestation. Därmed har trafikförvaltningen förlängt livslängden på stationen med cirka 50 år och säkrat fortsatt trafik på Röda linjen.

• Budget 2023: Nya linjer med pendelbåtar

För att knyta samman Stockholm än mer ska pendelbåtstrafiken byggas ut. Linje 83 till Vaxholm och linje 84 till Värmdö ska därför bli permanenta pendelbåtslinjer. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

KollektivtrafikOrganisation och styrning
  • Budget 2023: Nollutsläpp 2035 och offensiv regional utveckling

Alla invånare i Stockholms län måste ha möjlighet att ställa bilen och resa kollektivt i hela Stockholmsregionen. Kollektivtrafiken ska byggas ut och bli mer attraktiv. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

Ekonomi och budgetHållbarhetOrganisation och styrningKollektivtrafik
  • Saltsjöbanan ersätts med bussar 2023-2024

Den 1 januari stängs Saltsjöbanan av ända fram till början av 2024. Bland annat ska SL bygga dubbelspår i Tattby och Fisksätra för att tågen ska kunna gå i tätare trafik. Under avstängningen kan du som resenär välja mellan fyra busslinjer.

• Uppgraderingen av tunnelbanans C20-vagnar pågår för fullt

Varje månad rullar tio upprustade tunnelbanevagnar ut från lokverkstaden i Västerås. Här uppgraderas och moderniseras SL-trafikens 271 vagnar av C20-typ för bibehållen vagnkvalitet och förbättrad resenärsupplevelse.