• Norra Danviksbrons klaff lyfts bort

Efter veckor av förberedelser var det äntligen dags för det största och mest komplicerade arbetsmomentet i nedmonteringen av Norra Danviksbron. Under natten mot 18 november lyfte vi bort broklaffen i ett helt stycke och körde iväg den via kanalen.

• Budget 2024: En bättre fungerande kollektivtrafik för pendlare

75 miljoner kronor avsätts permanent från 2024 för att finansiera insatser för en tryggare, säkrare och bättre fungerande pendeltågstrafik. Det framgår av budget 2024 som debatteras och beslutas den 7–8 november.

Ekonomi och budgetKollektivtrafik
  • Budget 2024: Priset på SL-kortet och Waxholmskortet höjs

Åtgärder som ökar intäkterna krävs för att Region Stockholm fortsatt ska kunna hantera den allvarliga ekonomiska situationen. Därför höjs priset på SL-kortet och Waxholmskortet. Det framgår av budget 2024 som debatteras och beslutas den 7–8 november.

Ekonomi och budgetKollektivtrafik
  • Se konsten i tunnelbanan

Vissten du att det visas utställningar under mark? På sju stationer växlar vi konst varje år av både yngre och etablerade konstnärer, svenska och internationella, och i olika tekniker som fotografi, rörlig bild, installation och teckning.

KulturKollektivtrafikOffentlig konstKonstnär och kulturutövare
  • SJ kör SL:s pendeltåg från den 3 mars 2024

Region Stockholm och SJ har tecknat ett avtal avseende drift av pendeltågstrafik. SJ tar över som operatör från 3 mars, med ett avtal som sträcker sig två år. I och med detta får SJ totalansvar för pendeltågen; trafik, underhåll och service.

• Nya tåg i trafik på Roslagsbanan

Det är över 30 år sedan nya tåg introducerades på Roslagsbanan men nu äntligen är det dags igen. Den 31 oktober var det premiär för det första X15p-tåget i ordinarie trafik.

• Hundrastgården stängs när Norra Danviksbron renoveras

Torsdag den 5 oktober stänger vi av hundrastgården Saltsjöqvarn som ligger intill Norra Danviksbron. Där hundrastgården ligger kommer en väg för byggtrafiken att anläggas. När renoveringen är klar kommer hundrastgården att öppna igen.

• Nystart för arbetet om gång- och cykelbron mellan Slussen och Gamla stan

Stockholms stad och Region Stockholm har idag fattat beslut om att tillsätta en gemensam arbetsgrupp för att skapa förutsättningar för att gång- och cykelbron vid Slussen ska kunna byggas utan risk för tunnelbanans trafiksäkerhet. Samtidigt avbryter staden den planerade provpålningen och den juridiska processen avslutas. Det innebär att stoppet i tunnelbanetrafiken under kommande helg uteblir.

• Nu är sommarens arbeten på Söderströmsbron klara

De planerade arbetena på Söderströmsbron är nu färdiga. Sommarens arbeten gick som planerat och tunnelbanetrafiken går som vanligt mellan Slussen och Gamla stan igen.

• Nu går Gröna linjen på Söderströmsbron igen

Tågen på Gröna linjen går nu åter på Söderströmsbron efter en veckas avstängning. Nattarbeten på bron fortsätter påverka Gröna och Röda linjen.

Kollektivtrafik
  • Vad är det som händer på Söderströmsbron?

Den 11 - 17 juli är Gröna linjen avstängd mellan Slussen och T-Centralen. Halvvägs in i avstängningen är det tydligt varför, det saknas spår vid plattformarna i Gamla stan.

Kollektivtrafik
  • Fem konstnärer i årslånga utställningar i tunnelbanan

Miljontals resenärer möter varje år konsten i tunnelbanan. Allt från måleri, digitala kollage, fotografi och videokonst visas på stationerna Fridhemsplan, Gärdet, Mariatorget, Odenplan, Skanstull, Slussen och Zinkensdamm. Konstväxlingar är ett koncept med 13 utställningar per år.

KulturKollektivtrafikOffentlig konstKonstnär och kulturutövare
  • Kollektivtrafikens hållbarhetsredovisning 2022: Elektrifiering och energieffektivisering nästa steg för att minska klimatpåverkan

I regionens hållbarhetsredovisning för kollektivtrafiken 2022 kan du läsa vad som gjorts inom områdena miljö, energi, trygghet, tillgänglighet och buller. För att kunna nå utsläppsmålen till år 2030 startades under året uppdraget Grön omställning, där målet är att ta fram en handlingsplan som bidrar till att effektivisera energianvändandet.

HållbarhetKollektivtrafik
  • Delårsrapport: Resandet med kollektivtrafiken under budgeterad nivå men trafikförvaltningen gör ändå plusresultat

Trafiknämnden har den 23 maj godkänt trafikförvaltningens och förvaltning för utbyggd tunnelbanas rapporter för första tertialet 2023. Resultatet för trafikförvaltningen fram till och med april uppgår till 126 miljoner kronor, vilket är bättre än förväntat. Det beror delvis på viten som betalats in på grund av störningar i SL-trafiken och lägre kostnader för drivmedel.