• Höjt pris på passagebiljett till Arlanda flygplats

Den 1 mars höjs priset på passagebiljetten som alla över 18 år behöver för att ta sig mellan tågstationen Arlanda C och flygplatsen. Det gäller enkelbiljetter.

Kollektivtrafik
  • Tips till resenärer som börjar arbetspendla igen

Från och med den 9 februari behövs inga munskydd i kollektivtrafiken och det går återigen att kliva på bussen genom framdörrarna. Men vad kan vara bra för resenärerna att tänka på när de börjar resa igen?

• SL öppnar framdörrarna den 9 februari

Den 9 februari välkomnar SL återigen resenärer ombord via bussarnas framdörrar. Beslutet gäller för hela SL-trafikens omkring 2 200 bussar.

Kollektivtrafik
  • Trygghetschatten kvar efter lyckad testperiod

Trygghetschatten har sänkt tröskeln till att rapportera om otrygga situationer i kollektivtrafiken. Nu är det beslutat att den blir en permanent del av trygghetsarbetet i SL-trafiken.

• Grönt ljus för renoveringen av Norra Danviksbron

Trafiknämnden har godkänt genomförandeavtalet mellan Region Stockholm och Stockholms stad för renoveringen av Norra Danviksbron. Avtalet reglerar detaljerna kring fördelningen av ansvar och kostnader mellan parterna. De första arbetena planeras att ta vid 2022.

Kollektivtrafik
  • Tunnelbaneavtal förlängs i väntan på ny upphandling

Trafiknämnden i Region Stockholm har i dag fattat beslut om att förlänga det befintliga avtalet med MTR Tunnelbanan för driften av tunnelbanan. Förlängningen sker i väntan på den nya upphandlingen för tunnelbanans drift från år 2025 och framåt.

Kollektivtrafik
  • Tvist om signalsystem avgjord i skiljenämnd

Tvisten rörde huruvida SL hade rätt att häva ett avtal avseende leverans av signalsystem. Skiljenämnden har avgjort tvisten till fördel för Hitachi Rail.

• Äntligen! Nu går tågen till Kårsta igen

12 december avslutas den sex månader långa trafikavstängningen på Kårstagrenen och tågen kör återigen hela vägen till Kårsta.

• Se filmen om Arninges nya station

12 december börjar både tåg och bussar att gå till nya Arninge station och bussterminal. En ny knutpunkt för kollektivtrafiken i Nordost.

• Budget 2022: Att få tillbaka resenärerna till kollektivtrafiken

Pandemin har slagit hårt mot kollektivtrafiken i Stockholms län. Ett minskat resande har resulterat i lägre intäkter samtidigt som de statliga bidragen inte har räckt till för att täcka regionens kostnader för att köra halvfulla bussar, båtar och tåg i syfte att undvika trängsel. Det är viktigt att nu få tillbaka resenärerna till en trygg, attraktiv och punktlig kollektivtrafik. Det framgår av regionstyrelsens förslag till budget 2022.

Ekonomi och budgetKollektivtrafik
  • Nya tunnelbanetågen har hunnit tjugofem varv runt jorden

För ett år sedan hade de nya tunnelbanetågen premiär i Stockholms tunnelbana. Nu har de nya vagnarna sammanlagt rullat över en miljon kilometer och introduktionen har gått över förväntan. C30, som tågen heter, är rymligare, har fler dörrar, utökad passagerarinformation och är dessutom utrustade med luftkonditionering.

• Tilldelningsbeslut för nya bussavtal inom SL

Nobina har fått uppdraget köra SL:s busstrafik i Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka/Söderort från april 2023. Det beslutade trafiknämnden den 19 oktober.

Kollektivtrafik
  • Så blir kollektivtrafiken nästa år

Nu är arbetet med 2022 års tidtabell klar. Den 19 oktober fick Region Stockholms trafiknämnd veta hur trafiken kommer gå nästa år.

• Ökade kostnader för Tvärbanans Kistagren

Tvärbanans utbyggnad är ett komplext och omfattande projekt. Sedan projektstarten 2015 har förutsättningarna för projektets genomförande förändrats.  Det har lett till förseningar och att byggkostnaderna har ökat med 969 miljoner kronor.

• Nu öppnar dubbelspåret på Roslagsbanans Kårstalinje

Från och med 17 oktober kör Roslagsbanans tåg till Lindholmen. Sedan i juni har tågen vänt i Täby kyrkby. Dubbelspåret är nu klart hela vägen från Vallentuna till Stockholms östra, vilket ger en stabilare trafik på banan. Ytterligare arbeten återstår innan hela sträckan till Kårsta öppnar för tågtrafik.

• Inga restriktioner i kollektivtrafiken

Onsdagen den 29 september kan alla resa med SL som vanligt igen. Då upphör Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att hålla avstånd i kollektivtrafiken.

Kollektivtrafik
  • Blippa betalkortet blir möjligt för rabatterade biljetter

Den 13 september utökar trafikförvaltningen möjligheten att blippa betalkortet för att köpa enkelbiljett till att gälla även rabatterade biljetter för pensionärer, studenter och ungdomar.

• Markundersökningar för Roslagsbanan till city

Nu startar Roslagsbanan till city de markundersökningar som behövs för att ta reda på mer om förutsättningarna till den planerade tunneln för järnvägen. Undersökningarna kommer påbörjas i Nationalstadsparken och ger oss underlag till bra planering för rätt läge och byggteknik.