Din sökning gav 536 nyheter

• Så blir den nya prehospitala läkartjänsten

Nu samlar Region Stockholm akutläkarbilen, jourläkarbilen samt den prehospitala bakjouren hos Ambulanssjukvården i StorStockholm AB (AISAB). Dessutom ska läkare omfördelas från en vägburen akutbilsenhet till att bemanna en av ambulanshelikoptrarna.

Hälso- och sjukvård
  • Fler får sin sjukvårdskallelse digitalt

Allt fler patienter får sina kallelser i appen Alltid öppet sedan möjligheten kom för ett år sedan. Fler och fler verksamheter inom Region Stockholm använder e-kallelser, som underlättar för patienten och sparar resurser för vården.

• 11 oktober: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 304 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 19 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 20 september: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 313 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 54 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 12 augusti: Åttonde rapporten om sommarens vård

Chefläkarna vid akutsjukhusen rapporterade fortsatt förbättrat läge jämfört med föregående vecka. Sedan Norrtälje sjukhus igår lämnat sitt stabsläge är nu samtliga sjukhus åter i normalläge. Med start i nästa vecka förväntas fler medarbetare i vården att återkomma till sina arbetsplatser vilket kommer att underlätta bemanningen av fler vårdplatser.

• 9 augusti: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 286 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är nio fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 26 juli: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 268 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 51 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 1 juli: Andra rapporten om sommarens vård

Vid veckans chefläkarmöte rapporteras ett ansträngt men stabilt läge vid länets akutsjukhus. För de som söker vård vid akutsjukhusens akutmottagningar innebär det att patienter som inte bedöms ha hög medicinsk prioritet kan få längre väntetider än normalt.

• 28 juni: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 164 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 42 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 21 juni: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 122 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 16 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Journalsystemet TakeCare åter igång

Under tisdagen har vården i Stockholms län haft en IT-störning som påverkat journalsystemet TakeCare. Den IT-störningen är nu avhjälpt och systemen fungerar igen, vården har slutat använda de manuella reservrutinerna och den regionala särskilda sjukvårdsledningen har nu avslutat stabsläget.

• 7 juni: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 132 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är sju fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 4 mars: Lägesrapport om covid-19

Läget i hälso- och sjukvården har förbättrats avsevärt jämfört med föregående vecka. Antalet sjukskrivna medarbetare i vården minskar och antalet patienter med covid-19 minskar också. Idag rapporteras 343 patienter med covid-19 vid länets sjukhus. Det är 67 färre patienter jämfört med föregående fredag.

• 1 mars: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 396 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 102 färre än det som rapporterades förra tisdagen.

• 16 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 16 februari 2022.

• 11 februari: Lägesrapport om covid-19

Läget i vården under början av februari är synnerligen ansträngt, med fem av sex sjukhus i stabs- eller förstärkningsläge. Kombinationen med nästan 600 patienter med covid-19, sjukskriven personal och ett mycket stort antal halkskador ställer vården inför stora prov just nu.

• Ny inriktning provtagning för covid-19 samt förändrade rekommendationer

Från och med 7 februari 2022 minskar möjligheten för provtagning för covid-19 och senare i veckan förändras restriktioner och rekommendationer för invånarna. Smittspridningen är dock fortfarande stor och det är lika viktigt som tidigare att stanna hemma vid sjukdomssymtom och att se till att ta de vaccinationer som erbjuds.

• Sten Kjellström tillträder som VD för S:t Eriks Ögonsjukhus den 1 april 2022

Sten Kjellström har utsetts till ny VD för S:t Eriks Ögonsjukhus. Sten Kjellström är disputerad överläkare i ögonsjukvård och för närvarande chef för Verksamhetsområde Endokrinsjukvård, Hudsjukvård, Reproduktionsmedicin och Ögonsjukvård vid Skånes universitetssjukhus.