Din sökning gav 576 nyheter

• Nu kan Astra Zenecas vaccin användas till alla över 18 år

Idag meddelade Folkhälsomyndigheten att Astra Zenecas vaccin mot covid-19 kan ges även till personer som är 65 år och äldre. Det innebär att Folkhälsomyndigheten nu rekommenderar att alla tre vaccin mot covid-19, som är godkända i Sverige, ska ges till alla över 18 år. Den nya rekommendationen innebär att fler äldre snabbare kommer att kunna erbjudas vaccin i Region Stockholm.

• Förlossningar i länet i januari 2021

Länets sex förlossningsenheter tog hand om 2 218 födslar i januari. Det är 221 färre än samma månad 2020, en minskning med 9,1 procent.

• Sommarrapport om läget i vården vecka 33

Region Stockholm publicerar varje vecka en sommarrapport om läget i vården som publiceras på torsdagar. Det här är den åttonde rapporten för sommaren 2024.

• Ett fall av mpox klad I konstaterat i Region Stockholm

En person som sökt vård i  Region Stockholm har konstaterats ha mpox orsakad av virusvarianten klad I, den virusvariant som orsakar det utbrott som nu pågår i delar av centrala Afrika.

• Vaccination mot influensa och covid-19

Vaccination mot säsongens influensa påbörjas den 7 november. Du som rekommenderas att vaccinera dig mot influensa kan vid samma tillfälle vaccinera dig mot covid-19.

• Nytt avtal med SOS Alarm om prioritering och dirigering

Region Stockholm kommer att teckna ett nytt avtal med nuvarande leverantören SOS Alarm AB om tjänsten prioritering och dirigering med start 1 november 2024. Det beslutade hälso- och sjukvårdsnämnden på tisdagen.

• Fler sjuka i kikhosta

Kikhosta har ökat i Stockholmsregionen under våren och fortsätter att öka i juni. Fler barn har blivit svårt sjuka och behövt sjukhusvård.

Hälso- och sjukvård
  • Flera samhällsfarliga strejkvarsel dras tillbaka eller mildras

Region Stockholm har varnat för att det strejkvarsel som Vårdförbundet lagt på regionen är direkt samhällsfarligt och drabbar bland annat barn, cancerpatienter och hjärtpatienter. Efter förhandling drar Vårdförbundet nu tillbaka flera av varslen.

• Ny strejk från Vårdförbundet inledd

Vårdförbundet inledde ytterligare en strejk den 11 juni klockan 11.00. Strejken berör framför allt Region Stockholms närakuter, men även sjukhus och vårdcentraler.

• Vårdförbundets strejk inledd

Vårdförbundets strejk inleddes den 4 juni klockan 11.00. I Region Stockholm berörs Danderyds sjukhus, Karolinska Universitetssjukhuset och Södersjukhuset.

Hälso- och sjukvård
  • Ny rapport om drama och teater för att motverka stigma i psykosvården

En ny rapport visar att drama och teater kan hjälpa patienter med nydebuterad psykossjukdom att må bättre. Genom konstformen ges möjlighet att uttrycka sig och känna sig sedd. Alla deltar på lika villkor, vilket minskar stigma och ger egenmakt.

KulturHälso- och sjukvårdKultur och hälsa
  • Så blir den nya prehospitala läkartjänsten

Nu samlar Region Stockholm akutläkarbilen, jourläkarbilen samt den prehospitala bakjouren hos Ambulanssjukvården i StorStockholm AB (AISAB). Dessutom ska läkare omfördelas från en vägburen akutbilsenhet till att bemanna en av ambulanshelikoptrarna.