Din sökning gav 536 nyheter

• Regionen föreslås ta över 1177 på telefon i egen regi

Region Stockholm föreslås ta över 1177 på telefon i egen regi. Det föreslås ske genom att regionen förvärvar verksamheten från den nuvarande leverantören Medhelp sjukvårdsrådgivning AB till en värdering av bolaget om 67 miljoner kronor.

• 8-punktsprogrammet har ökat bemanningen i förlossningsvården

Det regionala programmet för bättre arbetsmiljö i förlossningsvården, 8-punktsprogrammet, har nu utvärderats. Sedan programmet startades har antalet barnmorskor ökat i Stockholms län med cirka 10 procent, samtidigt som antalet födslar har minskat.

• Klart för nästa steg i upphandlingen av S:t Görans sjukhus

Hälso- och sjukvårdsnämnden har beslutat om upphandlingsdokument och anbudsinfordran. De leverantörer som kvalificerat sig till att lämna in anbud är välkomna att göra det inom anbudstiden som löper ut i maj.

• Strejken är över

SKR, Sobona och Vårdförbundet har accepterat medlarnas bud om ett nytt avtal. Därmed är strejken och blockaden gällande mertid, övertid och nyanställningar över i Region Stockholm.

• Ny prognos för förlossningsvården

Nu finns en reviderad plan för förlossningsvården i Region Stockholm för år 2024–2026 med en prognos över antalet förlossningar och ett förslag till kapacitetsplanering per förlossningsklinik.

Hälso- och sjukvård
  • Ny rapport om kulturens betydelse för hälsa och välbefinnande

I rapporten "Kulturens betydelse för hälsa och välbefinnande – En sammanfattning av en kartläggande litteraturöversikt" lyfter Folkhälsomyndigheten kulturens välgörande inverkan på hälsan.

KulturKultur och hälsaHälso- och sjukvård
  • Ny rapport om levande musik i barnsjukvården

Inom barnsjukvården kan musiken fungera avledande eller distraherande, men den kan också göra barn mer aktiva och skapa en mer normaliserad upplevelse under en sjukhusvistelse.

KulturKultur och hälsaHälso- och sjukvård
  • Nu tar Region Stockholm över 1177 på telefon

Regionfullmäktige i Region Stockholm har beslutat att genomföra förvärvet av bolaget Medhelp som är nuvarande leverantör av sjukvårdsrådgivning 1177 på telefon. Överlåtelsen av bolaget kommer genomföras den 30 april 2024.

Hälso- och sjukvård
  • Start för den nya sjuktransporttjänsten

På onsdagsmorgonen började de nya sjuktransportbilarna rulla i länet. De nya bilarna är något större, mer ambulanslika och ska alla vara utrustade med syrgas.

Hälso- och sjukvård
  • Förslag till omställningsplan vårdval klar

Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har tagit fram ett förslag till omställningsplan för vårdval. Omställningsplanen syftar till att möta det politiska styrets nya inriktning om en mer behovsstyrd vård.

• Sommarrapport om läget i vården vecka 27

På veckans chefläkarmöte konstaterades att det under helgen varit ett högt tryck på akutsjukhusen. Under veckan har det återgått till normalläge, men i delar av vården är situationen fortfarande ansträngd.

• Nio av tio födande trygga med förlossningsvården i Stockholm

SKR:s årliga Graviditetsenkät för 2022 visar att nästan nio av tio födande kvinnor i Stockholms län har känt sig trygga med vården under förlossningen. Nästan lika många svarade att barnmorskan närvarade i förlossningsrummet i den utsträckning de önskade.

• Toppbetyg för KI-Region Stockholm i utvärdering om universitetssjukvården

KI-Region Stockholm uppfyller bäst kvalitetskriterierna i Socialstyrelsens utvärdering av universitetssjukvården (USV). Forskning är Stockholmsregionens starkaste område, men även innovation, pedagogisk utbildning och samverkan med patienter och närstående lyfts fram.

• Upphandlingen av vård och drift vid S:t Görans sjukhus annonseras på nytt

På grund av bristande konkurrens behöver upphandlingen av vård vid och drift av S:t Görans sjukhus avbrytas. Samtliga inkomna anbudsansökningar innehåller formella fel. Region Stockholm har för avsikt att annonsera upphandlingen på nytt så snart som möjligt.