Din sökning gav 536 nyheter

• Sjuktransporter får utökat sjukvårdsuppdrag

I den nya upphandlingen av sjuktransporttjänsten utökas uppdraget och kompetenskravet stärks. Varje sjuktransportteam ska till exempel innehålla en undersköterska, sjuktransporterna ska kunna larmas vid hjärtstopp och fordonen ska utrustas med sirener för att kunna utföra uppdrag som kräver fri väg. Genom detta går sjuktransporttjänsten från en renodlad transporttjänst till en mer hälso- och sjukvårdsinriktad tjänst.

• Anna Gerber Ekblom blir ny vd för Södertälje sjukhus AB

Styrelsen för Södertälje sjukhus AB har utsett Anna Gerber Ekblom till ny verkställande direktör. Anna Gerber Ekblom arbetar idag som verksamhetsområdeschef vid Södersjukhuset.

Organisation och styrningHälso- och sjukvård
  • 7 september: Dagsläge covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapport på tisdagar. Den här rapporten avser den 7 september 2022.

• 19 juli: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 217 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 43 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Christophe Pedroletti blir ny vd för Danderyds sjukhus AB

Styrelsen för Danderyds sjukhus AB har utsett Christophe Pedroletti till ny verkställande direktör. Christophe Pedroletti som idag arbetar som vd för Södertälje Sjukhus AB efterträder Yvonne Haglund Åkerlind som går i pension.

Organisation och styrningHälso- och sjukvård
  • Magnus Huss-mottagningen gör en satsning för äldre patienter och testar kurs i kravlös dans.

Magnus Huss-mottagningen gör en satsning för äldre patienter och testar nu en kurs i kravlös dans. Dansen hålls i samarbete med Balettakademin och Kompetenscentrum för kultur och hälsa. Balettakademin har under några år arbetat enligt metoden Dans för Parkinson som bygger på att deltagarnas fokus sätts på fantasi, kreativitet, eget uttryck och glädje. Alla ska kunna känna sig välkomna oberoende av dagsform.

Hälso- och sjukvårdKultur och hälsa
  • Region Stockholm skänker skyddsutrustning till Ukraina

Region Stockholm skänker skyddsutrustning till Ukraina. Det handlar om cirka 21 miljoner par skyddshandskar och cirka 200.000 flaskor med handsprit. Värdet är cirka 50 miljoner kronor och sker efter ett ordförandebeslut i regionstyrelsen den 4 maj.

Hälso- och sjukvård
  • Arbetet med satsningen på förlossningsvården

Det pågår ett intensivt arbete att utföra den satsning på förlossningsvård som regionfullmäktige beslutade om 2021. Satsningen ska ge en ännu bättre förlossningsvård för de blivande föräldrarna med en bättre arbetsmiljö för förlossningsteamen. Målet är att fler barnmorskor nu ska vilja söka sig till förlossningsvården. Arbetet med att införa nya arbetssätt, roterande tjänster och handledarprogram är några av de saker som står i fokus under våren.

• 22 mars: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 264 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 44 färre än det som rapporterades förra tisdagen.

• 22 februari: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 498 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 83 färre än det som rapporterades förra tisdagen. Klockan 15.00 idag fanns det 122 bemannade vårdplatser lediga vid länets akutsjukhus.

• Alla vuxna i Stockholm erbjuds påfyllnadsdosen

Från och med denna vecka erbjuds alla vuxna över 18 år som har tagit sin andra dos för 6 månader sedan en tredje dos vaccin i Region Stockholm.

Hälso- och sjukvård
  • Alla vuxna med andra dos i maj erbjuds nu en tredje dos

Idag öppnar Region Stockholm bokningen för påfyllnadsdosen till alla invånare som fick sin andra dos i maj månad eller tidigare och som är 18 år eller äldre. Det ska ha gått 6 månader eller längre sedan andra dosen. Det innebär att det främst blir de som i tidig fas fick sina vaccinationer av första och andra dosen som nu kommer att kunna boka sin påfyllnadsdos.

Hälso- och sjukvård
  • Handlingsplan för förbättrad arbetsmiljö sjösätts på flera förlossningskliniker

Det åtgärdspaket som tagits fram för att skapa bättre arbetsmiljö inom förlossningsverksamheterna ska nu genomföras. Förslagen har arbetats fram genom de dialogmöten som den regionala förlossningssamordnaren Nicole Silverstolpe har genomfört, där medarbetare, fackliga representanter och sjukhusledningar har fört fram sina förslag till åtgärder.

• Påfyllnadsdos klar för boende vid SÄBO

Nu har alla äldre som tackat ja till vaccin och som bor på särskilt boende för äldre (SÄBO) i Region Stockholm fått sin påfyllnadsdos av covidvaccin. Totalt rör det sig om 13 000 personer.

• Minska risken för RS-virus för spädbarn

Familjer med barn yngre än ett år och särskilt de med barn under sex månader bör om möjligt låta äldre barn vara hemma från förskolan under den rådande situationen. Det är samtidigt extra viktigt med stärkt handhygien. Vid förkylningssymtom i familjen bör, om möjligt, barn under ett år undvika kontakt med den som har förkylningssymtom.

Hälso- och sjukvård
  • Region Stockholm vill ha internationell transplantationskonferens till Stockholmsregionen

Region Stockholm driver nu på för att Stockholmsregionen ska få genomföra en högt ansedd konferens om organtransplantation 2025 eller 2027. Därför skickar regiondirektör Carina Lundberg Uudelepp in ett ”letter of support”, ett stödbrev för att stödja den ansökan som Svensk Transplantationsförening har lämnat in.