Din sökning gav 536 nyheter

• Personer födda 1956 eller tidigare erbjuds AstraZeneca

Region Stockholms inriktning är att AstraZenecas vaccin ska användas i den grupp där vaccinet är rekommenderat för användning av Folkhälsomyndigheten, alltså personer födda 1956 och tidigare. De som är 18 till 59 år i riskgrupp eller 60 till 64 år – med eller utan riskfaktorer – erbjuds de vacciner som är godkända för de åldrarna. På så vis kan så många som möjligt snabbt erbjudas vaccin utifrån åldersrekommendationerna.

• Ökad tillgänglighet för PCR-tester under helgerna ger snabbare provsvar

Från och med lördag blir det möjligt att få test-kit för egenprovtagning PCR levererade till hemadressen också på lördagar och söndagar. Samtidigt ökar öppettiderna på länets drive-in-stationer för egenprovtagning. Totalt ökar provtagningskapaciteten med drygt 3 000 prover per dag. Att öka tillgängligheten för covid-19-test under helgerna ger snabbare provsvar och förutsättningar för en ännu mer effektiv smittspårning. Det är extra viktigt när smittspridningen fortsatt är på en hög nivå.

• Region Stockholm öppnar upp vaccinering för 65-plus

Med start 15 april kan personer födda 1956 och tidigare boka tid för vaccination på någon av länets tio vaccinationsmottagningar via 1177/Alltid Öppet. Från och med måndagen den 19 april kan personer födda 1956 och tidigare kontakta sin vårdcentral för att boka tid för vaccination. Med start 15 april skickas också ett brev med erbjudande om vaccination mot covid-19 för personer 65 år och äldre i Region Stockholm.

Hälso- och sjukvård
  • Ny vaccinationsstrategi för allmänhetens vaccination

Förberedelserna för vaccineringen av allmänheten tar nu nästa steg. På grund av minskade vaccinleveranser har Region Stockholm tagit fram en ny vaccinationsstrategi för att ha hög flexibilitet och effektivitet. Avsikten är att skapa ett utbud av vaccinatörer, som kan öka eller minska verksamheten beroende på antal doser som faktiskt anländer till Stockholms län. Då doserna blir betydligt färre än vad som utlovats kan inte allt för många vaccinatörer delta, då blir det för få doser per vårdgivare. Samtidigt ska vaccinatörerna ha en god spridning över hela länet.

• Utökad drop-in-provtagning covid-19 på 15 platser i länet

I januari inledde Region Stockholm ett försök med en mobil prov-tagningsenhet där invånare med symtom på covid-19 i Tensta, Rinkeby och Tensta erbjöds drop-in-provtagning covid-19. Pilotförsöket har fungerat bra och nu utökas drop-in-provtagningen från en till fem enheter som erbjuder drop-in-provtagning på femton utvalda platser i länet. Preliminärt startdatum för de fyra nya enheterna är tisdag den 16 mars.

• Utvärdering av Region Stockholms hantering av pandemin

KPMG har överlämnat den oberoende utvärderingen av Region Stockholms hantering av covid-19-pandemin. Syftet med utvärderingen är att dra lärdomar för framtiden och ge underlag till Region Stockholms förbättringsarbete.

Hälso- och sjukvårdOrganisation och styrning
  • Life science-samarbetet mellan Stockholm och Uppsala växer

Region Stockholm och Region Uppsala går samman för att stärka regionens gemensamma kluster för life science. Målet är att Stockholm-Uppsalaregionen ska bli en av världens ledande life science-regioner. På fredagen undertecknades en avsiktsförklaring.

Forskning och innovationHälso- och sjukvårdRegional utveckling
  • Vårdförbundets strejk riskerar liv och hälsa

Vårdförbundets strejkvarsel innebär mycket allvarliga konsekvenser för hälso- och sjukvården i Region Stockholm. En strejk kommer att drabba stora grupper av patienter som till exempel cancerpatienter och hjärtpatienter.

• Sommarrapport om läget i vården vecka 30

På veckans chefläkarmöte, för vecka 30, konstaterades att läget fortsatt är stabilt på akutsjukhusen. Akutmottagningarna har stundtals högt tryck men det är hanterbart. Jämfört med förra sommaren är situationen överlag lugnare.

• Sommarrapport om läget i vården vecka 33

På veckans chefläkarmöte framgick att läget fortsatt är stabilt på akutsjukhusen. Till och från är läget mer ansträngt men det är hanterbart.

Hälso- och sjukvård
  • Tätare samarbete i förlossningsvården i sommar

På sommaren föds ofta många barn samtidigt som vårdens medarbetare har sina sommarledigheter. För att kunna ta emot alla blivande sommarmammor har de sju förlossningsklinikerna i Stockholms län arbetat tätare tillsammans. Det har gjort sommarens förlossningsvård mer stabil och förutsägbar, även de dagar då många barn föddes samtidigt.

• Region Stockholm skänker transportbil till Ukraina

På onsdagen anslöt en av Region Stockholms transportbilar till en konvoj med fordon på väg till Ukraina. Bilen har tidigare använts av Ambulanssjukvården i StorStockholm AB, AISAB, och lämnas som bistånd till Ukraina genom föreningen Swedish Rescuers.

Organisation och styrningHälso- och sjukvård
  • 14 februari: Lägesrapport covid-19

Totalt vårdas 172 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 20 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Det här gäller 2023 om vaccination mot covid-19

Den 22 december kom Folkhälsomyndigheten med nya rekommendationer för vaccination mot covid-19. Äldre och riskgrupper rekommenderas ytterligare doser med start 1 mars.

• Region Stockholm får 84 miljoner för utökning av antalet AT-tjänster

För att korta vägen till läkarlegitimation har Region Stockholm sedan flera år arbetat med att utöka antalet AT-tjänster (allmäntjänstgöring). Tack vare ett systematiskt arbete av vårdgivarna har antalet tjänster ökat mer än planerat under 2022. Därför får Region Stockholm nu 84 miljoner kronor av Socialstyrelsen.