Din sökning gav 536 nyheter

• 12 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 12 februari 2022.

• 9 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 9 februari 2022.

Hälso- och sjukvård
  • QR-kod ska få fler män att delta i screening

Regionalt cancercentrum Stockholm Gotland startar ett pilotprojekt med QR-kod-genererade översättningar av screeningkallelser. Kallelsen till screening för tidig upptäckt av pulsåderbråck i buken, som skickas ut till alla 65-åriga män, har försetts med en QR-kod som leder till en översatt version på det språk mobiltelefonen är inställd på. Det är första gången metoden används i Sverige, och syftet är att öka jämlikheten och rädda liv.

• Akutläkarbil kan ge blodtransfusion

Nu är en av regionens tre akutläkarbilar utrustad med blod. Akutläkarbilen kommer att larmas till fall där någon snabbt kan behöva blodtransfusion.

• Påfyllnadsdos nu för alla födda 1961 eller tidigare

Bokningen för påfyllnadsdosen i vaccinationen mot covid-19 öppnar idag för personer födda år 1961 eller tidigare. Det ska ha gått minst 6 månader från den andra dosen innan man kan erbjudas påfyllnadsdosen. Med denna tredje vaccination förstärks och förlängs skyddet mot covid-19.

• Ökad vaccinationskapacitet

Nu ökar Region Stockholm vaccinationskapaciteten och öppnar redan i nästa vecka Stockholmsmässan i Älvsjö för vaccination mot covid-19. Ett intensivt förberedelsearbete pågår nu för att så snabbt som möjligt kunna iordningsställa lokalerna. Vaccinationsbokningen kommer att ske via appen Alltid Öppet eller genom telefonbokningen.

Hälso- och sjukvård
  • Vårdcentralen hjälper barn och unga med psykisk ohälsa

Från och med den 1 december kan barn och unga få hjälp på vårdcentralen med besvär som sömnproblem, depression och ångest. Vid behov skriver vårdcentralen en remiss eller hänvisar vidare till barn- och ungdomspsykiatrin, BUP.

• Region Stockholm lägger förslag för framtidens förlossningsvård

Idag har regionledningskontoret lagt ett förslag om framtidens förlossningsvård till regionstyrelsens extra sammanträde imorgon torsdag 11 november. Totalt innebär förslaget en förstärkning av förlossningsvården under åren 2022–2024 med totalt 555,5 miljoner kronor.

Hälso- och sjukvård
  • Nu startar vaccination mot säsongsinfluensa

Från och med idag och fram till 28 februari erbjuds kostnadsfri vaccination till personer som är 65 år eller äldre, är gravida eller har en kronisk sjukdom som ökar risken för att bli allvarligt sjuk av influensan. Målsättningen är så hög täckningsgrad som möjligt hos dessa målgrupper.

• Nu kan 16–17-åringar vaccinera sig mot covid-19

Måndagen den 9 augusti öppnar vaccinbokningen för alla födda 2005 och tidigare. Det innebär att nu kan även de som är födda 2005 och 2004 boka vaccinering mot covid-19. Vaccination kommer att ske vid vaccinationsmottagningar och bokas via appen Alltid Öppet eller via telefonbokningen för den som saknar Bank-id. Vilka mottagningar som är aktuella framgår vid bokningen i appen.

Hälso- och sjukvård
  • Nu kan fler bli fullvaccinerade snabbare

Med start idag torsdag 29 juli kommer fler att kunna boka sin andra dos vaccin snabbare. Minskningen av tiden mellan dos 1 och 2, där andra dosen kan erbjudas redan efter fyra veckor, införs gradvis och gäller Pfizer och Modernas vacciner.

• Avsiktsförklaring om placering av EU-myndighet i Stockholm

Europeiska kommissionen kommer i höst att lägga fram ett förslag om att inrätta Europeiska myndigheten för beredskap och insatser vid hälsokriser (HERA), i syfte att avhjälpa de brister i EU:s gemensamma hantering av gränsöverskridande hälsokriser som blottats under covid-19-pandemin. Region Stockholm har under kommissionens samrådsförfarande uttryckt sitt stöd till inrättandet av myndigheten, som regionen anser skulle stärka EU:s gemensamma hantering av framtida hälsorelaterade hot.

• Region Stockholm lämnar stabsläge

Tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör Johan Bratt som också leder den Regionala särskilda sjukvårdsledningen (RSSL) har den 11 juni beslutat att avsluta det regionala stabsläget och återgå till normalläge från och med kl 15.00.

Hälso- och sjukvårdOrganisation och styrning
  • Särskilda regionala rekommendationer upphör

Region Stockholms särskilda regionala rekommendationer med anledning av covid-19 pandemin gäller till och med 13 juni och upphör därefter. Fortsatt gäller samma nationella rekommendationer som i övriga landet – både för vaccinerade och för dem som ännu inte hunnit få sitt vaccin.

• Region Stockholm öppnar sex nya vaccinationsmottagningar

För att öka tillgängligheten till vaccinationer mot covid-19 öppnar Region Stockholm under vecka 22 sex nya vaccinationsmottagningar – från Märsta och Järfälla i norr via Hötorget i Stockholms innerstad till Södertälje i syd. Totalt kommer det i veckan att finnas 27 vaccinationsmottagningar som vaccinerar mot covid-19. Parallellt vaccineras det också på regionens två vaccinbussar samt vid vårdcentraler och vissa akutsjukhus.

Hälso- och sjukvård
  • Region Stockholm öppnar mobila vaccinbussar för första dosen i Botkyrka och Södertälje

Den här veckan öppnar Region Stockholm två mobila vaccinbussar i länet – en i Botkyrka och en i Södertälje. Bussen i Botkyrka öppnade den 25 maj och bussen i Södertälje öppnar den 29 maj. Mottagningarna som vaccinerar första dosen har tillsammans kapacitet för cirka 2 000 vaccinationer i veckan. Det behövs inte någon förbokning utan invånare i rätt ålder, just nu 45-plus, kan komma till bussen, fylla i en hälsodeklaration, registrera sig och därefter bli vaccinerad.