Din sökning gav 536 nyheter

• Information om Vårdförbundets blockad

Just nu pågår en facklig blockad som innebär att Vårdförbundets medlemmar inte nyanställs eller jobbar mertid och övertid. I Region Stockholm samordnas resurser för att möta patienternas behov av vård.

• Karolinska Universitetssjukhuset får ny sjukhusdirektör

Björn Zoëga, sjukhusdirektör för Karolinska Universitetssjukhuset, har beslutat att lämna sin tjänst. Patrik Rossi, biträdande sjukhusdirektör och chef för Tema Cancer, föreslås som t f sjukhusdirektör från 4 mars under rekryteringen av ny direktör.

• Läget i vården vecka 2

Situationen på akutsjukhusen har generellt sett förbättrats när det gäller virussjukdomar som covid-19, influensa och RS och överlag är läget i vården mindre ansträngt.

• Sommarrapport om läget i vården vecka 32

På veckans chefläkarmöte framgick att situationen på akutsjukhusen i region Stockholm är förhållandevis stabil. Nu öppnas också successivt fler vårdplatser efter sommaren.

• Skadeläge efter olycka på Gröna Lund

Regional särskild sjukvårdsledning (RSSL) med anledning av den olycka som inträffade på Gröna Lund i centrala Stockholm tidigare idag är avslutad sen klockan 18:30.

Hälso- och sjukvård
  • Minskade kostnader för inhyrd bemanning

Region Stockholm vill prioritera satsningar på egna medarbetare och investera i arbetsmiljön i hälso- och sjukvården. Därför pågår ett arbete med att minska beroendet av inhyrd bemanning. Från och med mars 2023 har beställningarna av inhyrd bemanning minskat med drygt en tredjedel. Kostnaderna för inhyrd bemanning under april och maj 2023 har därmed minskat med ungefär 40 procent, motsvarande 76 miljoner kronor, jämfört med samma period föregående år.

Hälso- och sjukvård
  • Studenter nöjda med klinisk utbildning

Blivande läkare, sjuksköterskor och undersköterskor hör till de grupper som gör praktik under sin utbildning. Totalt genomfördes 98 000 studerandeveckor i hälso- och sjukvården under 2022, visar Region Stockholms utbildningsbokslut.

Hälso- och sjukvård
  • Fler deltar i screening av livmoderhalscancer med självprov

Deltagandet i screening av livmoderhalscancer har ökat sedan Region Stockholm införde ett erbjudande om självprovtagning av HPV (humant papillom virus) i Stockholm och på Gotland. Ökningen syns i alla åldrar men framför allt i gruppen som ofta uteblir från cellprovtagning.

Hälso- och sjukvård
  • Klart med ny leverantör för sjuktransporter

Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har tecknat avtal med Premedic Östergötland AB angående den nya sjuktransporttjänsten som startar i mars 2024.

• Region Stockholm skänker blodbuss till Ukraina

Region Stockholm skänker en utrustad blodbuss som körs ner till Ukraina. Det sker efter ett beslut av regionstyrelsens ordförande Aida Hadžialić. Donationen av blodbussen sker på en förfrågan från en ukrainsk hjälporganisation och är ett led i Region Stockholms humanitära stöd till Ukrainas folk.

Organisation och styrningHälso- och sjukvård
  • Region Stockholm minskar beroendet av hyrbemanning

I enlighet med uppdraget i regionens budget pågår sedan januari ett arbete med syfte att minska beroendet av inhyrd bemanning i hälso- och sjukvården. Idag presenteras den första delen av den regiongemensamma plan som är under framtagande. De första åtgärderna inom ramen för planen innebär en kraftig minskning av inhyrd bemanning i samband med operationer.

• Ny blodcentral i centrala Stockholm

Torsdag 2 februari öppnar Blodcentralen Sergel på Drottninggatan 27. Det innebär att verksamheten som bedrivits vid Blodcentralen Hötorget på Sveavägen 20 stänger och flyttar.

• 31 januari: Lägesrapport covid-19

Totalt vårdas 226 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 82 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 17 januari: Lägesrapport covid-19

Totalt vårdas 405 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 113 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

Hälso- och sjukvård
  • Region Stockholm svarar på Konkurrensverkets ansökan: rimligt och nödvändigt för att trygga vården under pandemin

Mot bakgrund av den exceptionella situation som rådde i sjukvården under pandemin bestrider Region Stockholm Konkurrensverkets ansökan om upphandlingsskadeavgift rörande ramavtal för bemanning inom hälso- och sjukvården. Ramavtalen slöts med avtalsstart 1 januari 2022 utan att först annonseras och Konkurrensverket menar att det har inneburit en överträdelse av upphandlingsreglerna.