Din sökning gav 536 nyheter

• Resursförstärkning till länets vårdcentraler

Vårdcentralerna ska utgöra navet för invånarnas hälso- och sjukvård. För 2024 ges resursförstärkningar till vårdcentralerna med drygt 460 miljoner kronor.

• Läget i vården vecka 1

Läget på akutsjukhusen är fortsatt ansträngt men hanterbart. Många patienter är sjuka i olika virusinfektioner samtidigt som halkolyckorna har ökat senaste veckan.

• Blodgivning den bästa julgåvan

Varje dygn går det åt ungefär 100 liter blod inom Region Stockholms sjukvård. För att klara behovet behövs fler blodgivare, särskilt inför storhelgerna.

• Region Stockholm skänker ambulans till Ukraina

Region Stockholm har beslutat att skänka en ambulans till Ukraina. Beslutet fattas efter önskemål om bistånd från kommunala sjukhus i Lviv. Insamlingsstiftelsen Blåljus i Samverkan har förmedlat kontakten mellan sjukhusen och Region Stockholm.

Hälso- och sjukvård
  • Viss vård för personer med rörelsenedsättning flyttas

Vårdval intensivträning för personer med rörelsenedsättning avvecklas. Patienterna ska i stället få behandling inom bland annat primärvårdsrehabiliteringen. Syftet är att öka den geografiska jämlikheten och skapa kontinuitet för patienterna.

Hälso- och sjukvård
  • Enhetlig akutvård för sepsis på samtliga sjukhus

Sepsis innebär att en infektion gör att viktiga organ som hjärtat, lungorna, hjärnan och njurarna inte fungerar som de ska. Tillståndet är livshotande. Nu finns ett enhetligt sätt att ta hand om drabbade patienter på samtliga akutsjukhus i länet.

• 3 januari: Lägesrapport covid-19

Totalt vårdas 609 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är ungefär lika många som rapporterades förra tisdagen.

Hälso- och sjukvård
  • Minskad inhyrd bemanning ger bättre arbetsmiljö och utvecklingsmöjligheter

Som tidigare kommunicerats ska Region Stockholms beroende av inhyrd bemanning i hälso- och sjukvården minskas. Hälso- och sjukvården ska präglas av kontinuitet och långsiktighet och regionen vill prioritera satsningar på de egna medarbetarna och deras arbetsmiljö. Inriktningen drivs nu på med hjälp av insatser där målet är att öka andelen egna medarbetare.

• Förslag till inriktning och avtalsmodell för sjukhusavtal 2024

Den 14 mars beslutade hälso- och sjukvårdsnämnden, HSN, om förslag till inriktning och avtalsmodell för de nya sjukhusavtalen som ska börja gälla från 2024. Beslutet innebär att HSN föreslår för regionfullmäktige att godkänna förslaget, vilket förväntas ske i september.

Hälso- och sjukvård
  • Nära till hjälp vid förlossningsrädsla

Alla blivande mammor i Stockholms län med måttlig förlossningsrädsla kan få stödsamtal på en barnmorskemottagning. Det är ett sätt att erbjuda hjälp nära den gravida. Hittills har över 120 samtalsbarnmorskor utbildats.

Hälso- och sjukvård
  • Färre tungbandsklipp på spädbarn med amningsproblem

Spädbarn med kort tungband kan i vissa fall behöva genomgå en operation för att amningen ska fungera. Men operationen ska inte göras i onödan. Genom ett systematiskt förbättringsarbete har antalet tungbandsklipp nästan halverats under 2020-2022.

Hälso- och sjukvård
  • Ny inriktning för basering av ambulanshelikopter

Sommaren 2021 beslutade Region Stockholm att arbeta utifrån inriktningen att ambulanshelikoptertjänsten i framtiden ska placeras vid Ullna i Österåkers kommun. Nu byter regionen inriktning. Anledningen är bland annat nya säkerhetskrav och att regionen och markägaren inte lyckats mötas kring hur den färdiga anläggningen ska upplåtas.

• Smittspårning efter ett mässlingsfall

Karolinska Universitetssjukhuset har under föregående vecka haft ett fall med konstaterad mässling på Astrid Lindgrens barnsjukhus.

• Sommarrapport om läget i vården vecka 31

På veckans chefläkarmöte, för vecka 31, konstaterades att läget fortsatt är stabilt på akutsjukhusen. Akutmottagningarna har stundtals högt tryck men det är hanterbart. Jämfört med förra sommaren är situationen överlag lugnare.

• Erik Grönwall ny ambassadör för Tobiasregistret

Artisten Erik Grönwall är ny ambassadör för Tobiasregistret. Han drabbades av blodcancer 2021 och tvingades genomgå en stamcellstransplantation för att kunna bli frisk. Tack vare en donator har han idag ingen cancer kvar i kroppen. Tobiasregistret ägs av Region Stockholm och har hand om givare av blodstamceller. Alla Sveriges regioner bidrar till registret.

• Fall av mässling i Stockholms län

I Stockholms län har några fall av mässling upptäckts de senaste veckorna. Sverige har ett gott skydd mot mässling i befolkningen, men det är viktigt att se över sitt vaccinationsskydd.