Din sökning gav 536 nyheter

• Ny upphandling av vård vid S:t Görans sjukhus

Region Stockholm påbörjar nu upphandlingen av den framtida vårdverksamheten vid S:t Görans sjukhus. Upphandlingen ska vara klar innan 2026 då nuvarande vårdavtal löper ut. Nämnden har idag beslutat om grundläggande förutsättningar för upphandlingen.

Hälso- och sjukvårdOrganisation och styrningEkonomi och budget
  • 24 maj: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 115 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är två färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 17 maj: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 117 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 15 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Magnus Huss gör satsning på dans för äldre

Att dansa kopplar ihop hjärna och kropp, kan leda till en förbättring av motoriska funktioner och  påverkar vårt autonoma nervsystem och immunsystem i positiv riktning.

Hälso- och sjukvårdKultur
  • 3 maj: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 170 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 17 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 15 mars: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 308 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 76 färre än det som rapporterades förra tisdagen.

• Levande musik i barnsjukvården - ett välkommet avbrott

I ett musikaliskt pilotprojekt på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset vid Södersjukhuset har barn och deras anhöriga fått uppleva levande musik under sin sjukhusvistelse. Nu genomförs följeforskning om musik i barnsjukvården.

KulturKultur och hälsaHälso- och sjukvård
  • Utökat uppdrag inom geriatriken för att minska operationsköerna

När smittspridningen avtar och geriatriken hanterar färre covidpatienter, ges möjlighet för patienter som opererats på akutsjukhus att få eftervård hos Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO) och Capios geriatriska kliniker. Det innebär att fler patienter som väntar, kan få sin planerade operation.

• Vaccination med andra påfyllnadsdos (dos 4) mot covid-19

Nu har Region Stockholm fått klartecken från Folkhälsomyndigheten i arbetet med att vaccinera en andra påfyllnadsdos (dos 4) till alla boende för äldre (SÄBO), alla invånare som får hemsjukvård eller hemtjänst samt alla invånare som är 80+ (födda 1942 eller tidigare). Folkhälsomyndigheten rekommenderar start för vaccinationsarbetet vecka 8 vilket gör att vaccinationerna kommer att ges i Region Stockholm med start den 21 februari.

• 8 februari: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 652 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 2 fler än det som rapporterades förra tisdagen. Klockan 15.00 idag fanns det 108 bemannade vårdplatser lediga vid länets akutsjukhus. Antalet konstaterat smittade var 23 156 under perioden 1 februari till och med 7 februari.

• Extraöppet för vaccination av barn mot covid-19

De två kommande helgerna håller Region Stockholm extra öppet för barnvaccination mot covid-19 genom ett antal vaccinatörer som vaccinerar mot covid-19. Bokning sker via appen Alltid Öppet.

Hälso- och sjukvård
  • Första uppföljningen av Region Stockholms hälsoobligation visar positivt resultat

Region Stockholm är först i världen med en ny typ av satsning, så kallad hälsoobligation, som kan förebygga ohälsa. Personer i riskzonen för typ 2-diabetes deltar sedan ett drygt halvår i ett digitalt hälsoprogram. Nu rapporteras de första resultaten från de uppföljande blodproven. Efter sex månader är 43% av de 210 första deltagarna inte längre i riskzonen för typ 2-diabetes.

Hälso- och sjukvård
  • Idag kan fler boka påfyllnadsdos

Idag öppnar Region Stockholm bokningen för påfyllnadsdosen till alla invånare över 18 år som fick dos 2 den 16 maj eller tidigare. Det innebär att det främst blir de som tillhör en riskgrupp som nu kommer att kunna boka sin påfyllnadsdos. Personer över 60 år har redan erbjudits att boka sin påfyllnadsdos.

• Läget i vården

Läget vid länets akutsjukhus är något förbättrat jämfört med i början av veckan men det är fortsatt en mycket ansträngd situation vid samtliga sjukhus. Länets invånare uppmanas att ringa 112 vid livshotande situationer och kontakta husläkarmottagningen eller 1177 Vårdguiden för övriga vårdbehov.

• Region Stockholm förlänger fri parkering för vårdens medarbetare

Vårdens medarbetare ska kunna parkera fritt i anslutning till arbetsplatsen under pandemin utan att förmånsbeskattas. Med anledning av detta har fastighets- och servicenämnden beslutat att fortsätta med avgiftsfri parkering under nästa år så länge skattefri parkeringsförmån gäller.

Hälso- och sjukvård
  • Region Stockholm ger tredje dos i samma åldersordning som tidigare

Räkna med samma åldersgrupper som under våren, med bokning på samma sätt. Det är beskedet från vaccinationssamordnare Magnus Thyberg när informationen om en tredje dos till fler grupper nu kommit från Folkhälsomyndigheten. Den som bor eller vistas i Stockholms län kommer att kunna boka sin tredje dos i åldersordning, på liknande sätt som under vårens stora vaccinationsinsats.

• Dosintervall förkortat för personer som är 65 år eller äldre

Nu rekommenderas ett tidsintervall om minst fem månader mellan andra dosen och påfyllnadsdos (tredje dosen) för personer födda 1956 eller tidigare. För personal inom SÄBO, hemtjänst och hemsjukvård kvarstår dosintervall på sex månader.

• Utvärdering av Region Stockholms hantering av pandemin

KPMG har idag överlämnat slutrapport för den oberoende utvärderingen av Region Stockholms hantering av covid-19-pandemin. Syftet med utvärderingen är att dra lärdomar för framtiden och ge underlag till Region Stockholms förbättringsarbete.

Organisation och styrningHälso- och sjukvård