Din sökning gav 536 nyheter

• Avtalet för Närakut Hötorget upphör i förtid

Region Stockholm och Aleris Sjukvård AB har kommit överens om att avsluta avtalet för Närakut Hötorget tidigare än planerat. Det innebär att verksamheten avvecklas 31 augusti 2024 i stället för 31 december 2024.

• Så mår gravida i Stockholms län

De flesta mammor som gick till någon av Stockholms läns 69 barnmorskemottagningar under 2022 hade en god hälsa under och efter graviditeten. Dock finns områden där vården nyttjas olika och kan förbättras, det visar mödrahälsovårdsenhetens årsrapport.

Hälso- och sjukvård
  • Så ska regionens prehospitala vård utvecklas

Nu tas flera steg för att skapa en mer sammanhållen och effektiv organisation för den prehospitala vården i länet. En successiv övergång till att driva all vägburen ambulanssjukvård och jour- och akutläkarbilsverksamhet inom ramen för regionägd verksamhet samt att psykiatriambulansen finns tillgänglig dygnet runt är exempel på åtgärder som hälso- och sjukvårdsnämnden beslutat om under tisdagen.

• Psykisk ohälsa vanligt bland åldersgruppen 85 år och äldre

Psykisk ohälsa är vanligt bland äldre i Stockholms län. Flest självmord i länet begås av män över 85 år. Det visar en ny rapport från Region Stockholm som ger en bred bild av folkhälsan hos den allra äldsta i befolkningen.

• Towa Jexmark ny VD för vårdbolaget Tiohundra i Norrtälje

Styrelsen för vårdbolaget Tiohundra har beslutat att tillsätta Towa Jexmark som ny verkställande direktör. Hon kommer närmast från en roll som innovationschef inom Ramsay Santé och har lång erfarenhet som chef inom vården, de senaste åren med fokus innovation och digitalisering.

Organisation och styrningHälso- och sjukvård
  • Resursförstärkning till länets vårdcentraler

Vårdcentralerna ska utgöra navet för invånarnas hälso- och sjukvård. För 2024 ges resursförstärkningar till vårdcentralerna med drygt 460 miljoner kronor.

Hälso- och sjukvård
  • Färre tungbandsklipp på spädbarn med amningsproblem

Spädbarn med kort tungband kan i vissa fall behöva genomgå en operation för att amningen ska fungera. Men operationen ska inte göras i onödan. Genom ett systematiskt förbättringsarbete har antalet tungbandsklipp nästan halverats under 2020-2022.

Hälso- och sjukvård
  • Ny inriktning för basering av ambulanshelikopter

Sommaren 2021 beslutade Region Stockholm att arbeta utifrån inriktningen att ambulanshelikoptertjänsten i framtiden ska placeras vid Ullna i Österåkers kommun. Nu byter regionen inriktning. Anledningen är bland annat nya säkerhetskrav och att regionen och markägaren inte lyckats mötas kring hur den färdiga anläggningen ska upplåtas.

• Smittspårning efter ett mässlingsfall

Karolinska Universitetssjukhuset har under föregående vecka haft ett fall med konstaterad mässling på Astrid Lindgrens barnsjukhus.

• Förslag till inriktning och avtalsmodell för sjukhusavtal 2024

Den 14 mars beslutade hälso- och sjukvårdsnämnden, HSN, om förslag till inriktning och avtalsmodell för de nya sjukhusavtalen som ska börja gälla från 2024. Beslutet innebär att HSN föreslår för regionfullmäktige att godkänna förslaget, vilket förväntas ske i september.

Hälso- och sjukvård
  • Minskad inhyrd bemanning ger bättre arbetsmiljö och utvecklingsmöjligheter

Som tidigare kommunicerats ska Region Stockholms beroende av inhyrd bemanning i hälso- och sjukvården minskas. Hälso- och sjukvården ska präglas av kontinuitet och långsiktighet och regionen vill prioritera satsningar på de egna medarbetarna och deras arbetsmiljö. Inriktningen drivs nu på med hjälp av insatser där målet är att öka andelen egna medarbetare.

• Region Stockholm skänker ambulans till Ukraina

Region Stockholm har beslutat att skänka en ambulans till Ukraina. Beslutet fattas efter önskemål om bistånd från kommunala sjukhus i Lviv. Insamlingsstiftelsen Blåljus i Samverkan har förmedlat kontakten mellan sjukhusen och Region Stockholm.

• 3 januari: Lägesrapport covid-19

Totalt vårdas 609 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är ungefär lika många som rapporterades förra tisdagen.

• 25 oktober: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 265 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är en person fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 30 augusti: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 217 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 43 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• De får konstnärliga gestaltningsuppdrag på Danderyds sjukhus

Kulturförvaltningen har fattat beslut om tilldelning av 6 konstnärliga gestaltningsuppdrag. De beräknas att installeras i ny byggnad år 2025. Mellan 385-402 ansökningar har inkommit till de olika utlysningarna.

Hälso- och sjukvårdKultur
  • SMS gällande medverkan i kvalitetsregistret

500 000 stockholmare har fått ett SMS om att gå in i Alltid Öppet. Syftet är att säkerställa att mottagarna är medvetna om att de ingår i det nationella kvalitetsregistret för covid-19 och att de kan lämna registret om de så önskar.

• 14 juni: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 138 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är sex fler än vad som rapporterades förra tisdagen.