Din sökning gav 536 nyheter

• Region Stockholms tertialrapport 2021

Region Stockholm redovisar ett resultat per april på -926 miljoner kronor, vilket är en positiv avvikelse för perioden jämfört med budget på 134 miljoner kronor. Prognosen i tertialrapporten är att årets resultat kommer att uppgå till -1 261 miljoner kronor. Det framgår av Region Stockholms tertialrapport för 2021. I det ärende som tertialrapporten ingår i, föreslås även att Hälso- och sjukvårdsnämnden tillförs ett extra anslag på 500 miljoner kronor 2021 för att finansiera utbetalning av ersättningen för uppskjuten vård.

Hälso- och sjukvård
  • Region Stockholm utökar vaccinationerna av personer som lever i social utsatthet

I slutet av april inledde Region Stockholm vaccineringen av personer som kan ha svårt att följa smittskyddsrekommendationer och skydda sig själva. Nu inleds nästa steg, och den här veckan startar ett mobilt team som ska vaccinera personer som lever i hemlöshet och annan utsatthet. Det är en uppsökande verksamhet som sker genom att vaccinationsteamet besöker olika stöd- och frivilligorganisationer.

• Förlängda regionala rekommendationer i Stockholms län

Regionens smittskyddsläkare bedömer det som fortsatt nödvändigt att som tillägg till Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd förlänga de särskilda rekommendationer Region Stockholm utfärdade den 23 februari. Dessa rekommendationer uppdaterades i beslut 30 april och började gälla den 3 maj och förlängs nu till den 13 juni 2021. Denna bedömning grundar sig liksom tidigare på det stora antalet covid-19 fall i regionen och att behovet av sjukhusvård såväl som intensivvård fortfarande är mycket högt.

• Sms-påminnelser om att boka dos 2 skickas ut successivt

Från och med nu skickas påminnelser via sms till personer som bokat sin första vaccindos mot covid-19 i appen Alltid öppet. Sms:et skickas till mottagaren cirka en till två veckor innan det är dags att boka den andra vaccindosen.

Hälso- och sjukvård
  • Folkhälsomyndigheten rekommenderar fortsatt åldersgräns för Astra Zenecas vaccin

Folkhälsomyndigheten meddelar idag att rekommendationen om att personer som är yngre än 65 år inte bör vaccineras med Astra Zenecas vaccin Vaxzevria. Personer under 65 år som redan fått en dos av Astra Zenecas vaccin bör i stället erbjudas en andra dos av Pfizer/Biontechs eller Modernas vaccin. Personer som är 65 år och äldre kan dock fortsätta erbjudas Astra Zenecas vaccin.

• Nästan 60 procent av medarbetare i vård och omsorg vaccinerade mot covid-19

På knappt två månader har Region Stockholm vaccinerat mer än hälften av alla medarbetare i den kommunala vården och omsorgen, totalt cirka 58 000 personer. Personal i vård och omsorg är en viktig målgrupp som vårdar äldre och andra grupper som riskerar att bli svårast sjuka. Genom att vaccinera dem minskar risken för smitta på särskilda boenden för äldre och i hemtjänsten och i hemsjukvården.

• 446 900 färre vaccindoser i februari

Nu pågår vaccinationerna mot covid-19. Totalt är nu 122 000 doser registrerat använda i IT-verktyget Vaccinera. Hade vi fått mer vaccin hade betydligt fler kunnat vaccineras. Under bara februari månad har det blivit 79 procent färre doser än prognosen visade i december. Från 567 500 doser till 120 700 doser. För månaderna februari till och med april så visar den senaste prognosen en halvering av antalet vaccindoser. Från prognosen i mitten av december som visade 1 953 300 doser till 985 800 doser i gårdagens prognos.

Hälso- och sjukvård
  • Nya lokala förhandlingar om samhällsfara

Region Stockholm har kallat Vårdförbundet till nya förhandlingar på fredag 14 juni. Region Stockholm vill ha undantag från konfliktåtgärder på grund av samhällsfara.

• Nytt samverkansavtal med Handelshögskolan

Region Stockholm ingår ett samverkansavtal med Handelshögskolan i Stockholm. Samarbetet handlar om forskning, utbildning, innovation och utveckling inom Region Stockholms kärnverksamhetsområden.

Forskning och innovationRegional utvecklingHälso- och sjukvård
  • Stora skillnader i den arbetsrelaterade folkhälsan

Det finns stora skillnader mellan grupper när det gäller den arbetsrelaterade hälsan i Stockholms län, visar en ny rapport från Centrum för arbets- och miljömedicin (CAMM). Bland annat varierar kroppslig smärta stort mellan yrken.

Hälso- och sjukvård
  • Flera samhällsfarliga strejkvarsel dras tillbaka

Region Stockholm har varnat för att det strejkvarsel som Vårdförbundet lagt mot regionen och som träder i kraft den 11 juni är samhällsfarligt. Efter förhandling drar Vårdförbundet nu tillbaka flera av varslen.

• Avtalet för Närakut Hötorget upphör i förtid

Region Stockholm och Aleris Sjukvård AB har kommit överens om att avsluta avtalet för Närakut Hötorget tidigare än planerat. Det innebär att verksamheten avvecklas 31 augusti 2024 i stället för 31 december 2024.

• Så mår gravida i Stockholms län

De flesta mammor som gick till någon av Stockholms läns 69 barnmorskemottagningar under 2022 hade en god hälsa under och efter graviditeten. Dock finns områden där vården nyttjas olika och kan förbättras, det visar mödrahälsovårdsenhetens årsrapport.

• Psykisk ohälsa vanligt bland åldersgruppen 85 år och äldre

Psykisk ohälsa är vanligt bland äldre i Stockholms län. Flest självmord i länet begås av män över 85 år. Det visar en ny rapport från Region Stockholm som ger en bred bild av folkhälsan hos den allra äldsta i befolkningen.