Din sökning gav 536 nyheter

• Sommarrapport om läget i vården vecka 29

På veckans chefläkarmöte konstaterades att läget just nu är stabilt på akutsjukhusen. Trots överbeläggningar på en del håll är situationen hanterbar. Under helgen sökte sig fler till akutsjukhusen men under veckan har läget stabiliserats.

• Region Stockholm tar över ambulanssjukvården i egen regi

Region Stockholm planerar att successivt gå över till att driva all ambulanssjukvård och jour- och akutläkarverksamhet i egen regi. Formellt beslut fattas i augusti. De upphandlade avtalen fasas ut och uppdraget kommer att hanteras av Ambulanssjukvården i StorStockholm AB (AISAB), som är regionens egna bolag för så kallade prehospitala tjänster.

• Hög vaccinationstäckning hos små barn i Stockholms län

De flesta av länets spädbarn och barn i förskoleåldern har bra förutsättningar för en god hälsa. Ändå ses stora variationer i risk- och friskfaktorer för barnens hälsa på sikt enligt årsrapporten för år 2022 från Barnhälsovårdsenheten i Region Stockholm.

• Blodbussen på väg till Ukraina

Idag påbörjar blodbussen resan till Ukraina. Bussen är en donation av Region Stockholm och sker efter en förfrågan från en ukrainsk hjälporganisation. Beslutet är taget av regionstyrelsens ordförande Aida Hadžialić och är ett led i regionens humanitära stöd till Ukrainas folk.

Hälso- och sjukvårdOrganisation och styrning
  • Förenklad styrning föreslås för Region Stockholms egenägda hälso- och sjukvård

För att förenkla styrningen av den vård som drivs i Region Stockholms regi och för att stärka samverkan mellan akutsjukhusen föreslår Mittenkoalitionen och Vänsterpartiet flera förändringar. De akutsjukhus som idag är aktiebolag föreslås i stället bli förvaltningar under en ny nämnd. Även bolaget Ambulanssjukvården i Storstockholm AB (AISAB) föreslås bli förvaltning, men med en senarelagd tidplan. Omställningen från bolag till förvaltning innebär förenklingar och ökad tydlighet i styrningen. Ärendet kommer att behandlas av regionstyrelsen den 20 februari.

• Läget i vården årsskiftet 2023/2024

Läget på akutsjukhusen har vid årsskiftet 2023/2024 varit ansträngt men hanterbart. Trettonhelgen blev bättre för sjukvården än befarat och överlag har läget i vården varit mer gynnsamt än förra året.

Hälso- och sjukvård
  • GPS-teknik ska öka tillgänglighet till ambulanshelikopter

Dåligt väder har länge varit den största anledningen till att ambulanshelikoptern inte kan genomföra vissa uppdrag. Nu visar framgångsrika test med ny satellitbaserad teknik att situationen snart kan förbättras.

• Vårdförbundets blockad inledd

Vårdförbundets blockad mot övertid, mertid och nyanställningar inleddes 25 april klockan 16.00. I Region Stockholm samordnas resurserna för att möta patienternas behov av vård.

Hälso- och sjukvård
  • Skärpta krav inom tandvård för barn och unga

Primärvårdsnämnden har beslutat om skärpta krav inom tandvården för att motverka välfärdsbrottslighet. Den förebyggande tandvården stärks.

Hälso- och sjukvård
  • Uppdatering gällande larm om gasutsläpp

Vid larmet om gasutsläpp i Solna fredagen den 23:e februari fördes åtta personer till sjukhus. På lördagen den 24:e februari var två personer kvar för observation. Även de har nu lämnat sjukhuset.

Hälso- och sjukvård
  • Så ska regionens prehospitala vård utvecklas

Nu tas flera steg för att skapa en mer sammanhållen och effektiv organisation för den prehospitala vården i länet. En successiv övergång till att driva all vägburen ambulanssjukvård och jour- och akutläkarbilsverksamhet inom ramen för regionägd verksamhet samt att psykiatriambulansen finns tillgänglig dygnet runt är exempel på åtgärder som hälso- och sjukvårdsnämnden beslutat om under tisdagen.

• Förändrat uppdrag för Vårdgarantikansliet

Från och med 1 maj stänger Vårdgarantikansliets telefonlinje för patienter. Kansliets uppdrag förändras då från att ha direktkontakt med patienter till att stärka information i regionens övriga kanaler, samt att fungera som stöd till vårdgivare i vårdgarantifrågor. Förändringen förenklar för patienten och stärker vårdgivarens helhetsansvar för patientens vård.