Din sökning gav 536 nyheter

• Vårdförbundets strejk inledd

Vårdförbundets strejk inleddes den 4 juni klockan 11.00. I Region Stockholm berörs Danderyds sjukhus, Karolinska Universitetssjukhuset och Södersjukhuset.

• Färre förlossningar under 2022

Antalet förlossningar minskade inom Region Stockholm under förra året. Under året skedde 26 221 förlossningar, vilket är en minskning om 9,1% jämfört med år 2021. Räknat i antal minskade förlossningarna med 2 579 stycken.

• 10 januari: Lägesrapport covid-19

Totalt vårdas 518 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 91 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Andra rapporten: Läget i vården i Region Stockholm

Det är ett mycket ansträngt läge inom vården i Region Stockholm. Fem av sex akutsjukhus är nu i stabsläge; det gäller Södersjukhuset, Norrtälje sjukhus, Södertälje sjukhus, Capio S:t Görans sjukhus och Danderyds sjukhus. Flera virus som covid-19, influensa, RS-virus och vinterkräksjuka är i omlopp. Sjukfrånvaro bland våra medarbetare gör situationen än mer ansträngd.

• 13 december: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 522 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 97 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Budget 2023: Vårdcentralen ska bli kontaktpunkten för fler

Fler vårdcentraler i områden där det idag finns för få husläkare. Färre patienter per läkare på sikt. Den som ringer till en vårdcentral ska kunna få en tid samma dag, om det behövs. Störst behov av vård ska styra var vårdcentraler byggs upp eller stärks. Detta är inriktningen i en satsning på primärvården, det vill säga vårdcentralerna. Steg för steg ska vården förändras så att den som har störst vårdbehov också ska få vård lättare och snabbare än idag. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

Hälso- och sjukvårdEkonomi och budgetOrganisation och styrning
  • 22 november: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 285 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 12 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Ny prognos för förlossningsvården

Nu finns en reviderad prognos över antalet förlossningar och ett förslag till kapacitetsplanering per förlossningsenhet för kommande år. Det ska skapa förutsättningar för framtidens förlossningsvård i åttapunktsprogrammet och med en ny förlossningsklinik ökar kapaciteten.

• 18 oktober: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 264 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 40 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 13 september: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 259 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 38 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 5 juli: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 183 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 19 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

Hälso- och sjukvård
  • Första rapporten om sommarens vård

Under sommaren fokuserar hälso- och sjukvården främst på den akuta och nödvändiga vården. Regionens chefläkare blir sommaransvariga. Länets närakuter, akutmottagningar, avancerad sjukvård i hemmet och cirka 200 vårdcentraler är en del av all den vård som står redo att ta hand om de som blir sjuka och skadade i sommar.

• Prognosen visar färre sommarbarn

Sommaren är vanligtvis en tid då det föds många bebisar. Förlossningsvården har därför ett återkommande behov att planera sommarbemanningen noggrant, så att de blivande föräldrarna får hjälp när det är dags att föda. I år har sommarplaneringen gått hand i hand med det intensiva förändringsarbetet som pågår inom förlossningsvården i hela Region Stockholm. Prognosen visar också att något färre barn väntas födas, samtidigt som kapaciteten bibehålls på samma nivå som sommaren 2021. Det ger utrymme för att fortsätta arbetet med att införa nya arbetssätt, i takt med klinikernas uppdrag och bemanningsförutsättningar.

• Förstärkt förlossningsvård – en uppdatering kring åttapunktsprogrammet

Satsningen på förlossningsvården i Region Stockholm ska leda till ännu bättre vård för de blivande föräldrarna, samtidigt som arbetsmiljön för förlossningsteamen förbättras. Det åttapunktsprogram som regionfullmäktige beslutade om 2021 genomförs under året och innebär också att ersättningen till klinikerna har höjts från januari 2022.

• 26 april: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 187 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 20 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 19 april: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 207 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 19 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Satsning på kultur

Beroendecentrum satsar på att integrera kulturinsatser även i beroendevården och ett samarbete med Kompetenscentrum för kultur och hälsa vid Region Stockholm.

Hälso- och sjukvårdKultur och hälsa