• 23 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 23 februari.

• 22 februari: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 498 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 83 färre än det som rapporterades förra tisdagen. Klockan 15.00 idag fanns det 122 bemannade vårdplatser lediga vid länets akutsjukhus.

• Kampanjen Hela Stockholm mot pandemin växer

Från och med denna vecka utökas kampanjen Hela Stockholm mot pandemin till att även inkludera Södertälje. Under de tre kommande veckorna kommer regionen tillsammans med kommunen, trossamfund och lokala aktörer samverka för att sprida kunskap om vaccin och covid-19 till invånarna i Södertälje. Den mobila vaccinationskapaciteten utökas under perioden med 300 procent i kommunen.

• 21 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 21 februari 2022.

• 20 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 20 februari 2022.

• 19 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 19 februari 2022.

• 18 februari: Lägesrapport om covid-19

Efter en mycket ansträngd situation vid länets sjukhus under början av veckan är läget nu lite förbättrat och antalet patienter med covid-19 vid sjukhusen sjunker. I morse rapporterar sjukhusen 470 patienter med covid-19 att jämföra med 579 förra fredagen. Antalet sjukskrivna medarbetare inom hälso- och sjukvården är fortsatt högt men flera vårdgivare rapporterar nu att fler kommer tillbaka till jobbet.

• 17 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 17 februari 2022.

• 16 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 16 februari 2022.

Hälso- och sjukvård
  • Utökat uppdrag inom geriatriken för att minska operationsköerna

När smittspridningen avtar och geriatriken hanterar färre covidpatienter, ges möjlighet för patienter som opererats på akutsjukhus att få eftervård hos Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO) och Capios geriatriska kliniker. Det innebär att fler patienter som väntar, kan få sin planerade operation.

• 15 februari: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 581 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 71 färre än det som rapporterades förra tisdagen. Klockan 15.00 idag fanns det 124 bemannade vårdplatser lediga vid länets akutsjukhus.

• Vaccination med andra påfyllnadsdos (dos 4) mot covid-19

Nu har Region Stockholm fått klartecken från Folkhälsomyndigheten i arbetet med att vaccinera en andra påfyllnadsdos (dos 4) till alla boende för äldre (SÄBO), alla invånare som får hemsjukvård eller hemtjänst samt alla invånare som är 80+ (födda 1942 eller tidigare). Folkhälsomyndigheten rekommenderar start för vaccinationsarbetet vecka 8 vilket gör att vaccinationerna kommer att ges i Region Stockholm med start den 21 februari.

• 14 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 14 februari 2022.

• 13 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 13 februari 2022.

• 12 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 12 februari 2022.

• 11 februari: Lägesrapport om covid-19

Läget i vården under början av februari är synnerligen ansträngt, med fem av sex sjukhus i stabs- eller förstärkningsläge. Kombinationen med nästan 600 patienter med covid-19, sjukskriven personal och ett mycket stort antal halkskador ställer vården inför stora prov just nu.

• 10 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 10 februari 2022.

• 9 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 9 februari 2022.

Hälso- och sjukvård
  • QR-kod ska få fler män att delta i screening

Regionalt cancercentrum Stockholm Gotland startar ett pilotprojekt med QR-kod-genererade översättningar av screeningkallelser. Kallelsen till screening för tidig upptäckt av pulsåderbråck i buken, som skickas ut till alla 65-åriga män, har försetts med en QR-kod som leder till en översatt version på det språk mobiltelefonen är inställd på. Det är första gången metoden används i Sverige, och syftet är att öka jämlikheten och rädda liv.