• 5 april: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 234 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 16 färre än det som rapporterades förra tisdagen.

Hälso- och sjukvård
  • Fler invånare aktuella för erbjudande om påfyllnadsdos 2 (dos 4)

Efter att Folkhälsomyndigheten i dag lämnat besked om att ytterligare grupper ska erbjudas en andra påfyllnadsdos (dos 4) av covid-19-vaccin öppnar nu Region Stockholm upp för att alla invånare mellan 65-79 år ska erbjudas dosen. Dosintervallet mellan dos 3 och 4 ska vara fyra månader.

Hälso- och sjukvård
  • Stockholm åter bäst i Sverige för sin tillgänglighet i vården

Det är SVT som gjort en sammanställning av en rad parametrar för att ranka regionernas förmåga att leverera god tillgänglighet i vården. Efter att året tidigare ha varit på andra plats har nu Region Stockholm åter tagit första platsen med sammantaget bäst tillgänglighet till vård.

• 29 mars: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 250 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är färre än det som rapporterades förra tisdagen.

Hälso- och sjukvård
  • Rädsla för biverkningar gör att färre 18–29 åringar vaccinerar sig mot covid-19

Origo Group har på uppdrag av Region Stockholm genomfört en undersökning om inställningen till vaccination mot covid-19 bland 18–29 åringarna. Den visar att de två största anledningarna till att den här åldersgruppen har lägre vaccinationsgrad är att de är rädda för biverkningar och att de tror inte de blir smittade och sjuka.

• 22 mars: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 264 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 44 färre än det som rapporterades förra tisdagen.

• 18 mars: Lägesrapport om covid-19

Läget i hälso- och sjukvården fortsätter att stabiliseras med färre patienter med covid-19. Idag rapporteras 255 patienter med covid-19 vid länets sjukhus. Det är 67 färre patienter jämfört med föregående fredag.

• 15 mars: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 308 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 76 färre än det som rapporterades förra tisdagen.

• 11 mars: Lägesrapport om covid-19

Läget i hälso- och sjukvården fortsätter att förbättras, bland annat tack vare färre sjukskrivna medarbetare och färre patienter med covid-19. Idag rapporteras 322 patienter med covid-19 vid länets sjukhus. Det är 21 färre patienter jämfört med föregående fredag.

• Vård för de som flyr från Ukraina

Det finns en god beredskap i regionen för ett ökat sjukvårdsbehov vid främst våra sjukhus. Det ligger i akutsjukvårdens natur att ha god flexibilitet. Just nu förbereder sig hälso- och sjukvården för ett ökat sjukvårdsbehov på grund av Rysslands invasion av Ukraina. Vården ska vara väl förberedd om det kommer en förfrågan från Socialstyrelsen om att ta hand om patienter med vårdbehov från Ukraina.

• 8 mars: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 384 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 12 färre än det som rapporterades förra tisdagen.

• 4 mars: Lägesrapport om covid-19

Läget i hälso- och sjukvården har förbättrats avsevärt jämfört med föregående vecka. Antalet sjukskrivna medarbetare i vården minskar och antalet patienter med covid-19 minskar också. Idag rapporteras 343 patienter med covid-19 vid länets sjukhus. Det är 67 färre patienter jämfört med föregående fredag.

• 1 mars: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 396 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 102 färre än det som rapporterades förra tisdagen.

• Satsning på kultur

Beroendecentrum satsar på att integrera kulturinsatser även i beroendevården och ett samarbete med Kompetenscentrum för kultur och hälsa vid Region Stockholm.

Hälso- och sjukvårdKultur och hälsa
  • 25 februari: Lägesrapport om covid-19

Läget i vården förbättras sakta. I dag rapporteras 410 patienter med covid-19 vilket är 60 färre än förra fredagen.

• 24 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 24 februari 2022.

• Levande musik i barnsjukvården - ett välkommet avbrott

I ett musikaliskt pilotprojekt på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset vid Södersjukhuset har barn och deras anhöriga fått uppleva levande musik under sin sjukhusvistelse. Nu genomförs följeforskning om musik i barnsjukvården.

KulturKultur och hälsaHälso- och sjukvård