• 8 juli: Tredje rapporten om sommarens vård

Vid veckans chefläkarmöte rapporteras om en vecka som inleddes med särskilt hög belastning på flera av länets akutmottagningar. Nu på fredagen är beläggningen fortsatt hög, men läget stabilt. Ökningen av antalet patienter med covid-19 bidrar till den höga beläggningen.

• Vårdplatser i Region Stockholm

Ibland diskuteras antalet vårdplatser och om de ökar eller minskar. Inte sällan görs jämförelser med andra regioner och länder. Men att jämföra är inte så lätt. Antalet vårdplatser i Region Stockholm har ökat de senaste åren men siffrorna måste ställas i relation till vad som krävs inom olika vårdformer och att vårdtider minskar därför att vården har blivit snabbare genom nya landvinningar och bättre diagnostik. Här förklarar vi lite mer om hur det ser ut i Region Stockholm.

• 5 juli: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 183 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 19 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Barnmorska – inte ett vanligt jobb

Nu förbättras arbetsmiljön inom förlossningsvården i Region Stockholm för att kunna ge varje barnmorska bättre förutsättningar att göra sitt arbete. I sommar genomför Region Stockholm en kampanj i sociala medier, Barnmorska – inte ett vanligt jobb. Syftet är att berätta om det arbete som pågår för att rekrytera tillbaka barnmorskor som lämnat förlossningsvården.

Hälso- och sjukvårdOrganisation och styrning
  • 1 juli: Andra rapporten om sommarens vård

Vid veckans chefläkarmöte rapporteras ett ansträngt men stabilt läge vid länets akutsjukhus. För de som söker vård vid akutsjukhusens akutmottagningar innebär det att patienter som inte bedöms ha hög medicinsk prioritet kan få längre väntetider än normalt.

• 28 juni: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 164 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 42 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

Hälso- och sjukvård
  • SMS gällande medverkan i kvalitetsregistret

500 000 stockholmare har fått ett SMS om att gå in i Alltid Öppet. Syftet är att säkerställa att mottagarna är medvetna om att de ingår i det nationella kvalitetsregistret för covid-19 och att de kan lämna registret om de så önskar.

• Positiva resultat från graviditetsenkäten

Under 2022 har andelen kvinnor i Region Stockholm som tycker att de fått sina vårdbehov helt och hållet tillgodosedda under graviditet, förlossning och tiden efter förlossningen ökat med närmare 40 procent jämfört med året innan.

Hälso- och sjukvård
  • Första rapporten om sommarens vård

Under sommaren fokuserar hälso- och sjukvården främst på den akuta och nödvändiga vården. Regionens chefläkare blir sommaransvariga. Länets närakuter, akutmottagningar, avancerad sjukvård i hemmet och cirka 200 vårdcentraler är en del av all den vård som står redo att ta hand om de som blir sjuka och skadade i sommar.

• 21 juni: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 122 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 16 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Christophe Pedroletti blir ny vd för Danderyds sjukhus AB

Styrelsen för Danderyds sjukhus AB har utsett Christophe Pedroletti till ny verkställande direktör. Christophe Pedroletti som idag arbetar som vd för Södertälje Sjukhus AB efterträder Yvonne Haglund Åkerlind som går i pension.

Organisation och styrningHälso- och sjukvård
  • Prioriterings-och dirigeringstjänsten tas över i egen regi 2024

Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade vid sitt sammanträde den 14 juni att den regionala prioriterings- och dirigeringstjänsten tas över i egen regi från och med den 1 november 2024. Avtalet med SOS Alarm AB förnyades för ytterligare två år och kvarstår under genomförandeperioden.

• 14 juni: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 138 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är sex fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Ny upphandling av vård vid S:t Görans sjukhus

Region Stockholm påbörjar nu upphandlingen av den framtida vårdverksamheten vid S:t Görans sjukhus. Upphandlingen ska vara klar innan 2026 då nuvarande vårdavtal löper ut. Nämnden har idag beslutat om grundläggande förutsättningar för upphandlingen.

Hälso- och sjukvårdOrganisation och styrningEkonomi och budget
  • Journalsystemet TakeCare åter igång

Under tisdagen har vården i Stockholms län haft en IT-störning som påverkat journalsystemet TakeCare. Den IT-störningen är nu avhjälpt och systemen fungerar igen, vården har slutat använda de manuella reservrutinerna och den regionala särskilda sjukvårdsledningen har nu avslutat stabsläget.

• It-störning i journalsystemet TakeCare

Sedan 12-tiden pågår en IT-störning i Region Stockholm som berör flera vårdgivare. Det gäller journalsystemet TakeCare och vårdens medarbetare övergår till manuella reservrutiner.

• 7 juni: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 132 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är sju fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 31 maj: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 125 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är tio fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 24 maj: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 115 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är två färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 17 maj: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 117 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 15 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.