• Nu kan alla som fyllt 18 år boka ny påfyllnadsdos

Från och med idag kan alla personer som fyllt 18 år och där det gått minst fyra månader sedan senaste dosen boka en ny påfyllnadsdos. Bokningen är som alltid även öppen för tidigare rekommenderade doser.

• 26 augusti: Tionde rapporten om sommarens vård

Nu förbättras läget i hälso- och sjukvården vecka för vecka i takt med att fler medarbetare kommer tillbaka efter ledighet. Det innebär till exempel fler öppna vårdplatser vid akutsjukhusen och fler vårdplatser inom geriatriken. Den här veckan har akutsjukhusen ökat med nästan 290 fler disponibla vårdplatser.

Hälso- och sjukvård
  • Nu kan fler boka ny påfyllnadsdos

Höstens stora vaccinationsinsats mot covid-19 inleds 1 september. Från och med idag kan personer som tillhör riskgrupp boka ytterligare en påfyllnadsdos. Då vaccinatörerna har gott om tider kan bokningen av en ny påfyllnadsdos öppna redan på fredag för alla invånare som fyllt 18 år.

• 23 augusti: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 260 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är samma antal patienter som rapporterades förra tisdagen.

Hälso- och sjukvård
  • Barn- och ungdomspsykiatrin utvecklas och får nya förutsättningar

Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade för ett år sedan om nya geografiska ansvarsområden för barn- och ungdomspsykiatrin utifrån geografiska principer för närsjukvården i Stockholms län. Beslutet innebär att nuvarande 16 geografiskt placerade lokala öppenvårdsmottagningar, exklusive Norrtälje kommun, ersätts av 9 geografiska ansvarsområden, inom vilka det ska finnas minst en barn- och ungdomspsykiatrisk mottagning.

• 19 augusti: Nionde rapporten om sommarens vård

Chefläkarna vid akutsjukhusen rapporterar ett fortsatt förbättrat läge jämfört med föregående vecka. Samtliga sjukhus är i normalläge. Den här veckan har fler av vårdens medarbetare kommit tillbaka efter ledighet och nästa vecka väntas ytterligare fler komma tillbaka. Den här veckan har sjukhusen ökat med nästan 200 fler disponibla vårdplatser och planerar att öppna upp ytterligare fler vårdplatser under nästa vecka.

• 16 augusti: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 260 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 26 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 12 augusti: Åttonde rapporten om sommarens vård

Chefläkarna vid akutsjukhusen rapporterade fortsatt förbättrat läge jämfört med föregående vecka. Sedan Norrtälje sjukhus igår lämnat sitt stabsläge är nu samtliga sjukhus åter i normalläge. Med start i nästa vecka förväntas fler medarbetare i vården att återkomma till sina arbetsplatser vilket kommer att underlätta bemanningen av fler vårdplatser.

• 9 augusti: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 286 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är nio fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 5 augusti: Sjunde rapporten om sommarens vård

Chefläkarna vid akutsjukhusen rapporterade ett något förbättrat läge jämfört med föregående vecka. Särskilt mot slutet av innevarande vecka. Samtliga sjukhus utom Norrtälje sjukhus är i normalläge.

• 2 augusti: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 277 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är nio fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 29 juli: Sjätte rapporten om sommarens vård

Chefläkarna vid akutsjukhusen rapporterade fortsatt hög beläggning vid länets sjukhus under veckans chefläkarmöte. De flesta vårdgivarna rapporterar ett något förbättrat läge jämfört med föregående vecka. Samtliga sjukhus utom Norrtälje sjukhus är i normalläge.

• 26 juli: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 268 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 51 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 22 juli: Femte rapporten om sommarens vård

Chefläkarna vid akutsjukhusen rapporterade en fortsatt hög beläggning på både akutmottagningar och vårdavdelningar vid veckans chefläkarmöte. Norrtälje sjukhus och Capio S:t Görans sjukhus har gått upp i stabsläge medan övriga sjukhus är kvar i normalläge. Högt antal sökande, ökat antal patienter med covid-19 och högre sjukskrivningstal hos vårdens medarbetare leder till överbeläggningar på sjukhusen.

• 19 juli: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 217 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 43 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 15 juli: Fjärde rapporten om sommarens vård

Chefläkarna vid akutsjukhusen rapporterade en mycket hög beläggning på både akutmottagningar och vårdavdelningar vid veckans chefläkarmöte. En bidragande orsak är att flera sjukhus har en högre sjukfrånvaro än vanligt på grund av covid-19. Då även fler patienter än tidigare har covid-19 ökar behovet av mer vårdpersonal vid länets sjukhus.

• 12 juli: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 174 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 9 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• De får konstnärliga gestaltningsuppdrag på Danderyds sjukhus

Kulturförvaltningen har fattat beslut om tilldelning av 6 konstnärliga gestaltningsuppdrag. De beräknas att installeras i ny byggnad år 2025. Mellan 385-402 ansökningar har inkommit till de olika utlysningarna.

Hälso- och sjukvårdKultur