• Det här gäller 2023 om vaccination mot covid-19

Den 22 december kom Folkhälsomyndigheten med nya rekommendationer för vaccination mot covid-19. Äldre och riskgrupper rekommenderas ytterligare doser med start 1 mars.

• 3 januari: Lägesrapport covid-19

Totalt vårdas 609 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är ungefär lika många som rapporterades förra tisdagen.

• Region Stockholm får 84 miljoner för utökning av antalet AT-tjänster

För att korta vägen till läkarlegitimation har Region Stockholm sedan flera år arbetat med att utöka antalet AT-tjänster (allmäntjänstgöring). Tack vare ett systematiskt arbete av vårdgivarna har antalet tjänster ökat mer än planerat under 2022. Därför får Region Stockholm nu 84 miljoner kronor av Socialstyrelsen.

• Tredje rapporten: Läget i vården i Region Stockholm

Läget i vården i regionen är fortsatt mycket ansträngt. Det är flera virus som covid-19, influensa, RS och vinterkräksjuka som cirkulerar i samhället. Fem av sex akutsjukhus är i stabsläge sedan innan julhelgen; det gäller Södersjukhuset, Norrtälje sjukhus, Södertälje sjukhus, Capio S:t Görans sjukhus och Danderyds sjukhus. Sjukfrånvaro bland våra medarbetare gör situationen än mer ansträngd.

• 27 december: Lägesrapport covid-19

Totalt vårdas 603 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 27 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Andra rapporten: Läget i vården i Region Stockholm

Det är ett mycket ansträngt läge inom vården i Region Stockholm. Fem av sex akutsjukhus är nu i stabsläge; det gäller Södersjukhuset, Norrtälje sjukhus, Södertälje sjukhus, Capio S:t Görans sjukhus och Danderyds sjukhus. Flera virus som covid-19, influensa, RS-virus och vinterkräksjuka är i omlopp. Sjukfrånvaro bland våra medarbetare gör situationen än mer ansträngd.

• Sjuktransporter får utökat sjukvårdsuppdrag

I den nya upphandlingen av sjuktransporttjänsten utökas uppdraget och kompetenskravet stärks. Varje sjuktransportteam ska till exempel innehålla en undersköterska, sjuktransporterna ska kunna larmas vid hjärtstopp och fordonen ska utrustas med sirener för att kunna utföra uppdrag som kräver fri väg. Genom detta går sjuktransporttjänsten från en renodlad transporttjänst till en mer hälso- och sjukvårdsinriktad tjänst.

• 20 december: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 630 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 108 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Musikterapi för barn på BUP Norrtälje

BUP i Norrtälje har två musikterapeuter anställda så att barn och ungdomar kan erbjudas behandling med musikterapi.

Hälso- och sjukvårdKulturKultur och hälsa
  • 13 december: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 522 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 97 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Region Stockholm skänker sjukvårdsutrustning till Ukraina

Region Stockholm skänker utrustning till den ukrainska sjukvården för att hjälpa nödställda i kriget. Det handlar bland annat om anestesistationer och handdesinfektion. Utrustningen doneras efter beslut i regionstyrelsen.

• Budget 2023: Vårdcentralen ska bli kontaktpunkten för fler

Fler vårdcentraler i områden där det idag finns för få husläkare. Färre patienter per läkare på sikt. Den som ringer till en vårdcentral ska kunna få en tid samma dag, om det behövs. Störst behov av vård ska styra var vårdcentraler byggs upp eller stärks. Detta är inriktningen i en satsning på primärvården, det vill säga vårdcentralerna. Steg för steg ska vården förändras så att den som har störst vårdbehov också ska få vård lättare och snabbare än idag. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

Hälso- och sjukvårdEkonomi och budgetOrganisation och styrning
  • Budget 2023: Arbetsmiljösatsningen inom förlossningsvården fortsätter 2023

Under nästa år kommer förlossningssatsningen kring medarbetarnas arbetsmiljö att fortsätta och fördjupas. Medarbetarnas idéer och förslag är fortsatt viktiga inslag i utvecklingsarbetet framåt. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

Hälso- och sjukvårdOrganisation och styrningEkonomi och budget
  • 6 december: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 425 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 82 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 29 november: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 343 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 58 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 22 november: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 285 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 12 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Region Stockholm åter i normalläge

På grund av snöovädret har Region Stockholm sedan måndagsmorgonen varit uppe i stabsläge och regionens särskilda sjukvårdsledning (RSSL) har nära följt läget i hälso- och sjukvården.

• Ny prognos för förlossningsvården

Nu finns en reviderad prognos över antalet förlossningar och ett förslag till kapacitetsplanering per förlossningsenhet för kommande år. Det ska skapa förutsättningar för framtidens förlossningsvård i åttapunktsprogrammet och med en ny förlossningsklinik ökar kapaciteten.

Hälso- och sjukvård
  • Nytt avtal för patientsäker uppföljning av läkemedelsförskrivning

Den 1 januari 2023 kommer ett nytt avtal om arbetsplatskod för privata vårdgivare utan vårdavtal med Region Stockholm att börja gälla. Det nya avtalet ger regionen bättre förutsättningar att vidta åtgärder när förskrivning av läkemedel misstänks brista i patientsäkerhet eller vara olaglig.