Din sökning gav 49 nyheter

• Ny organisation stärker det regionala utvecklingsarbetet

Från den 1 april organiseras Region Stockholms arbete med regional utveckling genom att regionledningskontoret och tillväxt- och regionplaneförvaltningen slås samman och bildar en gemensam förvaltning. Regionledningskontoret kommer att ge förvaltningsstöd till regionstyrelsen och tillväxt- och regionplanenämnden. Den 1 juli inrättas en ny nämnd för klimat- och hållbarhet som även den kommer att stödjas av regionledningskontoret.

Regional utvecklingHållbarhet
  • Järfälla kommun får Region Stockholms cykelpris 2023

Järfälla kommun tilldelas priset ”Årets cykelprestation 2023” för ett långsiktigt och ambitiöst arbete med att främja ökad cykling. Kommunen har bland annat byggt ut 1,4 kilometer av det regionala cykelvägnätet, arbetat för ökad vintercykling och satsat på nya cykelparkeringslösningar.

HållbarhetRegional utveckling
  • Vinnarna av årets miljöpris utsedda

Nu är årets vinnare av Region Stockholms miljöpris presenterade och som mottagare står Johanna Albert, överläkare och docent på Danderyds sjukhus. Priset för årets eldsjäl mottogs av överläkare Annika Lundgren Cronsioe, också hon på Danderyds sjukhus.

Hållbarhet
  • Region Stockholm vinner internationellt pris för arbetet med att minska miljö- och hälsofarliga kemikalier

Region Stockholm har vunnit ett internationellt pris för arbetet med att minska användningen av miljö- och hälsofarliga kemikalier i kemiska produkter och varor i verksamheterna. Det görs genom Region Stockholms utfasningslisor som är kopplade till regionens miljöprogram 2017-2021. Region Stockholm vinner priset i konkurrens med 55 olika policyer från 36 olika länder.

Hållbarhet
  • Sverigefinnarnas dag firas den 24 februari

Region Stockholm firar Sverigefinnarnas dag genom att flagga med den sverigefinska flaggan på landstingstomten. Cirka 700 000 personer i Sverige beräknas ha anknytning till det finska språket och kulturen.

HållbarhetKulturStöd
  • Positiva resultat för Region Stockholms miljö- och klimatarbete

Region Stockholms miljö- och klimatarbete tar tydliga kliv framåt. En ny rapport visar bland annat att regionen uppnådde nivån 56 procent förnybara drivmedel i all kollektiv sjötrafik år 2022, en ökning från 20 procent 2019. Detta trots att det länge varit svårt att få fram förnybara drivmedel inom området.

HållbarhetOrganisation och styrning