Din sökning gav 49 nyheter

• Ambitiös hållbarhetspolicy och -strategi beslutad

Region Stockholms första hållbarhetspolicy och hållbarhetsstrategi har beslutats i regionfullmäktige. Region Stockholm tar nu nästa steg och höjer ytterligare ambitionerna för en social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet som ska genomsyra allt internt och externt arbete.

• Vinnare av Miljöpriset 2021 utsedda

Kristina Kinneholm på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna vinner årets Miljöpris för sitt innovativa arbete med återvinning på operationssalar.

Hållbarhet
  • Ökad framtidstro hos näringslivet trots fler konkurser

Antalet konkurser fortsatte öka första kvartalet 2024, samtidigt konstateras ett bättre stämningsläge bland företagen. Det visar Region Stockholms senaste rapport om läget i Stockholmsregionen.

• Region Stockholms hållbarhetsbokslut 2023

Region Stockholms hållbarhetsarbete ligger i framkant. Det visar hållbarhetsbokslutet för 2023. Bland annat har utsläpp av växthusgaser minskat med 20 procent sedan 2019 och regionens styrning integrerar hållbarhetsaspekter bättre.

• Liten befolkningsökning första kvartalet 2024

Den 31 mars 2024 var folkmängden i Stockholms län 2 455 171 personer. Det är en ökning med 350 personer under årets första kvartal. Under samma period i fjol ökade befolkningen med 4 872 personer.

• Budget 2024: Fortsatt fokus på hållbar regional utveckling

Det krävs tydliga åtgärder för att få fler att resa kollektivt och klimatsmart.  Investeringar som går till hållbara transporter ska öka och kollektivtrafiken ska bli mer attraktiv. Det framgår av budget 2024 som debatteras och beslutas den 7–8 november.

Ekonomi och budgetHållbarhetRegional utveckling
  • Fokus på hållbar kollektivtrafik när EU-representanter besökte Stockholm

Som en del av Sveriges ordförandeskap i EU anordnade Region Stockholm en båttur runt Slussen för omkring 100 generaldirektörer och EU-representanter som arbetar med samhällsutveckling. Från båten kunde de blicka ut över det pågående tunnelbaneutbygget, som väntas vara klart 2030.

HållbarhetKollektivtrafik
  • Idag den 24 februari är det sverigefinnarnas dag

Sverigefinnarna är finsktalande invandrare från Finland. De är idag den största av Sveriges fem nationella minoriteter. En halv miljon personer med denna bakgrund bor i Sverige.

• Budget 2023: Nollutsläpp 2035 och offensiv regional utveckling

Alla invånare i Stockholms län måste ha möjlighet att ställa bilen och resa kollektivt i hela Stockholmsregionen. Kollektivtrafiken ska byggas ut och bli mer attraktiv. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

Ekonomi och budgetHållbarhetOrganisation och styrningKollektivtrafik
  • Region Stockholm har halverat sin klimatpåverkan på tio år

Flera av Region Stockholms långsiktiga miljömål för den egna verksamheten är nu uppnådda. Det visar miljöredovisningen för år 2021 som presenterar resultaten av det miljöarbete som skett under år 2021 och under hela miljöprogramperioden 2017–2021.

• Budget 2022: Hållbarhet ska genomsyra allt arbete i Region Stockholm

Hållbarhet ska genomsyra allt arbete i Region Stockholm. Länet är ledande inom hållbarhet och har höga ambitioner att nå de nationella och regionala klimatmålen. Region Stockholm ska med stöd i länets styrkor och samarbeten lösa utmaningarna. Det handlar om långsiktighet och uthållighet, samt förändringsförmåga och vilja att ta till nya lärdomar.

Ekonomi och budgetHållbarhet
  • Ny lägesbild: Kapaciteten i länets elnät måste förstärkas rejält till 2030

Effektbehovet för el förväntas öka med 30 procent till 2030 i Stockholms län. Utbyggnadsplaner finns men osäkerheterna kring genomförandet är många. Nu krävs bred samverkan så att förstärkningar i elnätet kan färdigställas i tid.

Regional utvecklingOrganisation och styrningHållbarhet
  • Årets eldsjäl för livslång miljögärning

Det var inte länge sen han fick Naturskyddsföreningen att miljömärka kollektivtrafiken med Bra miljöval. Men Johan Böhlin, hållbarhetsstrateg på Trafikförvaltningen, belönas framför allt för 20 års passionerat miljöarbete som bland annat gjort Region Stockholm världsledande inom fossilfri kollektivtrafik.

HållbarhetOrganisation och styrning
  • Årets miljöpris för återbruk av it-material

Jenny Fredriksson Heikkilä får miljöpriset 2023 för återbruk av it-material via Återbruksportalen, en app där användarna på Karolinska universitetssjukhuset själva kan skänka och hitta kontorsmöbler och it-utrustning.

• Region Stockholms hållbarhetsbokslut för 2022

För att samla hållbarhetsarbetet på en koncernövergripande nivå har arbetet sammanställts i ett första hållbarhetsbokslut. Bokslutet visar på ett hållbarhetsarbete i framkant, men där mycket arbete också kvarstår.

Hållbarhet
  • Gemensamt krafttag för länets elförsörjning

En robust elförsörjning är en viktig förutsättning för hela Stockholmsregionens fortsatta tillväxt och klimatomställning. Att säkerställa en långsiktig elförsörjning och motverka kapacitetsbrist i elnäten är en gemensam angelägenhet. Därför startar nu Länsstyrelsen och Region Stockholm ett regionalt samverkansforum om elförsörjning tillsammans med ett antal viktiga aktörer.

Organisation och styrningRegional utvecklingHållbarhet
  • Utsläppen i Stockholms län minskar för sakta

En ny rapport från Region Stockholm har tagit tempen på klimatläget i länet. Vilka är de stora utsläppen och vilka områden bör prioriteras för att det regionala målet med netto noll till år 2045 ska kunna nås?