För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
Buss står vid busshållsplats och tar emot resenärer
Foto: Gustav Kaiser

Klart vem som ska köra busstrafiken i Södertälje och Nykvarn samt i Järfälla och Upplands-Bro från 2026

Trafiknämnden beslutade den 23 april att ge VR Sverige AB uppdraget att köra busstrafiken i Södertälje och Nykvarn, samt i Järfälla och Upplands-Bro. Trafikstart för de två nya avtalen är planerad till augusti 2026 – då med enbart elbussar. 

Uppdragen innebär ett helhetsåtagande att driva och utveckla busstrafiken, samt att förvalta SL:s fastigheter i respektive avtalsområde. Inom ramen för de nya avtalen kommer 100 procent av trafiken att drivas med el, vilket innebär att ytterligare viktiga steg tas mot en framtid med helt eldriven busstrafik i Stockholms län.

– Vi är glada att kunna ge VR Sverige AB förtroendet att driva busstrafiken i Södertälje och Nykvarn, samt i Järfälla och Upplands-Bro, baserat på konkurrenskraftiga anbud, säger Erik Norling, tillförordnad chef för trafikförvaltningen och tf. VD för SL.

Målet med upphandlingarna har varit att teckna trafikavtal som ska bidra till att öka det kollektiva resandet. Samtidigt ska kundnöjdheten bibehållas och på sikt öka. Andra mål är att trafiken ska bedrivas miljöanpassat, säkert och resurseffektivt. Avtalen innehåller incitament med bonus och viten för bland annat utförd trafik, punktlighet och resenärernas nöjdhet.

– Avtalen är utformade för att ge drivkrafter att få in både fler och nöjdare resenärer. Nytt är dessutom att de är utformade på ett sätt som ger mer flexibilitet att hantera trafikförändringar inom ramen för avtalet, säger Erik Norling.

Förutom de vinnande anbuden deltog Bergkvarabuss AB, Keolis Sverige AB och Nobina Sverige AB i upphandlingarna. Alla anbud uppfyllde minimikraven och alla anbudsgivare har getts möjlighet att muntligen presentera sina anbud. Anbudsutvärderingen har skett utifrån kriterierna pris och kvalitet. Inom ramen för kvalitet har bedömningar gjorts av förberedelseplan, kvalitet på utförd trafik, förvaltning och utveckling av SL:s egendom, samt IT-lösningar och lösningar för informationssäkerhet.

Fakta om trafikavtalet Södertälje och Nykvarn

Avtalet sträcker sig över 10 år utan möjlighet till förlängning. Avtalet har ett totalt värde om cirka 3,9 miljarder kronor och ersättningsmodellen är en kombination av produktion och incitament. Uppdraget innebär ett helhetsåtagande som utöver trafikproduktion innefattar bland annat trafikplanering, trafikinformation, biljettvalidering, fordonsanskaffning, drift och underhåll av hållplatser och depåer. 100 procent av trafikutbudet ska bedrivas med emissionsfria bussar. I avtalsområdet finns idag 32 linjer och antalet dagliga påstigande är cirka 47 000. Trafikstart är planerad till augusti 2026.

Fakta om trafikavtalet Järfälla och Upplands-Bro

Avtalet sträcker sig över 10 år utan möjlighet till förlängning. Avtalet har ett totalt värde om cirka 4,4 miljarder kronor och ersättningsmodellen är en kombination av produktion och incitament. Uppdraget innebär ett helhetsåtagande som utöver trafikproduktion innefattar bland annat trafikplanering, trafikinformation, biljettvalidering, fordonsanskaffning, drift och underhåll av hållplatser och depåer. 100 procent av trafikutbudet ska bedrivas med emissionsfria bussar. I avtalsområdet finns idag 27 linjer och antalet dagliga påstigande är cirka 51 000. Trafikstart är planerad till augusti 2026.

Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.

Prenumerera

Fler nyheter

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.