För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
Bild på bärplansbåten Nova när den svävar över vatten.

Fler turer när bärplansbåten Nova börjar köra i igen

Den 15 april gör den elektriska bärplansbåten Nova efterlängtad comeback och börjar köra mellan Stockholms City och Ekerö. Först med sex-dagarstrafik, för att snart gå i trafik alla dagar i veckan fram till pilotprojektet avslutas i augusti.

Efter ett vinteruppehåll är det dags att börja testa bärplansbåten Nova i SL-trafiken igen. Fartyget går direkt mellan Klara Mälarstrand i City och Tappström på Ekerö. I början går det turer tisdagar till och med söndagar, för att snart utökas till alla dagar i veckan. Det innebär att trafiken ökar från ett 30-tal avgångar i veckan till 35 avgångar i veckan från och med mitten av maj.

Populärt och miljövänligt transportalternativ

– Vi märker att det är ett väldigt stort intresse för att åka med Nova. Under hösten var beläggningsgraden per avgång i snitt 80 procent. Det är otroligt höga siffror och det blir spännande att följa Nova under våren och sommaren. Det här pilotprojektet gör vi för att vi vill testa nya lösningar för snabba, utsläppsfria passagerarfartyg i SL-trafiken, säger Erik Norling, trafikdirektör på Trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Nova drivs till 100 procent el och kan med bärplanstekniken, som gör att fartygets skrov lyfts ovanför vattenytan när den kör, minska energiförbrukningen med upp till 80 procent jämfört med konventionella färjor i samma storlek. Tekniken gör också att Nova genererar minimalt med svallvågor, vilket minskar risken för skador på strandlinjen, bryggor  och förtöjda båtar. Dessutom ger det också en mjuk och behaglig resa.

Pilotprojektet avslutas efter sommaren

Projektet är ett samarbete mellan SL, Trafikverket och fartygstillverkaren Candela Technology. Nova går i trafik till augusti 2025, då projektet avslutas och utvärderas. Fartyget tar 25 passagerare och kör enligt ett avgångsschema som ligger strax före tidtabellen för ordinarie linje 89.

Novas avgångar publiceras på sl.se/nova(Extern länk). Där kommer även information om större störningar att finnas. Ställs linjen in eller blir full utgår ingen förseningsersättning. I stället hänvisas du som tänkt resa till ordinarie tur med linje 89.

Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.

Prenumerera

Fler nyheter

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.