För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
Foto på två tjejer som sitter och tittar på en mobil.

Årsredovisning 2024: Bättre resultat än väntat trots tufft ekonomiskt läge

Region Stockholm redovisar ett resultat på -972 miljoner kronor 2024, vilket är 3 061 miljoner kronor bättre än budget. Det framgår av Region Stockholms årsredovisning som har beslutats i regionstyrelsen.

Kortversion

Visa mer
  • Region Stockholm redovisar ett bättre ekonomiskt resultat än väntat för 2024, trots ekonomiska utmaningar.
  • Bland annat har regionen minskat kostnaderna för hyrpersonal och administration, samt förbättrat tillgängligheten i vården.
  • Nya tåg har satts in i både pendeltågs- och tunnelbanetrafiken för att öka kapaciteten och förbättra resandet.
Kortversionen är skapad av AI och granskad av Region Stockholm.
Läs mer om vårt arbete med AI

De ekonomiska utmaningarna för Region Stockholm är fortsatt stora, men trots det blev resultatet för 2024 bättre än väntat. Minskade kostnader för administration och att befarade risker inom koncernen inte har fallit ut samt det statliga sektorsbidraget har bidragit till det förbättrade resultatet.

– Trots tuffa förutsättningar så har 2024 varit ett utvecklande år för oss. Våra verksamheter har gjort ett fantastiskt arbete. Under året har vi lyckats nå vårt mål att bli oberoende av hyrpersonal. Dessutom har tillgängligheten i hälso- och sjukvården förbättrats. Vi ser också en fortsatt återhämtning i kollektivtrafiken efter pandemin, särskilt inom tunnelbanan där resandet har ökat. Men läget är tufft och vi är även fortsättningsvis i behov av effektiviseringar och bättre samordning för att trygga en hållbar ekonomi, säger Emma Lennartsson, regiondirektör i Region Stockholm.

Arbetet med att minska beroendet av inhyrd bemanning inom hälso- och sjukvården fortsatte under 2024. Jämfört med 2023 har kostnaderna för inhyrd bemanning inom hälso- och sjukvården minskat med 487 miljoner kronor, vilket motsvarar 58 procent. 

Dessutom har Region Stockholm arbetat för att minska de administrativa kostnaderna som under 2024 var 319 miljoner kronor lägre än föregående år. 

I jämförelse med 2023 minskade dessutom regionens konsultkostnader med 38 miljoner kronor.

Den samlade bedömningen är att Region Stockholm uppnår en god ekonomisk hushållning 2024 då en majoritet av inriktningsmålen uppnåddes.

Förenklad styrning i vården och ambulansverksamhet i egen regi

Under året fattade regionfullmäktige beslut om en förändrad styrning av den egenägda vården. Det innebar en avbolagisering av Danderyds Sjukhus AB, Södersjukhuset AB, Södertälje Sjukhus AB, S:t Eriks Ögonsjukhus AB och Ambulanssjukvården i Storstockholm AB (AISAB).

Akutsjukhusen är från och med 2025 i stället egna förvaltningar under akutsjukhusnämnden och under 2026 blir AISAB en förvaltning under ambulanssjukvårdsnämnden. 

Detta ska förenkla styrningen av hälso- och sjukvården, möjliggöra för samverkan och minska administrationen.

I början av mars tog Region Stockholm över ambulansverksamheten i länets södra delar från Falck Ambulans AB, som ett första steg mot att all ambulanssjukvård ska drivas i Region Stockholms egen regi. 
I augusti tog Region Stockholm också över ansvaret för akut- och jourläkarbilarna från vårdbolaget Capio.

Under 2025 kommer Region Stockholm även att ta över ansvaret för läkartjänsten i ambulanshelikoptern, prehospital bakjour på prioriterings- och dirigeringstjänsten samt Samariten Ambulans AB:s ambulansverksamhet i länets norra delar.

Tillgängligheten har under året förbättrats för patienter som har fått behandling eller operation inom 90 dagar.

Resultatet för den samlade hälso- och sjukvården uppgick till 126 miljoner kronor, vilket var 54 miljoner kronor högre än budget. Den främsta orsaken till detta var ett tillkommande sektorsbidrag på 1 267 miljoner kronor.

Nytt avtal för pendeltågstrafiken och nya tåg på tunnelbanan

SJ har tagit över driften av pendeltågstrafiken och ansvarar nu för trafik, underhåll och service. Förändringen har lett till en gradvis ökad kundnöjdhet. Även personalnöjdheten har förbättrats.

För att öka kapaciteten på Roslagsbanan har tolv nya tåg, så kallade X15p-fordon, tagits i drift under 2024. De nya tågen är anpassade för svenska vintrar och har moderna funktioner för ökad tillgänglighet. 

Nu används också 24 nya tåg, så kallade C30-fordon, i tunnelbanans röda linje. De nya tågen har fler dörrar än de tidigare tågen samt säten längs sidorna, vilket ska ge plats för fler stående resenärer. 

Under 2024 har det skett en viss fortsatt återhämtning av resandet. Antalet genomsnittligt påstigande i kollektivtrafik på land en vanlig vardag ökade med två procent jämfört med förgående år. När det gäller kollektivtrafik på vatten ökade resandet med tolv procent. Distansarbete och nya beteenden efter pandemin bidrar till att ökningen av resande sker gradvis. 

Trafiknämndens resultat per december uppgick till -300 miljoner kronor, vilket var 46 miljoner kronor lägre än budget.

Bättre ekonomiskt utgångsläge för kommande budgetår 

Den geopolitiska utvecklingen och ökande polarisering gör omvärldens utveckling osäker. Pågående krig och kriser påverkar både världsekonomin och den svenska ekonomin.  

Under 2024 har Region Stockholms ekonomi visat sig starkare än budgeterat, vilket ger ett bättre utgångsläge för kommande budgetår. Region Stockholms soliditet, det vill säga långsiktiga betalningsförmåga, minskade under året. Men om de budgeterade överskotten 2025 och 2026 uppnås kommer soliditeten att vara återställd på 2022 års nivå år 2026. Det är i linje med en god ekonomisk hushållning.

Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.

Prenumerera

Fler nyheter

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.