För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
Gul tegelvägg med röd spelfigur på

Sammanfattning av heldagen Spelkultur och spel i kulturen

Den 6 mars samlades kultursamordnare, biblioteksmedarbetare, kulturskolepersonal, fritidspersonal och många fler för att bada i spelkultur under en heldag arrangerad av kulturförvaltningen i Region Stockholm.  

Dagen öppnades upp av Robin Jonsson som är en koreograf från gamer-generationen som berättade om hur han använder sig av bland annat VR för att skapa interaktiva dansföreställningar. Han tog även upp hur MR (Mixed reality) är något som han ser trendar och kommer bli allt mer använt och vanligt.

Därefter klev Klara Stenkvist från Sverok upp på scen. Hon presenterade Sverok och vad de gör för att sedan gå in vad spelkultur är och varför den är så viktig att ta vara på. Klara berättar om att de inom Sverok delar upp spelkultur i fyra kategorier: levande spel, analoga spel, digitala spel och fandom-kultur. Hon fördjupade sig lite extra i de digitala spelen och gav exempel på spel där spelaren utför olika uppgifter som samhällsplanering, passkontroll, utrota pest, arbeta tillsammans eller bara gå in i en miljö för att få en viss känsla. Hon betonar även att det finns spel för alla och att orsaken till varför vi spelar kan vara väldigt olika. Vissa uppskattar det sociala eller tävlingsmomentet, andra det kreativa eller att skapa och bygga.  

Tredje och fjärde punkten på dagen var exempel från kommuner. Först fick vi lyssna på David Arefjärd från fritidsgårdsverksamheten Ung i Värmdö som arbetat med delaktighet och engagemang digitalt med ungdomar genom Discord. Deras Discord-server har för tillfället cirka 550 medlemmar och det är initierat och modererat av unga. Fritidsledarna aministerar och har insyn i allt som skrivs. David berättade också om att de unga ville kunna ses på plats, och då skapades [at]Lobbyn som är en plats på fritidsgården med riktiga speldatorer, som de unga fick bygga ihop själva, och gamingstolar

Lisa Söderlund från Kulturskolan Stockholm berättade om hur de arbetar med att utveckla verksamheten för spelkultur i kulturskolan. Hon tog upp hur det går att arbeta med spel i flera olika kulturformer, bland annat dans, teater, musik och konst. Till sist fick vi några tips för att komma igång med spelkultur i kulturskolan:  

  • Nationellt nätverk för spel i Kulturskolan: Anmäl intresse till lisa.soderlund@edu.stockholm.se
  • Prata med barn och unga om vad de vill göra!
  • Ta in extern kompetens vid behov
  • Kompetenshöjning av interna pedagogresurser - rekommenderas för långsiktig och hållbar satsning

Danskollektivet Arkeolog8 var dagens femte punkt. De pratade om sitt tvärkonstnärliga projekt "I was here". Projektet tar avstamp i fornlämningar, men undersöker vilka avtryck vi lämnar efter oss idag och vilka kommunikationskanaler vi har att kommunicera om vår samtid; som säger I was here och skulle kunna eka långt in i framtiden för människor efter oss att ta del av. Ett av de verktyg de Arkolog8 använder är augmented reality (AR) där de skapar avatarer som speglar avtryck från invånare i olika kommuner.

Sista punkten under förmiddagen var Tony Melander som är bibliotekarie och verksamhetsledare på Bibliotek Uppsala. Han berättade om hur han arbetat läsfrämjande med rollspel och soloäventyr med utgångspunkt i projektet “Att läsa är ett äventyr!”, som bedrevs på Vadstena bibliotek år 2020. Projektet riktade sig till läsovana eller läsovilliga barn och unga i åldrarna 9–16 år. Det byggdes upp med en ”trestegsraket” där första steget var att läsa soloäventyr. Steg två var att gå över till rollspel för att sedan i tredje steget försöka sig på att läsa en ”vanlig” bok. Tony berättade om hur de unga, som varit emot läsning, numera tar sig igenom tjocka böcker. Ett lyckat projekt helt enkelt! 

Tony delade också med sig av några exempel på bra spel. Ett särskilt tips var spelet ”Ensamma vargen: Flykt undan mörkret” som är den första delen i en bokserie med soloäventyr. Det som, enligt Tony, är så bra med boken är att det även finns ett ”Ensamma vargen”-rollspel vilket är perfekt att testa på efter soloäventyren. 

Efter lunch klev forskaren Tim Timvig upp på scen och berättade om sitt doktorandprojekt som undersökt den fostran som banar väg för inträdet i digitala spelkulturer. Han pratade om identiteten ”gamer” och legitimiteten i det digitala spelandet. Tim kom också in på de vägar som finns in i gaming-världen, som fortfarande präglas av olika normer kring vem som kan vara en gamer. Hur hittar nya spelare till den digitala spelkulturen? Vem ska fostra gamern? Tim gav oss också mycket statistik kring spelares livsstil, preferenser inom spelande och flera citat från intervjuer med spelare.   

Lajvverkstaden berättade om hur lajv kan vara en kreativ plattform för allt från slöjd och historiska rekonstruktioner till strategi, drama och gemenskap. Vi fick också höra om vad lajvande kan vara och att det inte bara är orcher i skogen, det är en slags teater utan publik. Inför ett lajv krävs också många färdigheter, det behövs bland annat personer som kommer på och sätter samman berättelserna och personer som skapar rekvisita och kläder.

Karin Bruér tog sedan över micken. Karin är spelutvecklare och har jobbat som grafiker och producent för datorspel de senaste 13 åren. Hon pratade om hur hon lär ut spelutveckling och inspirerar unga att ta steget från att spela spel till att skapa spel genom skapande skola.

Sista punkten på dagen var Lukas Bengtsson de Veen och Ida Sjövall som presenterade spelkonventet KingCon. De berättade om allt spännande som de på Kultur i Upplands-Bro tillsammans med Spelsällskapet Upplands-Bro genomfört på konventet. Ida och Lukas jobbar på biblioteket har haft fokus på läsfrämjande aktiviteter under KingCon. De berättade om populära Escape Rooms där de hittat rekvisita nere i kommunhusets källare. De har också arrangerat spelstunder med VR där ett av spelen, Ghost Giant, är författat av Sara Bergmark Elfgren vilket enligt Ida och Lukas gör det lätt att tipsa vidare om hennes böcker. 

Vi passade på att intervjua Ida och Lukas om de lärdomar de tar med sig från att ha arrangerat konventet i fyra års tid. Intervjun finns att ta del av via länken nedan.

Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.

Prenumerera

Fler nyheter

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.