
Nuläget på Saltsjöbanan
Tågtrafiken på Saltsjöbanan är åter i gång och Saltsjöbanans slutstation är sedan mitten av december Saltsjö-Järla, där tar spåren slut och resan fortsätter med buss.
Detta har hänt
2016 fick Saltsjöbanan Henriksdal som ny slutstation. Tågen kunde inte längre gå in till Slussen pga den omfattande ombyggnad som pågår i området. Samtidigt så förbereder Region Stockholm Saltsjöbanan för framtiden och banan var avstängd för ombyggnation mellan 2023-2024.
Banan kunde åter öppna för trafik i december 2024 och då med Saltsjö-Järla som slutstation. Fredagen den 7 mars ställdes all tågtrafik in pga vagnsbrist. Orsaken till vagnbristen var ett onormalt hjulslitage som uppstått pga att det hade varit problem med smörjningen av banan. 23 mars kom tågtrafiken i gång igen.
Ersättningstrafik
Ersättningstrafiken utgår från Saltsjö-Järla och förstärks med bussar från Saltsjöbaden och Solsidan på vardagsmorgnar.
För att göra bytet mellan tåg och buss i Saltsjö-Järla så tillgängligt och säkert som möjligt så har det byggts en gångväg och ett övergångsställe med trafiksignal mellan stationen och busshållplatsen.
Saltsjöbanan in till Slussen
Det är ett stort pussel som ska läggas för att Saltsjöbanan åter ska kunna trafikera hela sträckan in till Slussen. Järnvägen mellan Saltsjö-Järla och Sickla ska återställas, Norra Danviksbron ska bli färdig, Stadsgårdstunneln behöver breddas för att uppfylla nya krav och Saltsjöbanans nya station i Slussen ska vara färdig.
Då det är fler än Region Stockholm som har arbeten som påverkar Saltsjöbanan så finns ett samarbete både med Stockholms stad och Nacka kommun för att få till det här jättepusslet.
Varför är inte hela Saltsjöbanan avstängd fram till dess att allt är klart?
SLs uppdrag är att köra spårtrafik när det finns fungerande spår. Detta dels för att spårtrafik har högre kapacitet än busstrafik och dels för att järnvägen mår bäst av att användas.
Kortare avstängningar av järnvägen fungerar ofta utan problem men ju längre den är avstängd desto större är risken att den inte går att få i gång utan bekymmer. Det innebär att även om SL inte kör tåg för resenärer så behövs en stor organisation igång för att underhålla järnvägen.
Läs mer om andra projekt som påverkar Saltsjöbanan
Nacka kommun bygger om Värmdövägen och har under arbetet lett upp trafiken på Saltsjöbanans banvall.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Saltsjö-Järla tillfällig slutstation för Saltsjöbanan
Den 15 december 2024 börjar tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter nästan två års avstängning - nu med Saltsjö-Järla som tillfällig slutstation.