
Vårdcentralernas betyg fortsätter uppåt
Region Stockholms patientenkät för 2024 visar att vårdcentralernas betyg fortsätter uppåt. Över 86 procent av de tillfrågade känner sig respekterade och väl bemötta och drygt 80 procent har haft en bra helhetsupplevelse i vården.
Kortversion
Visa merVisa mindre
- Vårdcentralernas betyg fortsätter uppåt i Region Stockholms patientenkät.
- Enkäten undersöker sju olika områden och tar bland annat upp frågor om bemötande, delaktighet, tillgänglighet och information och kunskap.
- Över 86 procent av de tillfrågade känner sig respekterade och väl bemötta.
Läs mer om vårt arbete med AI
Region Stockholm genomför årligen en patientenkät om patientens upplevelse av primärvården. Enkäten undersöker sju olika områden och tar bland annat upp frågor om bemötande, tillgänglighet, information och kunskap, och delaktighet.
Region Stockholm visar förbättringar inom alla områden jämfört med 2023. Förbättringarna är små men statistiskt säkerställda.
Män är generellt något mer nöjda med vården än kvinnor och äldre är mer nöjda än yngre. Patienter upp till 34 år minst nöjda och patienter över 65 år mest nöjda.
När det gäller förtroende för vårdpersonal får sjuksköterskor generellt högre värden än läkare.
Det finns dock stora skillnader olika mottagningar. När det till exempel gäller området kontinuitet och koordinering, som mäter patientens upplevelse av hur väl vården samordnas runt en, skiljer det 37 procent mellan det högsta och lägsta värdet.
I jämförelse med andra större regioner har Region Stockholm högre värden inom sex områden. Den största skillnaden syns inom området information och kunskap. Området mäter hur väl patienten upplever att vården kan informera och kommunicera på ett sätt som är anpassat till ens individuella förutsättningar.
Fördjupad läsning:
Nationella patientenkäten - primärvård(Extern länk)
Fakta om patientenkäten i Stockholms län
- Undersökningen genomfördes hösten 2024.
- Fler än 230 vårdcentraler ingår.
- 21 286 patienter har svarat vilket motsvarar 35,5 procent av de tillfrågade.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Information om pressloggen
För att kunna ge journalister god service använder enheten för kriskommunikation- och press en logg för inkomna förfrågningar.Lyckat koncept för patientmåltider sprids
Bättre samordning mellan sjukhusen och nöjdare patienter. Det är målet när Södersjukhuset nu tar över leveransen av patientmåltider till Södertälje sjukhus.Danderyds sjukhus nya vårdbyggnad invigs
Självdialys dygnet runt och helikopterflygplats på taket. Den nya vårdbyggnaden på Danderyds sjukhus – för en effektiv och patientnära vård – invigs nu.