Vinnarna av Gyllene äpplet 2024. Ledarpriset Shirin Al-Asmar Karlsson, klinikchef Folktandvården Ortodonti,  och medarbetarpriset Carina Holmberg, Hässelby vårdcentral
Shirin Al-Asmar Karlsson och Carina Holmberg, vinnare av Region Stockholms ledarpris och medarbetarpris Gyllene Äpplet 2024. Foto: Liza Simonsson

Vinnarna av 2024 års Gyllene Äpple utsedda

Förmågan att utveckla och införa nya arbetssätt är utmärkande för vinnarna av 2024 års Gyllene Äpple. Förändringarna har många gånger blivit ett lyft för både personal och patienter.

Kortversion

Visa mer
  • Gyllene Äpplet-priset belönar medarbetare och chefer för deras förbättringsarbete inom Region Stockholm. 
  • Carina Holmberg vann medarbetarpriset för arbetet med att minska förskrivningen av beroendeframkallande läkemedel, bland annat genom ett nytt teambaserat arbetssätt. 
  • Shirin Al-Asmar Karlsson fick ledarpriset för att med ett tryggt och inlyssnande ledarskap ha utvecklat effektivare arbetssätt och digitala möten inom tandregleringsvården.
Kortversionen är skapad av AI och granskad av Region Stockholm.
Läs mer om vårt arbete med AI

Syftet med Region Stockholms medarbetarpris och ledarpris Gyllene Äpplet är att uppmärksamma och belöna medarbetares och chefers förbättringsarbete. Utmärkelserna ska även inspirera till förbättringar i andra verksamheter. 

Båda vinnarna får förutom ett diplom och ett glaskonstverk i form av ett äpple 25 000 kronor. Prissumman ska användas till kompetensutveckling.

Medarbetarpriset

Medarbetarpriset går till Carina Holmberg, distriktssköterska vid Hässelby vårdcentral.

Hon har under ett drygt år drivit ett kvalitetsarbete som lett till att förskrivningen av beroendeframkallande läkemedel sjunkit mer än förväntat. 

– Det har stundvis varit en tuff resa men i de allra flesta fall har det gått väldigt bra. Vårt mål var att minska förskrivningen med 15–20 procent med det blev upp till 80 procent på vissa läkemedel. Så det har gått bättre än vi räknade med och patienterna mår mycket bättre, säger Carina Holmberg.

Det var när det stod klart för Hässelby vårdcentral att de skrev ut mer beroendeframkallande läkemedel än andra vårdcentraler i jämförbara områden som det systematiska förändringsarbetet tog fart. 

– Vi riktade in oss på de patienter där vi inte kunde se något riktigt behov av de här läkemedlen, där själva förskrivningen framkallat ett beroende.

En viktig del i förändringsarbetet var att börja jobba i team. 

– Vi hade många hotfulla situationer. Läkarna var ensamma i sina beslut och många upplevde att arbetsmiljön var otrygg. Därför införde vi att jag skulle sitta med under alla patientmöten, berättar Carina Holmberg.

Läkarna har sedan kunna remittera patienterna till henne. Hon har träffat varje patient regelbundet under upp till ett år. Det har handlat om att lyssna på, utbilda, vägleda och stötta patienterna på deras resa ut ur beroendet. Hittills har hon hjälpt över 100 patienter, unga och äldre. 

Carina Holmberg känner sig hedrad över att henne kolleger nominerade henne till Gyllene Äpplet.

– Det betyder att de har sett allt arbete jag har lagt ner på detta. Men vi har ändå gjort det tillsammans! 

Juryns motivering

”För ett genomgripande och viktigt arbete med att minska förskrivningarna av beroendeframkallande läkemedel tilldelas Carina Holmberg årets medarbetarpris. Carina har etablerat ett nytt teambaserat arbetssätt där olika professioner jobbar tillsammans för att bemöta patienter med beroendeproblematik. Förutom minskade förskrivningar har insatsen även medfört ökad patientsäkerhet samt kontinuitet och ett tryggt omhändertagande av dessa patienter på vårdcentralen. Carinas insats visar hur samarbete och kunskapsdelning kan ge avgörande effekter för både patienter och medarbetare.”

Ledarpriset

Ledarpriset går till Shirin Al-Asmar Karlsson, klinikchef för Folktandvården Handen Ortodonti, Sollentuna Ortodonti och Eastman Ortodonti.

Hon får priset bland annat för att ha utvecklat nya arbetssätt som gör plats för både det kliniska arbetet och ett nytt stort administrativt uppdrag. Under 2024 har kliniken hanterat och bedömt samtliga 30 000 remisser till tandreglering för barn och ungdomar i regionen. 

– Jag kan inte ta åt mig äran själv bara, alla på kliniken har arbetat med det här. Vi har verkligen tittat på hur vi använder varje minut. Vem kan göra vad?  Vad behöver vi prioritera? Hur kan vi effektivisera? Vilka utbildningar behöver vi? 

– Vi gick igenom hela arbetssättet för att hitta förbättringsområden och frigöra tid för det nya uppdraget, berättar Shirin Al-Asmar Karlsson.

En förändring som bidragit till mer tid för patienter i tandläkarstolen är att vissa vårdmöten numera sker digitalt. Digitala vårdmöten kan vara lämpliga till exempel för att pedagogiskt förklara hur en planerad terapi ska gå till eller om patienten har följdfrågor efter ett fysiskt möte. 

– Nu fortsätter vi att utveckla digitala vårdmöten. Förhoppningen är att vi ska kunna integrera dem med vårt nya uppdrag inom tandreglering och öka kommunikation med både vårdgivarna som remitterar och med patienterna. 

Att själv vara en del av processen och att våga både pröva och ompröva beslut bedömer Shirin Al-Asmar Karlsson som nödvändigt för att lyckas som ledare i stora förändringsarbeten.

– Det betyder också mycket att kunna förmedla vad vi står inför och prata öppet om utmaningarna, att göra klart vad kan vi påverka och inte, och vad som förväntas av oss.

– Men det viktigast är att lyssna på alla i teamet och alla medarbetare, även de som inte brukar säga så mycket. Det är medarbetarnas vardag och deras synpunkter och iakttagelser är jätteviktiga. 

Shirin Al-Asmar Karlsson känner sig stolt över att tilldelas Gyllene Äpplets ledarpris. 

– Men det känns inte bara som mitt pris utan som ett pris till oss alla. Jag tänker också att priset ställer krav på mig, att jag ska fortsätta utveckla det fina arbete vi har gjort.

Juryns motivering

”Årets ledarpris tilldelas Shirin Al-Asmar Karlsson som med helhetssyn, stort driv och strukturerat arbetssätt utvecklat såväl verksamhet, medarbetare och arbetsmiljö vid klinikens mottagningar. Shirin har genom att införa ett nytt arbetssätt och digitala vårdmöten inom tandregleringsvården ökat patientsäkerheten, minskat väntetiderna och stärkt ekonomin. Genom sitt tydliga och inlyssnande ledarskap skapar Shirin förutsättningar för motiverade och trygga medarbetare i en miljö där alla känner sig delaktiga och får utvecklas och växa.”

Se intervjun med vinnaren av medarbetarpriset

Se intervjun med vinnaren av ledarpriset

Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.

Prenumerera

Fler nyheter